Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Na povrch vyplávali nové informácie o pripravovanej európskej emisnej norme pre automobily, ktorá je známa ako Euro 7 (v platnosti od 2025) a ako informuje portál Politico, nie je ani zďaleka tak prísna. Naznačujú to uniknuté informácie, podľa ktorých je nová norma zásadne odlišná od toho, čo od nej mnohí očakávali.

Logický krok

O niečo benevolentnejšia norma Euro 7 pre automobilky znamená, že sa nemusia tak intenzívne zaoberať vývojom a optimalizáciou spaľovacích motorov. Čosi také je totiž pomerne zbytočné, keďže má dôjsť v roku 2035 ku kompletnému zákazu predaja spaľovacích motorov v EÚ a k podobným krokom sa uchyľuje aj množstvo ďalších krajín.

Predbežné pravidlá, ktoré nezahŕňajú emisie oxidu uhličitého, stanovujú podobné emisné štandardy, ako predošlá európska norma Euro 6. Ako spoločnosti, tak aj zákazníci si na chvíľu vydýchnu a čiastočne sa zbavia tlaku, ktorý blížiaca sa nová norma vytvárala. Na definitívnom zákaze technológie spaľovacích motorov pre rok 2035 však tieto novinky nič nemenia.

„Vo svetle aktuálnej geopolitickej situácie a ekonomických okolností bol vyhotovený finálny posudok,“ vyhlásila Európska komisia v súvislosti s novou normou a dodala, že by nová prísna norma spôsobila bezprecedentnú záťaž pre dodávateľský reťazec automobilového priemyslu v období vysokej inflácie.

Požiadavky na čistejšie spaľovacie motory tak EÚ zmierni, keďže ich chce nakoniec aj tak vyradiť. K zverejneniu presných pravidiel pre novú normu Euro 7 má dôjsť 9. novembra a odborníci na nich pracujú približne štyri roky – už teraz, navyše, poriadne meškajú.

Situáciu by zhoršila

Jedným z hlavných argumentov proti prísnejšej norme Euro 7 je fakt, že by boli automobilky nútené investovať miliardy do vývoja efektívnejších a čistejších spaľovacích motorov, pričom sa musia zároveň pripravovať na neodkladnú elektrifikáciu svojej flotily automobilov. Ako sa navyše ukazuje, elektromobily sú schopné dominovať trhom a otázkou viac nie sú ich schopnosti, ale ich cena.

Trh valcuje najmä Tesla

Tesla je bezpochyby lídrom v oblasti elektromobility. Aj keď sa už tradiční výrobcovia snažia zúžiť obrovskú priepasť v predajoch batériových áut, mladá americká automobilka stále výrazne dominuje. V treťom kvartáli 2021 dokonca dodala zákazníkom rekordný počet elektromobilov.

Automobilke Elona Muska sa tak znova podarilo prekonať predchádzajúci rekord v počte dodaných elektromobilov. V druhom kvartáli spoločnosť vyrobila 206 421 Tesiel a zákazníkom ich dodala 201 250.

Tretí kvartál bol ešte lepší, Tesla vyrobila celkovo 237 823 elektromobilov a zákazníkom doručila až 241 300 áut značky Tesla. Pochopiteľne dominovali lacnejšie Modely 3 a Y.

„Automobilový priemysel ohnivo oponoval norme Euro 7. Teraz sa zdá, že Eurokomisia na ich požiadavky pristúpila a rozhodla sa uprednostniť zisk automobiliek pred zdravím miliónov Európanov,“ vysvetľuje Anna Krajinska z NGO Transport & Environment, píše EURACTIV.

Faktom totiž ostáva, že dopad na životné prostredie neovplyvňuje len klimatické zmeny, ale tiež životy samotných ľudí. Z ekonomického hľadiska môže byť zmiernenie normy Euro 7 logické, avšak z toho zdravotného ani zďaleka. Každoročne prídu kvôli spaľovacím motorom o život tisíce ľudí, informuje Harvardská univerzita.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú