Čoskoro už budú lepšie. Elektromobily sa vyrovnali spaľovákom v najdôležitejšom parametri
Obavy zo spoľahlivosti a životnosti elektromobilov boli donedávna jedným z hlavných dôvodov, okrem dojazdu a ceny, prečo sa motoristi zdráhali prejsť na elektrický pohon. Nová štúdia publikovaná v Nature Energy však naznačuje, že moderné BEV už dosahujú porovnateľnú životnosť so spaľovacími motormi, upozorňuje NewAtlas.
Niektoré spaľováky prekonávajú
Výskumníci analyzovali takmer 300 miliónov záznamov z britských technických kontrol (MOT) v období od roku 2005 do 2022. Tieto údaje poskytli detailný pohľad na stav automobilov na britských cestách a umožnili porovnať ich životnosť podľa druhu pohonu.
Tímy z University of California San Diego, University of Birmingham, London School of Economics a University of Bern dospeli k záveru, že priemerná životnosť elektromobilov je 18,4 roka, čo je porovnateľné s benzínovými autami (18,7 roka) a vyššie ako pri dieselových modeloch (16,8 roka). Okrem toho elektromobily počas svojho životného cyklu v priemere najazdia až 199 500 km, čo je viac ako priemerné benzínové vozidlo rovnakej generácie.
V minulosti boli elektromobily menej spoľahlivé ako vozidlá so spaľovacím motorom. Rýchly vývoj technológie však prispel k zlepšeniu ich výdrže a spoľahlivosti, pričom každá nová generácia BEV vykazuje nižšiu mieru poruchovosti. Štúdia ukázala, že riziko zlyhania elektromobilov sa medziročne znižuje o 12 %, zatiaľ čo pri benzínových autách je to 6,7 % a pri dieselových modeloch len 1,9 %.
Prevádzkové náklady sú nižšie
Zatiaľ čo výroba elektromobilov má vyššiu uhlíkovú stopu kvôli ťažbe a spracovaniu batériových materiálov, ich dlhá životnosť umožňuje rýchlejšie kompenzovať tieto emisie. Ak sú nabíjané elektrinou z obnoviteľných zdrojov, ich celkový vplyv na životné prostredie je výrazne nižší ako pri spaľovacích motoroch.
Elektromobily majú aj nižšie prevádzkové náklady. Podľa údajov Argonne National Laboratory sú náklady na údržbu BEV približne 0,06 USD na míľu (1,6 km), zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom je to 0,10 USD. K tomu sa pridávajú úspory na palive a rôzne vládne dotácie, daňové úľavy a výnimky z mýtnych poplatkov.
Koncom roka 2024 sme informovali aj o dôležitom rebríčku spoľahlivosti zameraný na modely predávané v Číne, kde skončil najhoršie zo štandardných modelov Dongfeng Fengshen. Z luxusných značiek na tom bol najhoršie Lexus. Tento rebríček však nutne nepoukazuje na spoľahlivosť v podobe, v akej ju poznáme a bral do úvahy napríklad aj zlyhávanie hlasového ovládania, ktoré využíva málokto.
Obavy z dojazdu zažehnané
Jedným z najväčších problémov starších elektromobilov bol dojazd, ktorý považovali mnohí záujemcovia za nedostatočný. Vývojom technológií sa však podarilo dojazd navýšiť bez toho, aby narástli ceny takýchto áut – práve naopak, ich ceny stále klesajú a dojazd je čoraz lepší. Bohužiaľ však dojazd lacných elektrických áut stále nie je ani zďaleka tak veľký, ako dojazd spaľovákov v rovnakej cenovej hladine.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
Vlaky meškajú desiatky minút, porucha paralyzuje dôležitú trať. ZSSK sa ospravedlňuje
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Matovič predstavil novú posilu Hnutia Slovensko. Nahradí Annu Záborskú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP