Elektrických vozidiel z roka na rok pribúda. Slovensko sa ale ani zďaleka nemôže porovnávať s krajinami, kde sú elektrické autá takmer na každom kroku. Jednou z nich je aj Holandsko, ktoré musí vyriešiť veľký problém.
Holandsko je spolu s ďalšími (hlavne škandinávskymi krajinami) ťahúňom v počte elektrických áut na cestách. V roku 2019 sa kúpa elektromobilu v tejto krajine oplatila až natoľko, že postupne začali výrazne klesať predaje klasických vozidiel so spaľovacím motorom. Môžu za to predovšetkým lepšie ceny a rôzne zvýhodňovanie, ktoré ľudí ešte viac motivuje.
Benzín a nafta v nevýhode
Okrem toho sa Holandsko rozhodlo ísť cestou znevýhodňovania majiteľov bežných automobilov, ktorí čelia vysokým daniam. Od tých sú oslobodené elektrické vozidlá, a tak je voľba pri kúpe nového auta celkom jasná. V každom prípade sa však Holandsko teraz stretáva s problémom, ktorý čakal len málokto. Nakoľko sa elektrické vozidlá v tejto krajine doslova „premnožili“, citeľne chýbajú nabíjacie stanice. Svoje znepokojenie dal jasne najavo aj riaditeľ Národnej platformy pre rozvoj dobíjacej infraštruktúry, Roland Ferwerda.
Problém s infraštruktúrou
V Holandsku sa síce nachádza 150 tisíc nabíjacích staníc, no len 50 tisíc z nich je verejných. Zvyšných 100 000 je v súkromnom vlastníctve a nachádzajú sa pri rôznych firmách alebo priamo v domoch majiteľov elektrických vozidiel. Práve táto skutočnosť je podľa Ferwerda najpálčivejší problém, ktorý bude nutne vyriešiť, informuje portál BNR.
„Väčšina verejných nabíjacích staníc pracuje s výkonom okolo 12 kW a dobitie auta s väčším akumulátorom trvá niekedy aj 8 hodín. Človek nemusí byť matematický génius, aby si spočítal, že pri predaji 30 tisíc kusov vozidiel Tesla Model 3 len za predchádzajúci rok, nie je kde auta nabíjať.“ Ferwerda ďalej dodáva, že riešením nie sú ani Superchargery Tesly, ktoré bývajú takmer stále preplnené.
Navyše tieto stanice nabíjajú pri plnej vyťaženosti menším výkonom, čím sa opäť predlžuje doba nabíjania. Holandsko sa tak pravdepodobne nevyhne budovaniu nových nabíjacích staníc, pričom majitelia elektromobilov sa budú musieť dovtedy vybaviť pevnými nervami pri čakaní na voľnú nabíjačku.
Dočkáme sa niečoho podobného aj na Slovensku?
Opätovnú podporu elektromobilov spustilo nedávno aj Slovensko. Ako je už známe, tak o dotácie bol obrovský záujem, pričom vyčlenená suma sa minula za menej ako 4 minúty. Záujemcovia o elektromobil môžu dostať dotáciu vo výške 8 000 € a tí, ktorí plánujú kúpu plug-in hybridu môžu dostať 5 000 €. Cena nového vozidla však nemôže presiahnuť sumu 50 000 €, vrátane DPH.
Podľa neskorších vyjadrení rezortu hospodárstva je v hre ďalšie vyčlenenie prostriedkov, takže podobných problémov sa v blízkej budúcnosti môžeme dočkať aj na Slovensku. Na našom území sa nachádza dostačujúca infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá však postačuje pre súčasný počet elektromobilov.
S rýchlym nárastom vozidiel s alternatívnym pohonom sa však situácia môže dramaticky zmeniť, a preto je potrebné vopred myslieť aj na takéto situácie, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nastanú.
Podpora v podobe dotácií a rôznych výhod je určite dobrá myšlienka, no mnohé krajiny upriamili svoju pozornosť na podporu predaja až príliš. Začlenenie elektrických vozidiel na cesty by malo byť v prvom rade spontánne, voľné a priamo úmerné voči nabíjacej infraštruktúre.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené