Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Legendárna česká automobilka Tatra, známa najmä pre svoje ikonické nákladné vozidlá, sa rozhodla ochutnať vodík, považovaný často za palivo budúcnosti.

Použiť ho chce vo svojom novom modeli Tatra Force e-Drive, ktorý dostane vďaka elektrickému vodíkovému vysoký dojazd aj bez toho, aby potreboval tento masívny nákladiak nádrž s fosílnym palivom.

Nakoniec prenikne všade

Ako vysvetľuje Tatra na svojej webovej stránke, spoločnosť pracuje hneď na niekoľkých projektoch, ktoré sa zaoberajú modernými systémami pohonu automobilov. V tomto prípade konkrétne ide o vodíkový pohon ťažkého nákladiaku Tatra Force, ktorému vodík zabezpečuje bezemisný chod s pomerne vysokou efektivitou a prekvapivo aj celkom slušným dojazdom.

Na tomto inovatívnom pohone spolupracuje Tatra s českou spoločnosťou ÚJV Řež, ktorá sa zaoberá vodíkovými technológiami už cez 10 rokov a zároveň je zodpovedná za tvorbu prvého vodíkového autobusu v Českej republike, známom ako TriHyBus. Nový Tatra Force s vodíkovým pohonom však svojich predchodcov parametrami poriadne prekoná.

Tatra

Tento vodíkový model však má byť len prvým krokom k budúcnosti čistého pohonu. Nová platforma Tatra Force má poskytnúť priestor pre viacero typov nákladných vozidiel, ktoré sú v priemysle vysoko žiadané.

Tento podvozok s ôsmimi kolesami a centrálnou nosnou rúrou poskytne nezávislé zavesenie všetkých náprav a zároveň pohon až troch z nich.

Lepšie ako batérie

Vodík naráža v prípade klasických elektrických áut na problémy, avšak v prípade nákladných áut má množstvo výhod. Namiesto obrovskej batérie, ktorá je náročná na životné prostredie, si totiž vystačí s pomerne malou nádržou na vodík, ktorá je následne premieňaný na elektrickú energiu v palivových článkoch.

Nevídaná veľkosť elektromobilu

Takéto elektrické nákladiaky majú dosahovať maximálnu hmotnosť až 45 ton a Tatra je pripravená ich testovať v tých najnáročnejších podmienkach. Tatra uvažovala nad elektrickým pohonom už dlhšiu dobu, avšak nakoniec pristúpila ku konfigurácii, ktorá so sebou nesie zdroj takejto energie nielen v batérii.

Vodík totiž v takýchto strojoch funguje ako médium, ktoré so sebou nesie energiu. Tá je následne uvoľňovaná v palivových článkoch, čím vzniká nielen elektrická energia poháňajúca elektromotory vozidla a jednotlivé systémy, ale tiež voda.

Maximálny výkon takejto Tatry sa má pohybovať až na úrovni 580 kW a krútiaci moment sa vyšplhá na neuveriteľných 2 300 Nm.

Okrem vodíkovej nádrže je platforma Tatra Force vybavená aj batériou s kapacitou až 171 kWh, čo je niekoľkonásobok kapacity bažných elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú