Skupina EPP (Európska ľudová strana) prichádza v Európskom parlamente s návrhom na zrušenie zákazu spaľovacích motorov pre nové autá od roku 2035. Táto iniciatíva je zakotvená v šesťstranovom návrhu pričom postavila EPP do priamej opozície voči predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen, ktorá vo svojom inauguračnom prejave zdôraznila dôležitosť udržiavania súčasnej legislatívy.

Podľa nemeckého magazínu Der Spiegel sa v dokumente uvádza, že EPP plánuje presadiť zmenu tohto zákazu už počas prvých sto dní novej Komisie. Skupina argumentuje potrebou technológie neutrálneho prístupu, ktorý by okrem elektrických áut zahŕňal aj alternatívne palivá, ako sú biopalivá či syntetické palivá. Cieľom je zmierniť tlak na automobilový priemysel, ktorý čelí hrozbe prísnejších emisných limitov CO2 od roku 2025.

Autori návrhu a kľúčové body diskusie

Za týmto návrhom stojí nemecký politik Jens Gieseke (CDU) v mene lídra EPP Manfreda Webera (CSU). O dokumente sa má hlasovať v skupine EPP už v najbližších dňoch, čo otvára priestor na prípadné úpravy. Weber, ktorý už počas kampane v roku 2023 vyzýval na prehodnotenie zákazu, chce presadiť preskúmanie legislatívy o dva roky skôr – v roku 2025. Tento krok by podľa neho mohol priniesť zmiernenie emisných limitov, čo by pomohlo výrobcom zvládnuť prechod na ekologickejšie technológie.

Podľa návrhu sa má začiatok prísnejších limitov z roku 2025 posunúť na rok 2027. Weber zdôvodňuje túto iniciatívu tým, že automobilky potrebujú čas a financie na adaptáciu v čase ekonomickej krízy.

BMW/Unsplash

Rozkol v politike a priemysle

Plán EPP narazil na odpor v rámci samotnej Komisie. Ursula von der Leyen, ako aj komisári pre dopravu Apostolos Tzitzikostas a pre klimatické akcie Wopke Hoekstra (obaja z EPP) podporujú zachovanie zákazu na spaľovacie motory. Von der Leyen sa navyše zaviazala iniciovať strategický dialóg o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu. Tento dialóg by mal priniesť riešenia, no zatiaľ žiada trpezlivosť.

Nie všetky členské štáty sú však na rovnakej vlne. Sedem krajín EÚ už v novembri vyzvalo na pragmatickejší harmonogram prechodu na bezemisné pohony. Berlín, hoci sa oficiálne nepridal k tejto iniciatíve, taktiež prejavil záujem o ochranu svojho automobilového priemyslu pred tvrdými pokutami, ktoré môžu dosiahnuť miliardové sumy.

TASR/FonTech (Úprava redakcie)

Názory z priemyslu a predpokladaný vývoj

Automobilový priemysel, ktorý sa snaží získať istotu pre svoje plánovanie, vníma tieto diskusie s obavami. „Prísnejšie fleetové limity od roku 2025 sú stále platným zákonom. Ak niekto v Bruseli hlasno protestuje, to ešte neznamená, že pravidlá sa zmenia,“ poznamenal pre denník FAZ Jean-Philippe Imparato, európsky šéf automobilky Stellantis.

V konečnom dôsledku je otázne, či iniciatíva EPP nájde dostatočnú podporu. Ak sa však návrh presadí, môže dôjsť k významnej zmene v politike EÚ, čo by mohlo mať zásadný dopad na prechod k ekologickej mobilite.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP