Európska únia má pred sebou ďalšie kľúčové rokovania o budúcnosti automobilového priemyslu. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen potvrdila, že Brusel neplánuje ustúpiť od nulových emisií pre nové autá od roku 2035. Tento cieľ, ktorý znamená definitívny koniec výroby spaľovacích motorov v Európe, zostáva podľa Komisie reálne dosiahnuteľný.

Už v decembri sa však majú začať nové rozhovory s vrcholnými predstaviteľmi automobiliek, pričom na stôl sa dostanú aj možné úpravy regulácií a úplne nová kategória pre malé elektromobily. Na tieto najnovšie správy upozornil portál Electrive.

Malé elektromobily ako šanca pre európskych výrobcov

Hoci viaceré automobilky, najmä z Nemecka, mesiace kritizujú prísne emisné pravidlá, Komisia naznačila určitú ochotu k ústupkom. Podľa dostupných informácií sa skôr presunie začiatok revízie emisných cieľov z pôvodného roku 2026 na 2025. Okrem toho Brusel zvažuje vytvorenie samostatnej regulačnej kategórie pre menšie elektromobily, ktoré by mohli získať daňové zvýhodnenia a zároveň bonusové kredity v rámci plnenia emisných limitov. Cieľom je stimulovať dopyt po dostupnejších elektromobiloch vyrábaných priamo v Európe a posilniť konkurencieschopnosť trhu.

V praxi by to mohlo znamenať, že predaj malého elektromobilu by mohol kompenzovať emisie viacerých spaľovacích áut. „Jedným z prístupov je dať malým elektromobilom bonus v rámci emisných cieľov. Takto by sa predaj jedného malého elektromobilu mohol v roku 2035 započítať ako náhrada emisií viacerých spaľovacích vozidiel,“ uvádza denník FAZ.

malé elektromobily
FonTech

Priemysel rozdelený, politici pod tlakom

Odpor voči pôvodnému rozhodnutiu EÚ z roku 2022 prichádza najmä z Nemecka, kde automobilky a lobisti žiadajú väčšiu technologickú neutralitu. Generálny riaditeľ Mercedesu a prezident asociácie ACEA Ola Källenius nedávno adresoval von der Leyen list, v ktorom varoval pred rizikom, že únia ohrozí „jedno z najúspešnejších a globálne najkonkurencieschopnejších odvetví“. Podľa neho by politika mala odrážať aktuálnu realitu trhu, geopolitiky a ekonomiky. Källenius zdôraznil, že musí zostať priestor aj pre plug-in hybridy, vysoko účinné spaľovacie motory, vodík či dekarbonizované palivá.

Nie všetci lídri automobiliek však zdieľajú tento názor. Šéf Audi Gernot Döllner považuje prebiehajúce debaty za kontraproduktívne, zatiaľ čo Volvo podporuje súčasnú legislatívu bez zásadných zmien. Von der Leyen preto čelí tlaku, aby dokázala udržať rovnováhu medzi udržateľnosťou a konkurencieschopnosťou priemyslu.

Na rokovaniach by mali vzniknúť dve nové pracovné skupiny. Prvá sa bude sústrediť na technológie a palivá, ktoré by mohli pomôcť dosiahnuť cieľ nulových emisií do roku 2035, pričom kľúčovým pojmom má byť technologická neutralita. Druhá pripraví návrh na spomínanú podporu malých, cenovo dostupných elektromobilov.

Dôležité je, že aktuálne dáta naznačujú, že automobilky dokážu zvládnuť aj krátkodobé ciele. Podľa novej štúdie berlínského International Council on Clean Transportation sú výrobcovia na dobrej ceste splniť emisné limity už do roku 2027, a to predovšetkým vďaka rastúcim predajom elektromobilov.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP