Zimné obdobie predstavuje pre elektromobily výzvu, keďže nízke teploty negatívne ovplyvňujú výkon batérií a zvyšujú spotrebu energie na vykurovanie interiéru. Prestížny nemecký portál AUTO BILD sa rozhodol sám otestovať, ale aj zhromaždiť výsledky iných testov zo sveta a ukázať, ktoré elektrické vozidlá zvládajú zimu najlepšie a ktorým klesá dojazd najviac.

Nemecký test

Chladné teploty, najmä pod +10 °C, znižujú kapacitu batérií. Kým pri smartfónoch je tento jav značne viditeľný, u elektromobilov nie je až taký dramatický vďaka väčším a lepšie izolovaným batériám. Napriek tomu môže byť pokles značný, a to až o 46 % pri niektorých modeloch, ako napríklad Volkswagen ID.4 s 82 kWh batériou.

AUTO BILD uskutočnil test pri teplotách od -5 °C do +10 °C a stabilnej rýchlosti 130 km/h, pričom priemerné straty dojazdu sa pohybovali okolo 30–40 %.

Volkswagen

Spomínaný VW ID.7, dosiahol pri teplote +8 °C na diaľnici dojazd 363 km, čo predstavuje pokles o 40 % v porovnaní s deklarovanou WLTP hodnotou 599 km. Je nutné však podotknúť, že WLTP je teoretická premenná, ktorej sa žiadny elektromobil (a dokonca ani vozidlo so spaľovacím motorom) ani len nepribližuje a slúži na porovnávanie medzi modelmi.

Normovaný postup navyše vytvára priemer miestnej dopravy, poľných ciest a diaľnic – normovaná spotreba teda musí byť pod čistou diaľničnou spotrebou. Pri jazde s optimalizovaným dosahom v letných teplotách prešiel ID.7 takmer 800 kilometrov.

Unsplash

Modely s najlepším zimným dojazdom v teste

Veľké batérie sú kľúčové pre zachovanie dlhého dojazdu aj v zime. Modely ako Mercedes EQS, BMW i7 či Nio s 100-kWh batériami sa radia medzi víťazov. Napríklad Nio dosiahol pri teplote +8 °C 362 km, čo je len o 35 % menej oproti WLTP dojazdu 560 km.

V nižšej cenovej kategórii sa situácia mení. Modely ako Hyundai Kona Electric alebo Peugeot e-3008 s menšími batériami čelia výraznejším stratám. Kona s batériou 65,4 kWh mala pri teplote +8 °C dojazd 272 km, čo je takmer polovičný pokles oproti WLTP hodnote 514 km.

Peugeot

Najrozsiahlejší zimný test EV na svete na ďalšej strane ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú