K rekordu len pár hodín. Havarovalo elektrické lietadlo, ktoré bolo vo vzduchu vyše 2 mesiace
Aktualizované 31. augusta. 2022 – Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S zlomilo množstvo leteckých rekordov a dokázalo to, čo doteraz žiadny iný stroj vo vzduchu. Napokon ale predsa len skončilo podobne, ako jeho predchodcovia a havarovalo, informuje portál SPACE.
Zephyr S sa vo vzduchu udržal po dobu 64 dní, 18 hodín a 26 minút, pričom k zlomeniu najdlhšieho letu v histórii chýbalo len pár hodín. Ten stanovili dvaja piloti na prelome rokov 1958 a 1959, kedy sa striedali pri pilotovaní (klasického) lietadla Cessna 172 Skyhawk nad Las Vegas.
Pre bezpilotné lietadlá ale tento stroj rekord rozhodne zlomil a hravo zatienil svojich predchodcov. Ako dodáva SimpleFlying, príčina zlyhania zatiaľ nie je známa a tímy zodpovedné za tento stroj analyzujú vyše 1 500 hodín v podobe dát tejto stratosférickej misie.
Aktualizované 27. 7. 2022 – Elektrické lietadlo so solárnymi panelmi od spoločnosti Airbus zlomilo svoj vlastný a tiež svetový rekord.
Zephyr S je totiž vo vzduchu bez pilota už neuveriteľných cez 36 dní, informuje portál Defense News.
Ak je naďalej vo vzduchu, má potenciál udržať sa v lete bez prestávky dva mesiace, vysvetľuje NewAtlas. Predchádzajúci rekord držal jeho predchodca, ktorý dokázal letieť bez pristátia až 26 dní. Vďaka takýmto schopnostiam bude čoskoro možné vysielať do vzduchu pseudo-satelity, ktoré dokážu nahradiť úlohu niektorých satelitov bez potreby veľkých a drahých rakiet či komplikovaných satelitných technológií.
Pôvodný článok:
Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S spoločnosti Airbus je vo vzduchu už úctyhodných 20 dní, informuje Interesting Engineering. Tento pseudosatelit má vydržať celé mesiace bez pristátia vďaka solárnym panelom a dokáže nahradiť aj niektoré vesmírne družice – má potenciál zásadne posunúť vpred aj leteckú dopravu.
Lacnejší než satelity
Lietadlo Zephyr S, v tomto prípade konkrétne Zephyr 8, má rozpätie krídel 25 metrov a nesie so sebou batérie s hmotnosťou 24 kg, pričom nákladná kapacita predstavuje 5 kg. V porovnaní s predchádzajúcim prototypom je až o 30 % ľahší a do vzduchu sa dostal 15. júna, čiže je vo vzduchu už približne 20 dní.
Celý stroj váži, napriek pomerne veľkému rozpätiu krídel, skromných 75 kg aj s nákladom a dokáže lietať vo výške až 23,2 km. Dôvodom je extrémne ľahká a úzka konštrukcia, ktorá pôsobí na prvý pohľad chabo a labilne.
Zephyr má slúžiť ako platforma pre snímacie zariadenia armády, môže však otvoriť dvere budúcim ultraľahkým lietadlám.
Takmer celá plocha lietadla vystavená slnečnému žiareniu je pokrytá solárnymi panelmi, ktoré zaručujú napriek pomerne malým batériám schopnosť udržať sa vo vzduchu tak dlho. Zephyr drží svetový rekord najdlhšieho letu z roku 2018, kedy sa udržal vo vzduchu až 26 dní – cieľom je však vyvinúť stroj, ktorý sa udrží na nebi celé mesiace podobne, ako lietadlo spoločnosti Skydweller Aero.
Intenzívny vývoj
Solárne lietadlá prechádzajú intenzívnym vývojom, prevažne však práve v podobe pseudosatelitov, ktoré sú príliš malé na to, aby dokázali uniesť ľudskú posádku. Problémom sú pre veľké lietadlá aj naďalej batérie, ktoré sú príliš drahé a nepomáha ani fakt, že sú turbínové motory efektívnejšie ako elektrické vrtuľové – aspoň čo sa týka pomeru hmotnosti pohonného ústrojenstva k výkonu.
Prekoná rekord?
Nie je zatiaľ jasné, ako dlho sa najnovší prototyp ešte zdrží vo vzduchu. Ak ale vydrží ešte týždeň, prekoná svetový rekord z roku 2018. Ako navyše dodáva Airbus v staršej tlačovej správe, lietadlo schopné udržať sa niekoľko mesiacov vo vzduchu poskytne nové kapacity nielen armádnemu, ale tiež komerčnému sektoru.
Môže tiež pomôcť v monitorovaní lesných požiarov a manažovaní iných prírodných katastrof, ktoré vyžadujú nepretržité sledovanie. Pohyb stroja bližšie zmapoval portál The Drive/The Warzone, podľa ktorého sa dokáže nový prototyp udržať dostatočne vysoko aj v noci, vďaka čomu je schopný sa takmer neustále vyhýbať vplyvom počasia – tie môžu byť pre tak krehký stroj katastrofálne.
Zephyr pôvodne vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá dizajn predala Airbusu v roku 2013. K výsledkom experimentu sa verejnosť dostane až neskôr a bude sa jednať o zásadný pokrok nezávisle od toho, či dokáže zlomiť pôvodný rekord pre najdlhší let bezpilotného lietadla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Obrovská hanba pre Rusko. Zbraň propagandy za miliardy sa po 35 rokoch zmení na vrak
Koniec batérií sa blíži. Vedci vyvíjajú technológie, ktoré efektívne uložia vyrobenú energiu
Zabijak pre neviditeľné hrozby. Elitné jednotky NATO nasadili hybridný „superdron“, aký si ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP