Aktualizované 28. marca 2023: Ministri členských štátov EÚ dnes definitívne schválili návrh zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, upozornilo Politico.
Za dnes hlasovalo aj Nemecko, ktoré proces v poslednej fáze vetovalo. Nemci totiž celkom racionálne požadovali, aby sa po tomto termíne mohli naďalej predávať spaľováky poháňané e-palivami.
Európska komisia sa s Nemeckom dohodla, pričom predložila návrh, ako by sa predmetné spaľováky predávať a kontrolovať po roku 2035. Implementácia ešte bude vyžadovať úpravu emisných noriem a zrejme aj implementáciu systému, ktorý autu v prípade, že namiesto e-paliva natankuješ to klasické, znemožní štartovanie.
V dnešnom hlasovaní boli proti iba Taliansko a Poľsko, ktoré už dlhodobo zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 odsudzujú. Ich nesúhlas ale nestačil a návrh prešiel posledným schvaľovacím procesom. Z toho vyplýva, že Slovensko taktiež hlasovalo za, hoci odpor rástol aj u nás.
Treba pripomenúť, že e-palivá dnes nie sú zďaleka pripravené na bežné používanie, hoci by ich pravdepodobne mohla tankovať väčšina dnes jazdiacich spaľovákov. Zatiaľ tak nič nenasvedčuje tomu, že po roku 2035 si už kúpiš len nový elektromobil.
Schválenie výnimky v EÚ však nepochybne masívne naštartuje vývoj v tejto oblasti a do konečného zákazu predaja áut na bežné palivá zažijú tie uhlíkovo neutrálne ešte masívne vylepšenia vo všetkých smeroch.
Pôvodný článok 21.3.2023:
„Jedno veľké Kocúrkovo“. Asi tak by sme mohli nazvať dianie okolo zákazu predaja spaľovákov od roku 2035. Zákon už bol iba krôčik od finálneho schválenia, no Nemecko za zrazu postavilo za zachovanie áut so spaľovacími motormi, ak budú jazdiť na uhlíkovo neutrálne palivá.
Portál Reuters teraz informuje, že Európska komisia predložila návrh, ktorý by spaľováky predsa len zachránil aj po roku 2035.
Riešením má byť vytvorenie novej skupiny spaľovacích áut, ktoré by boli schopné jazdiť iba na uhlíkovo neutrálne palivá. Komisia to chce docieliť tak, že tieto vozidlá budú vybavené špeciálnym, doposiaľ bližšie nedefinovaným systémom. Ten dokáže rozlíšiť, či majiteľ do auta natankoval bežné palivo, alebo e-palivo.
Pri natankovaní obyčajného paliva by systém vozidlu nedovolil naštartovať. Je totiž takmer isté, že klasické fosílne palivá sa budú vo veľkom predávať aj po roku 2035. Tie ale budú môcť tankovať len vozidlá, ktoré boli kúpené pred rokom 2035.
Facka pre automobilky v Európe?
Ak by nový návrh Európskej komisie v takomto znení prešiel, znamenalo by to poriadnu facku pre automobilky, ktoré v posledných rokoch vo veľkom investovali do rozvoja elektromobility.
Výrobcovia áut totiž urgovali Európsku komisiu, aby definitívne schválenie zákazu predaja spaľovákov od roku 2035 neodkladala. Pre automobilky by teda bolo aktuálne najvýhodnejšie, aby sa mohli sústrediť iba na vývoj jednej technológie. Ak by sa totiž zákazníci rozhodli pre radšej nový spaľovák na e-palivá akko pre elektromobil, bol by to zásadný problém.
Otázka syntetických e-palív je však poriadne nejasná. Ako píše portál Euractiv, podľa štúdie, ktorú zverejnil Postupimský inštitút pre výskum klímy, by dokázali všetky plánované projekty na výrobu e-paliv na celom svete v najbližších rokoch pokryť iba 10 % spotreby paliva v letectve, lodnej doprave a chemickom priemysle Nemecka. Výroba tohto typu paliva je teda nesmierne náročná a „nízkoobjemová“.
Do roku 2035 je však ešte dosť času a keď bude výnimka definitívne schválená, nepochybne uvidíme masívne investície do tejto technológie. Pozerať sa tak na e-palivá dnešnými očami nie je správne. Veď si len zober, kde boli pred 12 rokmi elektromobily.
Výsledok sporu by sme mohli spoznať už vo štvtvrtok
Nemecká vláda očakáva skoré urovnanie sporu o zákaz spaľovacích motorov v EÚ. Ministerka pre európske záležitosti Anna Lührmannová v utorok uviedla, že riešenie by mohol priniesť už nadchádzajúci samit EÚ, ktorý sa začína vo štvrtok (23. 3). TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Lührmannová zastupovala Nemecko na ministerskej schôdzke, ktorá predchádzala stretnutiam hláv štátov a vlád v EÚ. Vyjednávači Európskeho parlamentu (EP) a členských štátov sa už vlani na jeseň dohodli, že od roku 2035 sa budú môcť v Únii registrovať iba nové autá bez emisií.
Dohodu malo potvrdiť zasadnutie Rady EÚ pôvodne plánované na začiatok marca, pre dodatočné požiadavky najmä z Nemecka však bolo zrušené. Berlín s podporu viacerých členských štátov vrátane Slovenska požaduje, aby boli zo zákazu vyňaté vozidlá používajúce syntetické palivá.
Lührmannová, ktorá vo vláde zastupuje ekologickú stranu Zelení, uviedla, že výsledky dialógu by mali platiť.
„Predpokladám, že tieto rokovania budú uzavreté ešte pred samitom,“ povedala ministerka. Jej francúzska rezortná kolegyňa Laurence Booneová v utorok zopakovala, že z pohľadu Paríža dohoda už existuje. „Myslím si, že by sme sa mali držať toho, čo bolo dohodnuté,“ zdôraznila ministerka.
Plánovaný zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v tzv. Európskej zelenej dohode. EÚ si v rámci nej predsavzala znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 % v porovnaní s rokom 1990. Do roku 2050 by sa EÚ mala stať klimaticky neutrálnou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Potravinové poukážky pre dôchodcov v hodnote 75 eur: Maďarsko už rozdáva. Pridá sa aj Slovensko?
Slovenskí medici snívali o záchrane životov, stretli sa s byrokraciou a cynizmom: „Sme vnímaní ako niečo medzi záťažou a nutným zlom“
Neurológ varuje pred zradnou infekciou, ktorá ohrozuje nervový systém: Tínedžerka po hre s mačkou dočasne ochrnula
Plat 36 900 eur aj pre juniorov. Technologický gigant hľadá nových zamestnancov v Bratislave
SVET V ALARME: Masívne zemetrasenie spustilo cunami, rúti sa na viacero krajín naraz. Smršť príde o pár hodín
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Najpresnejší radar NASA je na orbite. Upozorní na zemetrasenia aj padnuté mosty
Veľká novinka pre majiteľov smart hodiniek. Najväčší operátor prichádza s užitočnou funkciou
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP