Izrael má futuristické riešenie pre elektromobily. Budú sa dobíjať bezdrôtovo a za jazdy
Budúcnosť je zjavne elektrická, čo už si postupne začínajú štáty a automobilky uvedomovať. Nevedno, či to je len prechodný krok k niečomu ešte čistejšiemu – zrejme áno – no všetci už vo veľkom elektrifikujú. Od osobných vozidiel, cez ťažké pracovné stroje až po autobusy. Všetka infraštruktúra sa vyvíja, od batérií až po nabíjanie. A práve o novej technológii nabíjania informoval portál Electrive.
Nabíjanie na trase BRT v Haife
Izraelská spoločnosť Electreon spolupracuje s agentúrou TransIsrael na zavedení bezdrôtového nabíjania elektrických autobusov v meste Haifa. Projekt kombinuje stacionárne induktívne nabíjacie stanice na koncových zastávkach s dynamickým nabíjaním priamo počas jazdy, čím sa predlžuje dojazd a efektívnosť autobusov na elektrický pohon.
Nabíjacie stanice budú inštalované pozdĺž 104-kilometrovej siete liniek systému BRT (Bus Rapid Transport), ktorá umožňuje rýchlejšiu prepravu vďaka samostatným jazdným pruhom pre autobusy, čím sa znižuje riziko meškaní v dôsledku premávky.

Napriek veľkosti celej siete bude nabíjaním počas jazdy vybavená iba malá časť, konkrétne 1,6 kilometra, zatiaľ čo väčšina nabíjania sa bude uskutočňovať v stacionárnych nabíjačkách na konečných zastávkach.
Zvýši efektivitu, zníži závislosť na nočnom nabíjaní
V súčasnosti sa elektrické autobusy v Haife nabíjajú len cez noc v depách, čo obmedzuje ich využiteľnosť počas dňa. Vďaka kombinácii stacionárneho a dynamického bezdrôtového nabíjania by sa však prevádzková doba autobusov mohla výrazne predĺžiť.
Electreon poskytne infraštruktúru a starostlivosť o celý systém vrátane inštalácie, prevádzky a údržby, čo si vyžiada investíciu približne 4,2 milióna dolárov na obdobie troch rokov. Ak sa projekt osvedčí, existuje možnosť rozšírenia systému na ďalšie linky a predĺženie zmluvy o dva roky.
Budúcnosť bezdrôtového nabíjania v hromadnej doprave
„Ako líder inovatívnych dopravných riešení je Cross Israel Highway priekopníkom v integrácii dynamického a stacionárneho bezdrôtového nabíjania v rámci prvého izraelského systému Bus Rapid Transit (BRT), siete Metronit. Táto integrácia predĺži časy elektrických, ale servisných služieb, umožní rozšírenie a optimalizáciu vozového parku a zvýši kvalitu služieb, čím cestujúcim ponúkne efektívnejšiu, pohodlnejšiu a ekologickejšiu jazdu,“ vyjadril sa Dan Shenbach, generálny riaditeľ TransIsrael.
CEO Electreon, Oren Ezer, tiež vysvetľuje, že technológia dynamického nabíjania je ideálna pre siete BRT ako Metronit v Haife, pretože predlžuje dojazd vozidiel, znižuje potrebu veľkých batérií a znižuje záťaž na nabíjacie stanice v depe. Electreon podobné projekty realizuje aj v Nórsku a dúfa, že sa technológia stane štandardom nielen v Izraeli, ale aj na medzinárodnej úrovni, kde BRT systémy získavajú na popularite.
Projekt v Haife bude okrem iného hodnotený aj z pohľadu návratnosti investície, keďže celoplošná implementácia by mohla byť nákladnejšia než tradičné nabíjacie riešenia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
