Veľký zvrat v téme roka? EÚ má na stole zrušenie zákazu spaľovákov od roku 2035
Skupina EPP (Európska ľudová strana) prichádza v Európskom parlamente s návrhom na zrušenie zákazu spaľovacích motorov pre nové autá od roku 2035. Táto iniciatíva je zakotvená v šesťstranovom návrhu pričom postavila EPP do priamej opozície voči predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen, ktorá vo svojom inauguračnom prejave zdôraznila dôležitosť udržiavania súčasnej legislatívy.
Podľa nemeckého magazínu Der Spiegel sa v dokumente uvádza, že EPP plánuje presadiť zmenu tohto zákazu už počas prvých sto dní novej Komisie. Skupina argumentuje potrebou technológie neutrálneho prístupu, ktorý by okrem elektrických áut zahŕňal aj alternatívne palivá, ako sú biopalivá či syntetické palivá. Cieľom je zmierniť tlak na automobilový priemysel, ktorý čelí hrozbe prísnejších emisných limitov CO2 od roku 2025.
Autori návrhu a kľúčové body diskusie
Za týmto návrhom stojí nemecký politik Jens Gieseke (CDU) v mene lídra EPP Manfreda Webera (CSU). O dokumente sa má hlasovať v skupine EPP už v najbližších dňoch, čo otvára priestor na prípadné úpravy. Weber, ktorý už počas kampane v roku 2023 vyzýval na prehodnotenie zákazu, chce presadiť preskúmanie legislatívy o dva roky skôr – v roku 2025. Tento krok by podľa neho mohol priniesť zmiernenie emisných limitov, čo by pomohlo výrobcom zvládnuť prechod na ekologickejšie technológie.
Podľa návrhu sa má začiatok prísnejších limitov z roku 2025 posunúť na rok 2027. Weber zdôvodňuje túto iniciatívu tým, že automobilky potrebujú čas a financie na adaptáciu v čase ekonomickej krízy.
Rozkol v politike a priemysle
Plán EPP narazil na odpor v rámci samotnej Komisie. Ursula von der Leyen, ako aj komisári pre dopravu Apostolos Tzitzikostas a pre klimatické akcie Wopke Hoekstra (obaja z EPP) podporujú zachovanie zákazu na spaľovacie motory. Von der Leyen sa navyše zaviazala iniciovať strategický dialóg o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu. Tento dialóg by mal priniesť riešenia, no zatiaľ žiada trpezlivosť.
Nie všetky členské štáty sú však na rovnakej vlne. Sedem krajín EÚ už v novembri vyzvalo na pragmatickejší harmonogram prechodu na bezemisné pohony. Berlín, hoci sa oficiálne nepridal k tejto iniciatíve, taktiež prejavil záujem o ochranu svojho automobilového priemyslu pred tvrdými pokutami, ktoré môžu dosiahnuť miliardové sumy.
Názory z priemyslu a predpokladaný vývoj
Automobilový priemysel, ktorý sa snaží získať istotu pre svoje plánovanie, vníma tieto diskusie s obavami. „Prísnejšie fleetové limity od roku 2025 sú stále platným zákonom. Ak niekto v Bruseli hlasno protestuje, to ešte neznamená, že pravidlá sa zmenia,“ poznamenal pre denník FAZ Jean-Philippe Imparato, európsky šéf automobilky Stellantis.
V konečnom dôsledku je otázne, či iniciatíva EPP nájde dostatočnú podporu. Ak sa však návrh presadí, môže dôjsť k významnej zmene v politike EÚ, čo by mohlo mať zásadný dopad na prechod k ekologickej mobilite.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Život pri mori nie je len pekná predstava: Vedci potvrdili jeho vplyv na dlhovekosť. Jazerá a rieky majú opačný efekt
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
8 z 10 najpreplnenejších pláží sveta je v Európe. Tieto miesta ti môžu pokaziť dovolenku (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP