Aktualizované 6.6.2023:

Portál CarNewsChina informoval, že prvý kus elektrického kombi Zeekr 001 s dojazdom cez 1 000 km na jedno nabitie už dorazil do centrály CATL v Číne. CATL je totiž výrobcom revolučných Qilin batérií, ktoré elektromobil Zeekr využíva.

Yangtse

Oficiálny CLTC dojazd novinky je 1 032 km, ten európsky podľa normy WLTP bude teda zrejme o niečo nižší. Dobrou správou je, že koncern Geely, ktorý stojí za značkou Zeekr, plánuje expanziu aj na náš európsky trh. Otázne je, či prinesie aj tento konkrétny elektromobil.

Pôvodný článok:

Aj keď elektromobily za posledné roky zaznamenali obrovský pokrok z hľadiska dojazdu a nabíjania, mnohí motoristi budú spokojní až vtedy, keď elektrické auto prejde na jedno nabitie viac než 1 000 km. Jedným z prvých sériových áut, ktoré tento míľnik zvládnu prekonať, je Zeekr 001. Ako informuje The Driven, automobilka začína dodávať prvé kusy elektromobilu s ohromným dojazdom svojim zákazníkom.

Zeekr 001 je elektromobil vybavený revolučnou Qilin batériou spoločnosti CATL, ktorej kapacita je až 140 kWh. Automobilka patriaca do čínskeho koncernu Geely začala dodávať prvé kusy elektrického kombi zákazníkom, pričom tento konkrétny model by sa mal v blízkej budúcnosti dostať aj k nám do Európy.

Geely

Pod krídla Geely totiž patria aj automobilky ako Volvo či Polestar. Je teda viac než pravdepodobné, že Qilin batérie sa neskôr dostanú aj do elektromobilov týchto značiek.

Dojazd a nabíjanie už viac nebudú problém

Zeekr 001 s novou Qilin batériou disponuje dojazdom 1 032 km podľa čínskej normy CLTC. Tá je spravidla optimistickejšia oproti európskemu WLTP cyklu v priemere o 13 %. WLTP dojazd Zeekr 001 by sa však aj „po našom“ mal pohybovať nad hranicou 900 km. Tejto hodnote sa aktuálne nevyrovnajú žiadne elektromobily na trhu. Medzi tie najlepšie patrí napríklad Mercedes EQS 450+ s dojazdom 770 km, Tesla Model S s dojazdom 634 km či Lucid Air s WLTP dojazdom 799 km.

Geely

Ak sa teda skutočne dostane Zeekr 001 do Európy, jednoznačne sa stane elektromobilom s najdlhším dojazdom, aký sa na starom kontinente predáva. Aktuálne je počet kusov s najväčšou 140 kWh batériou limitovaný na 1 000, pričom jeho cenovka v Číne začína na 52 800 €. Po príchode do Európy pôjde cena určite hore, no v porovnaní s vyššie spomenutou konkurenciou pôjde zrejme stále o najlacnejšieho zástupcu.

Veľká batéria sa musí vedieť aj rýchlo nabiť. V tomto smere Zeekr už pri predstavení modelu 009, ktorý ako prvý dostal veľkú Qilin batériu, ukázal nabíjanie výkonom až 600 kW. Podľa výrobcu by sa mala nová batéria nabiť z 10 % na 80 % už do 10 minút, pričom za týchto 10 minút na nabíjačke auto získa energiu na prejdenie vyše 600 km.

Qilin batérie spôsobia revolúciu

Batéria Qilin, pomenovaná po bájnom tvorovi v čínskej mytológii, ponúkne rekordnú efektívnosť využitia objemu, až 72 %. Pre porovnanie, prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh v roku 2019, mala efektivitu využitia objemu na úrovni 50 %.

ScreenShot/CATL Official/YouTube

Zvýši sa taktiež energetická hustota batériového systému, a to až na 255 Wh/kg. Podľa dostupných informácií ide o batériu s vôbec tou najvyššou úrovňou integrácie.

Teslu úplne vymaže

Výsledky porovnania novej Qilin batérie však určite nepotešia Teslu s batériami 4680, ktoré pre Muskovu automobilku tiež predstavujú „revolučnú batériu“.

Batérie 4680 sú, vďaka svojej štruktúre, ktorá umožňuje montáž konštrukcie sedadiel priamo na ňu, považované za nosný prvok auta a umožňujú tak vozidlu dosiahnuť vyšší dojazd.

Nedávno sa tiež objavili informácie, že spoločnosť LG sa rozhodla investovať do výroby tohto typu batérií pre Teslu až 450 miliónov $ (427 miliónov €). Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.

Qilin vs Tesla 4680

Zdá sa, že aj napriek tomu, že Qilin sú postavené na rovnakom chemickom systéme a majú rovnakú veľkosť, poskytnú až o 13 % viac energie ako spomínané 4680.

Celkovo tak Qilin poskytnú nielen lepší dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, životnosť a účinnosť pri nízkych teplotách.

Okrem toho, integrovaná energetická jednotka zložená z článku a multifunkčnej elastickej medzivrstvy dokáže spevniť celú nosnú konštrukciu, čím zvyšuje odolnosť akumulátora proti nárazom a vibráciám.

CATL

Ako ďalej píše portál Insideevs, skrátia sa aj časy nabíjania, keďže Qilin je možné nabiť z 10 % kapacity na 80 % už v priebehu 10 minút, prípadne za 5 minút, ak je batéria už zohriata.

CATL, ktorá dodáva batérie mnohým výrobcom automobilov, vrátane BMW, Tesly, či Volkswagenu, tvrdí, že vďaka novým technológiám Qilin poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 000 km.

Tým by sa elektromobily využívajúce túto batériu zaradili jednoznačne medzi absolútnu špičku svetovej elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú