EÚ o 4 roky nezabije spaľováky. Aj Slováci si vydýchnu, norma Euro 7 je neporovnateľne miernejšia
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Na povrch vyplávali nové informácie o pripravovanej európskej emisnej norme pre automobily, ktorá je známa ako Euro 7 (v platnosti od 2025) a ako informuje portál Politico, nie je ani zďaleka tak prísna. Naznačujú to uniknuté informácie, podľa ktorých je nová norma zásadne odlišná od toho, čo od nej mnohí očakávali.
Logický krok
O niečo benevolentnejšia norma Euro 7 pre automobilky znamená, že sa nemusia tak intenzívne zaoberať vývojom a optimalizáciou spaľovacích motorov. Čosi také je totiž pomerne zbytočné, keďže má dôjsť v roku 2035 ku kompletnému zákazu predaja spaľovacích motorov v EÚ a k podobným krokom sa uchyľuje aj množstvo ďalších krajín.
Predbežné pravidlá, ktoré nezahŕňajú emisie oxidu uhličitého, stanovujú podobné emisné štandardy, ako predošlá európska norma Euro 6. Ako spoločnosti, tak aj zákazníci si na chvíľu vydýchnu a čiastočne sa zbavia tlaku, ktorý blížiaca sa nová norma vytvárala. Na definitívnom zákaze technológie spaľovacích motorov pre rok 2035 však tieto novinky nič nemenia.
„Vo svetle aktuálnej geopolitickej situácie a ekonomických okolností bol vyhotovený finálny posudok,“ vyhlásila Európska komisia v súvislosti s novou normou a dodala, že by nová prísna norma spôsobila bezprecedentnú záťaž pre dodávateľský reťazec automobilového priemyslu v období vysokej inflácie.
Požiadavky na čistejšie spaľovacie motory tak EÚ zmierni, keďže ich chce nakoniec aj tak vyradiť. K zverejneniu presných pravidiel pre novú normu Euro 7 má dôjsť 9. novembra a odborníci na nich pracujú približne štyri roky – už teraz, navyše, poriadne meškajú.
Situáciu by zhoršila
Jedným z hlavných argumentov proti prísnejšej norme Euro 7 je fakt, že by boli automobilky nútené investovať miliardy do vývoja efektívnejších a čistejších spaľovacích motorov, pričom sa musia zároveň pripravovať na neodkladnú elektrifikáciu svojej flotily automobilov. Ako sa navyše ukazuje, elektromobily sú schopné dominovať trhom a otázkou viac nie sú ich schopnosti, ale ich cena.
Trh valcuje najmä Tesla
Tesla je bezpochyby lídrom v oblasti elektromobility. Aj keď sa už tradiční výrobcovia snažia zúžiť obrovskú priepasť v predajoch batériových áut, mladá americká automobilka stále výrazne dominuje. V treťom kvartáli 2021 dokonca dodala zákazníkom rekordný počet elektromobilov.
Automobilke Elona Muska sa tak znova podarilo prekonať predchádzajúci rekord v počte dodaných elektromobilov. V druhom kvartáli spoločnosť vyrobila 206 421 Tesiel a zákazníkom ich dodala 201 250.
Tretí kvartál bol ešte lepší, Tesla vyrobila celkovo 237 823 elektromobilov a zákazníkom doručila až 241 300 áut značky Tesla. Pochopiteľne dominovali lacnejšie Modely 3 a Y.
„Automobilový priemysel ohnivo oponoval norme Euro 7. Teraz sa zdá, že Eurokomisia na ich požiadavky pristúpila a rozhodla sa uprednostniť zisk automobiliek pred zdravím miliónov Európanov,“ vysvetľuje Anna Krajinska z NGO Transport & Environment, píše EURACTIV.
Faktom totiž ostáva, že dopad na životné prostredie neovplyvňuje len klimatické zmeny, ale tiež životy samotných ľudí. Z ekonomického hľadiska môže byť zmiernenie normy Euro 7 logické, avšak z toho zdravotného ani zďaleka. Každoročne prídu kvôli spaľovacím motorom o život tisíce ľudí, informuje Harvardská univerzita.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Blížime sa k tragédii. Nadnormálne teploty spôsobili skoré nástupy životných fáz rastlín
TikTok reaguje na ultimátum EÚ, zabránila možnej pokute
Zvitky z Herkulanea pomohli nájsť miesto pochovania Platóna
Slovnaft čaká vo svojej rafinérii odstávky, opätovný nábeh potrvá
Právo na opravu v novej smernici slovenskí europoslanci privítali
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené