V správe boli použité materiály TASR.

Európsky parlament vo štvrtok prijal svoju rokovaciu pozíciu k prepracovanému návrhu pravidiel EÚ pre typové schvaľovanie a dohľad nad trhom s motorovými vozidlami (Euro 7). Za nové nariadenie sa vyslovilo 329 poslancov, 230 bolo proti a 41 sa zdržalo hlasovania.

Znamená to, že europoslanci sú pripravení začať rokovania s vládami členských štátov o nových pravidlách na zníženie emisií z cestnej dopravy pre osobné automobily, dodávky, autobusy a nákladné vozidlá.

Presné čísla sú zatiaľ nejasné

Novým nariadením sa aktualizujú súčasné limity pre emisie výfukových plynov (ako sú oxidy dusíka, tuhé častice, oxid uhoľnatý a amoniak) a zavedú sa nové opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a zvýšenie životnosti batérií.

Poslanci súhlasia s úrovňami, ktoré navrhla Európska komisia pre emisie znečisťujúcich látok pre osobné automobily, a navrhujú rozdelenie emisií do troch kategórií ľahkých úžitkových vozidiel na základe ich hmotnosti. Navrhujú sa v nich aj prísnejšie limity výfukových emisií merané v laboratórnych a skutočných jazdných podmienkach pre autobusy a ťažké úžitkové vozidlá.

Parlament chce tiež zosúladiť metodiky a limity EÚ na výpočet emisií častíc z bŕzd a miery oderu pneumatík s medzinárodnými normami, ktoré v súčasnosti vypracúva Európska hospodárska komisia Organizácie Spojených národov.

Pixabay

Ako vysvetľuje na webovej stránke Európska komisia, emisie pevných častíc z bŕzd sa majú vďaka novej norme znížiť až o 27 %. Emisie oxidov dusíka zase klesnú o 35 % v prípade osobných áut a dodávok, v prípade autobusov a nákladných áut dokonca až 56 %. Do úvahy pri príprave návrhu vzala EÚ aj dohodnutú kompletnú elimináciu emisií CO2, na ktorej sa europoslanci dohodli do roku 2035.

Spôsobí zdraženie elektromobilov

Ako sme informovali v minulosti, kritici novej normy upozorňujú, že môže vstúpenie novej normy Euro 7 do platnosti priniesť niekoľko nepríjemných zmien. Okrem nárastu cien elektromobilov o približne 2 000 eur má údajne dôjsť aj k zastaveniu výroby lacnejších áut a rastu nezamestnanosti.

Nechcú poškodiť priemysel

Český europoslanec a spravodajca EP pre toto nariadenie Alexandr Vondra v správe pre médiá uviedol, že europarlamentu sa podarilo dosiahnuť rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a životne dôležitými záujmami výrobcov.

SITA

„Bolo by kontraproduktívne vykonávať environmentálne politiky, ktoré poškodzujú európsky priemysel aj občanov. Prostredníctvom nášho kompromisu slúžime záujmom všetkých zúčastnených strán a vyhýbame sa extrémnym postojom,“ vysvetlil Vondra. Parlament je teraz pripravený začať rokovania s vládami členských štátov EÚ o konečnej podobe zákona.

Eurokomisia vlani v novembri navrhla prísnejšie emisné normy látok znečisťujúcich ovzdušie pre vozidlá so spaľovacími motormi bez ohľadu na použité palivo.

Súčasné emisné limity sa vzťahujú na osobné automobily a dodávky a na autobusy, nákladné vozidlá a iné ťažké úžitkové vozidlá (Euro 6). Ako novinka sa v návrhu Euro 7 riešia emisie mimo výfukových plynov (mikroplasty z pneumatík a častice z bŕzd) a sú tam zahrnuté aj požiadavky týkajúce sa životnosti batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú