Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité aj materiály TASR.

Nový terminál na skvapalnený zemný plyn (LNG) má podľa envirorezortu vyrásť v Bratislave, upozorňuje portál Noviny.sk. Obzvlášť rýchly vývoj v tejto oblasti, v prakticky celej Európy, naštartovali problémy s ruským plynom, ktoré nastali po invázii Ruska na Ukrajinu.

Bude v prístave

Ministerstvo životného prostredia v stanovisku uviedlo, že predpokladané negatívne vplyvy takéhoto projektu na životné prostredie, ktoré sa podarilo v rámci procesu ich posudzovania identifikovať, je možné odstrániť alebo eliminovať realizáciou opatrení a podmienok. Ekologickí aktivisti majú však s plánom napriek tomu problémy a jeho výstavbu odmietajú.

Nový terminál na LNG má vyrásť v bratislavskom prístave, na hlavnom toku Dunaja, kde zaberie 5 500 m2. Zariadenie bude umiestnené neďaleko Prístavného mostu a investor odhaduje náklady na jeho výstavbu na približne 40 miliónov eur bez DPH. Predseda predstavenstva SPP Miroslav Kulla tvrdí, že bude mať Slovensko, medzitým, prístup k takýmto terminálom v ďalších krajinách, ako je Nemecko či Poľsko – rokovania však naďalej prebiehajú.

Unsplash/Mykola Makhlai/TASR/Milan Kapusta

Aj keď má výstavba započať ešte v tomto roku, do prevádzky sa dostane až niekedy v roku 2027 a podľa ministerstva je úlohou nového terminálu pokryť zvyšujúci sa dopyt po LNG. Pôvodné prognózy tohtoročnej zimy boli v niektorých prípadoch katastrofálne a najmä Rusko neustále tvrdilo, že Európania bez ruského plynu zmrznú. Ako sa však ukázalo, opak je pravdou a diverzifikácia prebehla oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo.

Greenpeace je zásadne proti

Ako ďalej informuje TASR, Greenpeace Slovensko naďalej odmieta projekt výstavby terminálu LNG. Proti výstavbe LNG terminálu protestovali v Bratislave aktivisti z rôznych enviroorganizácií, nielen Greenpeace.

„Tento zámer je v priamom rozpore s cieľom Parížskej dohody, ku ktorej sa aj Slovensko zaviazalo. Máme sedem rokov na to, aby sme znížili emisie o polovicu, ak chceme udržať oteplenie na hranici 1,5 stupňa,“ poznamenala Katarína Juríková, šéfka Greenpeace. Dodala, že sa musia ukončiť akékoľvek investície a budovanie novej fosílnej infraštruktúry.

Ekologickejšia lodná doprava

S cieľom dekarbonizovať lodnú dopravu navrhuje Juríková postupne vyradiť fosílne palivá. Lode majú prejsť na batériové, vodíkové a syntetické palivá, vyrobené elektrinou z obnoviteľných zdrojov energie. Práve vodíkový pohon oslavuje kľúčový míľnik vďaka nórskej spoločnosti, ktorá pred pár dňami uviedla do prevádzky prvý trajekt na skvapalnený vodík.

Skvapalnený zemný plyn podľa Juríkovej neprispieva ku dekarbonizácii lodnej dopravy. „Ak sa zohľadnia riziká únikov počas celého ich životného cyklu, emisie skleníkových plynov z lodí prevádzkovaných LNG môžu byť horšie ako emisie skleníkových plynov z lodí poháňaných konvenčnými lodnými palivami,“ podotkla. Na dekarbonizáciu sektora navrhuje postupne vyradiť fosílne palivá v lodnej doprave.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú