Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe boli použité materiály TASR.

Americký výrobca elektromobilov Tesla, ako aj ďalší európski výrobcovia áut, ktorí dovážajú do Európskej únie (EÚ) vozidlá z Číny, budú čeliť vyšetrovaniu, či ich čínsky export profituje z nespravodlivých dotácií. TASR o tom informuje na základe správ Reuters a Bloomberg.

Na náš trh dováža najviac

Podľa novín Financial Times (FT), ktoré sa odvolávajú na zdroje z Bruselu, vyšetrovanie sa zameriava na to, či čínski výrobcovia elektrických vozidiel dostávajú dotácie, ktoré by mohli narušiť hospodársku súťaž.

Tesla dováža na európsky trh viac elektromobilov z Číny ako ktorýkoľvek iný región. Prvé výsledky vyšetrovania naznačujú, že americká automobilka pravdepodobne profitovala z čínskych dotácií, tvrdia zdroje.

Cieľom vyšetrovania bude zistiť, či a do akej miery Čína dotuje Teslu a domácich výrobcov vrátane BYD, SAIC Motor či Nio, a prijať všetky potrebné opatrenia na dosiahnutie rovnakých podmienok, povedali zdroje, ktoré nechceli byť identifikované.

Tesla

Vyšetrovanie má potenciál zmeniť dynamiku konkurencie na druhom najväčšom trhu s elektromobilmi na svete po Číne. Obe strany majú dostatok dôvodov na to, aby postupovali opatrne: zatiaľ čo EÚ riskuje, že svojich výrobcov vystaví potenciálnym odvetným krokom, európsky blok je zase najatraktívnejšou exportnou destináciou pre čínske spoločnosti s prebytočnou výrobnou kapacitou.

Tesla začala vyvážať do Európy sedany Model 3 vyrobené vo svojej továrni v Šanghaji koncom roka 2020, necelý rok po začatí výroby vo svojom prvom zahraničnom závode. V júli 2021 označila čínsky závod za svoje hlavné centrum exportu vozidiel.

Za prvých sedem mesiacov tohto roka predala Tesla v celej západnej Európe odhadom 93 700 vozidiel vyrobených v Číne. To predstavuje približne 47 % jej celkových dodávok, uvádza Schmidt Automotive Research. Ďalším najväčším exportérom elektrických vozidiel z Číny do Európy bol SAIC s približne 57 500 kusmi.

Užíva si rôzne formy podpory

Tesla si v Číne užívala výhody, o ktoré sa iné medzinárodné spoločnosti márne snažia. Najvýznamnejšou z nich je, že Peking jej umožnil úplne vlastniť závod v Číne, namiesto toho, aby sa oň musela deliť s miestnym partnerom ako iné zahraničné firmy. K tomu je potrebné pripočítať daňové úľavy, lacné pôžičky a iné formy pomoci.

Tieto a ďalšie formy podpory, ktoré Čína poskytuje domácim výrobcom, vrátane úverov od štátnych bánk, kapitálových rezerv od štátnych investičných fondov a poskytovania pôdy a elektriny sa teraz stávajú predmetom kontroly EÚ. Čínski výrobcovia áut profitujú tiež z dotácií v súvisiacich sektoroch vrátane batérií a softvéru.

Niektoré európske spoločnosti, ako napríklad BMW a Renault, ktoré prevádzkujú spoločné podniky s čínskymi výrobcami, budú tiež zahrnuté do vyšetrovania spolu so všetkými automobilkami, ktoré vyrábajú v Číne a vyvážajú do EÚ, uviedli zdroje.

Tesla

Tesla v Číne v tomto roku čelila zvolávacej akcii vyše milióna vozidiel kvôli chybe bŕzd. Tesla však mala odstrániť problém aktualizáciou softvéru, ktorá sa mala realizovať prostredníctvom mobilného pripojenia, vďaka čomu nebolo nutné zvolávať vozidlá fyzicky do servisov.

Pri nedávnom skúmaní iných sektorov, ako sú elektrické bicykle a káble z optických vlákien, EÚ objavila dotačné marže v rozmedzí od 4 % do 17 %, uviedli ľudia oboznámení so situáciou.

Akákoľvek pomoc je kritická v automobilovom priemysle s nízkymi maržami, keďže EÚ tlačí na znižovanie emisií. Únia začiatkom tohto roka prijala normy, ktoré od výrobcov vyžadujú, aby znížili o 55 % emisie oxidu uhličitého (CO2).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú