Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Americký startup Boom Supersonic sa po rokoch meškania konečne dostal k ostrému testu lietadla XB1, ktoré má firme pomôcť dostať sa k nadzvukovým dopravným lietadlám. Ako ale upozorňuje portál The Verge, od nadzvukových letov má firma ešte stále ďaleko a počas testu zatiaľ nedosiahla žiadne závratné rýchlosti. Startup však bojuje aj so zlými správami.

Plánuje čosi oveľa väčšie

Počas testu prototypu XB1 sa podarilo dosiahnuť výšku 2 170 metrov, rýchlosť 455 km/h a vo vzduchu sa stroj udržal 12 minút. Tento test bol pôvodne naplánovaný ešte na rok 2017 a poriadne tak meškal, avšak dobrou správou je, že nakoniec prišiel a dokazuje, že spoločnosť naďalej napreduje, i keď pomalšie než sa očakávalo.

Prototyp používa staručké turbínové motory z 50-tych rokov, ktoré nebudú pre pripravované dopravné lietadlo Overture postačujúce. Miesto nich chce firma vyvinúť vlastné moderné motory, pričom stav vývoja zatiaľ známy nie je a firme do kariet nehrá ani fakt, že stratila dôležité partnerstvo so spoločnosťou Rolls-Royce – tá je známa výrobou leteckých motorov a tiež vývojom nových technológií v tejto oblasti.

Nové motory pre lietadlo Overture majú priniesť nielen oveľa vyšší výkon, ale tiež efektivitu a možnosť použitia uhlíkovo neutrálneho leteckého paliva, vysvetľuje Boom Supersonic na svojej webovej stránke. Podľa aktuálnych plánov má Overture po prvý raz vzlietnuť v roku 2030, pričom vývoj má stáť 8 miliárd amerických dolárov. Doteraz ale firma vyzbierala „len“ okolo 700 miliónov a jej úspech preto nie je ani zďaleka zaručený.

Má množstvo objednávok

Firma už má na Overture viac ako 130 objednávok a veria jej aj mnohí investori. Ide ale o riskantné investície spoliehajúce sa na dlhodobý vývoj a zároveň ďalšie investície – bez tých totiž môže vývoj skôr či neskôr zastaviť. Podľa pôvodných plánov mal začať Overture lietať už v roku 2026, čo je celkom zrejme nereálne.

Poriadny risk, potenciálna revolúcia

Podľa aktuálnych plánov má lietadlo Overture uniesť do 80 pasažierov a dosiahne rýchlosť Mach 1,7. V porovnaní s klasickými lietadlami má lietať ponad oceánmi až dvakrát rýchlejšie, pričom rýchlosť letov ponad súš môže byť obmedzená s cieľom minimalizovať hluk. Vedci však už pracujú na aerodynamických riešeniach, ktoré umožnia prekonanie zvukovej bariéry bez hlasného sonického tresku.

Boom Supersonic v tomto smere nemá príliš silnú konkurenciu, keďže viaceré firmy v snahe vybudovať nadzvukové dopravné lietadlá skrachovali. Rovnaký osud môže nakoniec postihnúť aj tento inovatívny startup a je pri najlepšom otázne, či môže skutočne po prvý raz otestovať Overture už v roku 2030.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú