Popredný výrobca batérií pre elektromobily, spoločnosť Northvolt, oznámila nové kolo investícií do vývoja a výroby v hodnote 2,27 miliárd eur. Po dokončení nových tovární bude spoločnosť disponovať výrobnou kapacitou až 60 GWh ročne, informuje Electrek.

Švédsky startup založený dvojicou bývalých manažérov Tesly žne v poslednom období jeden veľký úspech za druhým. Poslednou veľkou novinkou je už spomínaná obrovská investícia, do ktorej sa zapojilo množstvo investorov na čele s koncernom Volkswagen.

Ten prispel sumou 512 miliónov eur, z čoho by sa mala okrem iného vybudovať nová továreň na výrobu batérií vo Švédsku. Investíciou si VW zabezpečil 20 % podiel v spoločnosti Northvolt.

northvolt.com

O tom, že Northvolt je pre VW kľúčovým partnerom vieme už dlhšie, pričom detailnejšie informácie o vzájomnej spolupráci automobilka zverejnila počas prezentácie Power Day. Nová švédska fabrika Northvolt tak navýši výrobnú kapacitu VW na 40 GWh ročne, kedy spustenie výroby by malo začať už v roku 2023.

NEPREHLIADNI
Keď je Tesla Apple elektromobility, Volkswagen bude Samsungom (komentár)

Ešte začiatkom tohto roka si VW objednal batérie v celkovej hodnote 11,5 miliardy eur. Agentúra CNBC po tejto masívnej investícii ohodnotila švédskeho výrobcu batérií na 9,7 miliardy eur.

Viac ako dvojnásobná výrobná kapacita do roku 2030

Ako uvádza TechCruch, rozšírenie existujúcej továrne v Skellefteå navýši výrobnú kapacitu zo 40 GWh na 60 GWh ročne. Spustenie rozšírenej prevádzky sa očakáva neskôr v tomto roku.

Volkswagen

Do roku 2030 by však švédska firma chcela navýšiť svoje výrobné kapacity až na 150 GWh za rok. Pri tejto príležitosti majú v Európe vyrásť ďalšie dve továrne, pričom jedna z nich sa má nachádzať v Nemecku.

Švédsky startup nie je jediný

Northvolt však nie je jedinou veľkou spoločnosťou, ktorá sa sústredí výhradne na výrobu batérií pre elektrické vozidlá. Spomenúť môžeme napríklad americkú firmu Solid Power, ktorá nedávno zaznamenala obrovský úspech.

Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.

Kombinácia vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg. Nárast by teda predstavoval takmer 50 %.

Solid Power

Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh. Rovnakí sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.

V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, kedy pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg a pri lítiovej anóde len 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.

Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.

Úspech hlási aj slovenský InoBat

Výrobca batérií InoBat Auto bude dodávať elektrobatérie do autobusov SOR. Ako informuje spoločnosť, ide o prvú zverejnenú dohodu s konkrétnym partnerom, ktorý bude používať na mieru šité batérie od InoBat Auto do mestských, medzimestských aj diaľkových autobusov.

InoBat

Poháňať by ich mali už v roku 2023. SOR vyrába v Česku autobusy už viac ako 25 rokov, pričom ich vyváža do ďalších 12 európskych krajín.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom