Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Americká automobilka General Motors a elektromobilita – to je zatiaľ jedno veľké fiasko. Za posledný kvartál minuleho roka napríklad celý gigant, niekedy mimochodom najväčší výrobca vozidiel na svete, predal len 26 elektromobilov, čo pobavilo aj Elona Muska s jeho vyše 300-tisíc dodanými Teslami za rovnaké obdobie.

Prirátaj si k tomu obrovské problémy a zničenú dôveru v Chevrolet Bolt EV vďaka poruchovým batériám a akékoľvek hrozivé scenáre o budúcnosti značky ešte vyjdú ako mierne. V USA sa však tentokrát GM dostal do pozornosti médií aj v pozitívnom svetle, informuje Electrek – hoci, ako sa to vezme.

Amerika, krajina dragsterov

Dôvodom je článok o novom Hummeri EV na známom portáli venujúcom sa elektromobilite. Hummer je stelesneným americkej klasiky, ale aj absolútne nezmyselného a obrovského monštra, ktoré prejde všetko, nehľadiac na spotrebu a či ide o bulvár na Miami, alebo mínové polia v Afganistane.

Ekologické limity a stúpajúca cena benzínu však zasiahli aj USA a preto je pôvodný Hummer už vyše 20 rokov mŕtvy. GMC z koncernu General Motors ho však práve teraz vracia v čisto elektrickej podobe. Šéf inžinier značky Al Oppenheiser sa dokonca pre portál The Drive „pochválil“, že auto vo vyššej verzii Edition 1 s výkonom rovných 1 000 koní (746 kW) dokáže v špeciálnom režime „Wants to Freedom“, teda po našom „chcem slobodu“ alebo skrátene a určite nie náhodne „WTF Mode“, dokáže hrabať všetkými štyrmi kolesami naraz pri plnej akcelerácii, ako špeciál pre rally WRC.

GMC

To by ešte nebolo nič neobvyklé, Oppenheiser ale šokoval historkou s testovania, počas ktorých auto, obzvlášť na trochu naklonenom povrchu, robilo tzv. Wheelie.

Ak ťa obišli počítačové hry alebo svet motoršportu, vedz, že sa takto nazýva moment, kedy sa auto alebo motorka takpovediac postaví na zadné a predná náprava úplne stratí kontakt s vozovkou.

„Na začiatku, keď sme sa snažili vybalancovať predný a zadný krútiaci moment (elektromotorov na oboch nápravách, poz. red.), som zdvihol predok,“ spomína. To pochopiteľne možno interpretovať dvojakým spôsobom.

„Americké“ vysvetlenie by mohlo znieť, že Hummer EV je neskutočná beštia plná výkonu, pred ktorým treba sňať klobúk. To od odporcov naopak, že ide o krabicu s katastrofálnymi jazdnými vlastnosťami a tragicky nevhodným rozložením hmotnosti. Pochopiteľne, tradičnému Humvee s ťažkým 5,3-ltirovým osemvalcom by sa to nestalo, no predok elektrickej verzie, kde je iba elektromotor, je oveľa ľahší.

ZAUJÍMAVÉ:
Elektrický Hummer si Slovák s bežným vodičákom nezašoféruje, hmotnosťou prekračuje extrémne hodnoty

Z vyjadrení šéfa inžinierov GMC vyplýva, že automobilka podobnú vlastnosť v aute zrejme chcela – The Drive spomína, že auto malo byť „digitálne programované presne na to“. Zrejme po vzore Ludicrous módu v Tesle alebo s vidinou plamene šľahajúcich dragsterov súperiacich v šprinte na štvrť míle.

GMC.com

Nakoniec všetci prišli k rozumu

Produkčné verzie prichádzajúcej elektrickej štvorkolky ale už budú pre ostré štarty trochu priškrtené, pretože zdvihnutie prednej nápravy nevyhnutne znamená aj stratu riadenej nápravy a teda volantu s vozovkou.

Je jasné, že Hummer EV „na zadných“ by spôsobil hneď niekoľko zbytočných nehôd.

Electrek pripomína aj príbeh z úplných začiatkov Tesly, kedy sa Elon Musk krachujúcu firmu snažil zachrániť dohodou s Mercedesom. Pohon z Tesly Roadster inžinieri nainštalovali do Smartu ForTwo, z ktorého sa tak stala podobná beštia schopná stavať sa na zadné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú