Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Od začiatku tohto roka platia pre automobilky v Európskej únii sprísnené emisné limity. Nové pravidlá zaväzujú výrobcov znížiť priemerné emisie nových áut na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer, čo predstavuje redukciu o 15 % oproti roku 2021. Spoločnosti a europoslanci upozorňujú na problémy s poklesom predaja a na hrozbu miliardových pokút, komisár pre klímu Wopke Hoekstra však tvrdí, že limity meniť nebude. Informoval o tom portál Euraktiv.
Prísne limity na emisie
Nové pravidlá nútia výrobcov zamerať sa na elektromobily, hybridy a na menšie, efektívnejšie vozidlá. Ak automobilky nesplnia emisné limity, hrozia im pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad limit na jedno auto. Celkové sankcie by mohli dosiahnuť až 17 miliárd eur.
Cez 50 europoslancov z viacerých krajín vrátane Česka a Poľska, okrem Slovenska, v novembri požiadalo o revíziu emisných pravidiel. Argumentovali neúspechmi predaja elektrických vozidiel v Európe a zároveň poukázali na koncern Stellantis, ktorý už oznámil, že zníži produkciu spaľovacích motorov, aby sa vyhol pokutám. Hoekstra vo svojej odpovedi europoslancom však odmietol akékoľvek zmiernenie limitu.
„Komisia si je vedomá, že niektorí výrobcovia vozidiel vyjadrili obavy týkajúce sa ich schopnosti splniť emisný cieľ pre rok 2025 v kontexte zvýšenej globálnej konkurencie a zmenšujúceho sa trhu s vozidlami. Na druhej strane viacerí ďalší významní európski výrobcovia vyjadrili dôveru, že svoje ciele splnia a dôrazne sa postavili proti zmenám rámca pre rok 2025,” tvrdí Hoekstra.
Podľa neho by zmena pravidiel narušila podmienky trhu a znevýhodnila výrobcov, ktorí už investovali do ekologických riešení. Dodal, že elektromobily nie sú jediným riešením a pomôcť môžu aj hybridy, plug-in hybridy, vylepšené spaľovacie motory a menšie autá.
Európska komisia podľa komisára plánuje v roku 2026 prehodnotiť dopad emisných limitov na trh a zistiť, či opatrenia priniesli očakávané výsledky. Hoekstra uviedol, že sa plánuje otvoriť strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe.
Elektromobilita na Slovensku zaostáva
S komisárom súhlasí aj riaditeľ Slovenskej Asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, podľa ktorého nové emisné limity môžu byť pre automobilky motiváciou.
„Automobilky ústami strešného európskeho združenia ACEA vypočítali hroziacu sumu pokút, ale to je zatiaľ hypotetické číslo. Skôr si myslím, že nakoniec hroziace pokuty budú vedieť z rôznych dôvodov efektívne buď úplne odstrániť, alebo aspoň výrazne znížiť,” uviedol Križanský pre Euraktiv.
Podľa údajov Eurostatu za rok 2023 sa v štátoch EÚ zaregistrovalo 1 548 417 nových osobných automobilov s nulovými emisiami. Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším podielom (2,9 %) Chorvátsko (2,6 %), Česko (3,1 %), pričom najvyšší podiel zaznamenalo Švédsko (38,6 %) a Dánsko (36,1 %), Fínsko (33,8 %).
Analytik SEVA Martin Jelenek uviedol, že „celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Megaprojekt v Saudskej Arábii sa môže zmeniť na fiasko dekády: Mesto budúcnosti čelí problému
Vedcom padla sánka: Prekonali posledný veľký limit optiky a nazreli priamo do sveta atómov
Čína stavia najväčšiu vodnú elektráreň na svete. Jej výkon má byť 300 miliárd kWh, susedné štáty panikária
Populárna japonská značka chce zaujať Európu. Pripravuje zaujímavý elektromobil
40 rokov sme sa kruto mýlili. Astronómovia vyriešili úhlavnú záhadu Uránu, narazili však na ďalšie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci odmietajú skoršie termíny operácií napriek dlhým čakacím dobám. Toto sú dôvody, tvrdí odborníčka
Cholera sa po desaťročiach vrátila. Žena nikam necestovala, prípad znepokojuje lekárov
Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine a obviňuje ju z prípravy na vojnový konflikt
Finančná správa hľadá nové posily. Ponúka bonus až 5 000 eur, stabilné platy a štedré benefity
Slovensko dnes zasiahnu silné búrky: V priebehu hodín sa počasie dramaticky zmení (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vydrží až 1,6 milióna kilometrov. Bosch stvoril revolučný spaľovák s odpísaným palivom
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
EÚ sa rúti do krízy: Táto európska dohoda zvyšuje ceny a posilňuje Rusko, tvrdí ekonóm
Veril si, že šanca na chlapca alebo dievča je 50/50? Odborníci prišli so zaujímavým zistením
Slováci nevedia správne používať klimatizáciu. Lekár varuje, čo ohrozuje najmä alergikov
Európska únia zverejnila znepokojivé dáta. Odhalila obrovského znečisťovateľa, o ktorom nikto netušil
Automobilový gigant Stellantis je v obrovských problémoch. Vykázal šokujúcu stratu za prvý polrok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP