Nórsko uviedlo do prevádzky vôbec prvý trajekt, ktorý je poháňaný kvapalným vodíkom. Ako informuje portál Interesting Engineering, táto námorná revolúcia dokáže znížiť emisie až o neuveriteľných 95 % a prepraví naraz stovky pasažierov a desiatky automobilov.

Výkonné palivové články

Špičkový vodíkový trajekt nesie názov MF Hydra a patrí nórskej spoločnosti Norled, ktorá ho uviedla do prevádzky s cieľom prepravky pasažierov a nákladu medzi Hjelmelandom, Skipavikom a Nesvikom. Nórsko je pritom najpokrokovejšou európskou krajinou v oblasti elektromobility, doteraz sa však táto vlastnosť prejavovala predovšetkým v autodoprave. Autá so spaľovacími motormi sa v tejto krajine už takmer nepredávajú.

Trajekt MF Hydra je vybavený dvomi palivovými článkami s výkonom 200 kW a tiež dvomi 440 kW generátormi, vysvetľuje Norled v tlačovej správe. Naraz dokáže transportovať až do 300 pasažierov a 80 áut, pričom má každoročne ušetriť až 95 % emisií v porovnaní s klasickým trajektom.

Na novom stroji spolupracovala spoločnosť Norled s niekoľkými ďalšími inštitúciami a kým vodíkové systémy dodala nemecká firma Linde Engineering, za dokončením celého plavidla stála spoločnosť SEAM.

Tá zároveň zabezpečila automatizáciu vodíkového systému a Corvus Energy dodala batérie, ktoré takýto dopravný prostriedok potrebuje. Elektrická energia je síce vyrábaná z vodíka, je však nutné ju uložiť. Je zároveň možné batérie nabiť ešte pred plavbou a o niečo tak zvýšiť efektivitu celého plavidla.

Už aj v letectve

Vodík síce čelí v autodoprave pomerne ostrej kritike, ktorá je oprávnená, nachádza však čoraz silnejšie využitie práve v ďalších formách dopravy. Okrem námornej sa nachádza aj v leteckej, ktorá si nemôže dovoliť obrovské akumulátory a potrebuje niečo ľahšie. Vodíkové lietadlo plánuje aj spoločnosť HES Energy Systems, v tomto prípade sa ale nejedná o jeho kvapalnú formu, akú využíva loď MF Hydra.

Čoraz viac odvetví

Veľkou výhodou trajektu MF Hydra je, že vodík skladuje v kvapalnej forme, čo za účelom paliva nerobí, okrem vesmírneho priemyslu, nik iný. Pre námorníctvo sa tak jedná o nesmierne dôležitý krok smerom k ekologickej prevádzke, ktorá môže byť v tomto prípade o niečo jednoduchšia, ako v letectve.

Zobraziť celú galériu (2)
Norled/Pixabay/Úprava redakcie

Ťažké lode totiž nie sú tak citlivé na vysokú hmotnosť batérií a ďalších systémov, ktoré elektrický pohon sprevádzajú a je možné ich implementovať o niečo jednoduchšie. Problémom je však „dojazd“, kvôli ktorému je zatiaľ táto technológia limitovaná na kratšie trasy. I tak dokáže ušetriť masívne množstvo emisií, či už v podobe oxidu uhličitého alebo ďalších škodlivých látok.

MF Hydra poslúži aj ako test tejto technológie, z ktorého môžu ťažiť ďalšie lode a v blízkej budúcnosti s vysokou pravdepodobnosťou uvidíme aj oveľa väčšie plavidlá, ktoré túto metódu implementujú. To všetko však závisí od úspešnej prevádzky, ktorá musí byť nielen čistejšia, ale tiež finančne únosná.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú