Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slovenská polícia sa za uplynulé roky výrazne zmenila. Nie, nechystáme sa tu riešiť vyšetrovanie rôznych káuz, obhajovať či útočiť na príslušníkov zboru za ich dobre alebo zle odvedenú prácu. Stredobodom pozornosti tohto komentára je kritizované používanie smartfónov za volantom, ktoré sa už niekoľko mesiacov trestá dvojnásobne prísnejšie, a ovládanie moderného infotainmentu v autách s dotykovými obrazovkami a funkciami, ktorým musí pri nastavovaní vodič často venovať pozornosť rovnako ako smartfónu. Nad tým sa zaiste zamýšľal už nejeden šofér a my sme sa teda rozhodli na túto problematiku pozrieť z iného hľadiska a opýtať na ňu aj priamo policajného zboru.

Už dlhý čas sa stretávame s kritikou vodičov, ktorí nie sú s novými pokutami za používanie smartfónov pri šoférovaní spokojní. Ako by aj mohli byť, keď sa pôvodná výška pokuty za tento priestupok zvýšila z pôvodných 50 € na 100 € v blokovom konaní a zo 100 € na 200 € v riadnom konaní. Pokiaľ ťa tak polícia prichytí, ako si veselo počas riadenia vozidla odpisuješ na Messengeri, je dobré mať pri sebe aspoň nejakú tú „stovku“. A nejde len o situáciu, kedy ťa hliadka prichytí priamo na ceste.

Pexels

Varovným prstom pre takýchto nezodpovedných vodičov je aj prípad 18-ročného mladíka, ktorý sa polícii vysmieval po tom, čo dostal 80 € pokutu za rýchlosť. Fotografiou blokov sa nezabudol pochváliť na sociálnej sieti, kde si však pozorné oko všimlo, že záber bol zhotovený počas riadenia motorového vozidla v rýchlosti zhruba 90 km/h. To postrehla aj slovenská polícia, a tak mladíkovi naparila za používanie smartfónu za volantom pokutu ďalších 40 €.

Používať smartfón pri šoférovaní sa teda rozhodne nevypláca. Mnohí si neuvedomujú, že nejde len o to, že by ich pri tomto priestupku mohla prichytiť polícia, ale najmä o to, že stačí chvíľa nepozornosti a nešťastie môže byť na svete. Pri riadení auta rozhoduje každý moment a aj tá chvíľa, kým odpíšeš na správu, môže v niektorých prípadoch spôsobiť haváriu, nedajbože s tragickými následkami. Neohrozuješ len seba, ale najmä ostatných!

Ako vníma polícia smartfóny a ovládanie infotainmentu v autách?

Keďže sú smartfóny za volantom dlhodobo predmetom varovaní aj zo strany polície, ktorá sa mimochodom v posledných rokoch začlenila medzi ľudí aj na sociálnych sieťach, existujú možnosti, ako si môžeš aj počas jazdy vybaviť telefonát bez toho, aby si držal pri uchu mobil.

Mnohí výrobcovia automobilov ale nejdú v tomto smere tak úplne príkladom. Trend dotykových obrazoviek a moderného infotainmentu neobchádza nové modely áut, ktoré sú čoraz častejšie vybavené stále menším počtom fyzických tlačidiel.

Funkcie pre ladenie rádia, ovládanie klimatizácie, nastavovanie teploty v interiéri a množstvo ďalších sa stali súčasťou systémov, ktoré je možné ovládať dotykom. A práve tu si zrejme povieš, prečo polícia tak intenzívne rieši smartfóny za volantom, keď ovládanie infotainmentu cez dotykovú obrazovku rovnako odpútava pozornosť vodiča?!

V tomto smere sa podľa nedávnych zmien v zákone jasne definuje to, čo vodič môže a nemôže robiť za volantom. Vo všeobecnosti sa pri mnohých nehodách hovorí o „nevenovaní pozornosti vodiča“, ktorý počas jazdy robil to, čo podľa zákona nemal. Mnohí môžu tiež oponovať, že smartfón nepoužívali, ale ho iba držali v ruke. Klasická výhovorka mnohých šoférov polícii čiastočne „zväzuje ruky“, a preto došlo na úpravu definície pojmov, ktoré jednoznačnejšie určujú zakázanú činnosť za volantom.

„V § 4 ods. 2 písm. m) sa slová „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ nahrádzajú slovami „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“.

Z dôvodu nejednoznačnosti výkladu pojmu používať telefónny prístroj alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla a častou situáciou v praxi, kde vodiči oponujú, že nepoužívali telefónny prístroj, len ho držali v ruke (zdĺhavé a náročné objasňovanie skutku) sme navrhli jednoznačné zákonné vyjadrenie zákazu držať v ruke telefónny prístroj, a to aj jeho prípadnej inej obsluhy.

Uvedené platí rovnako pre telefónny prístroj, ako aj pre iné obdobné zariadenie, predovšetkým hovorové alebo audiovizuálne záznamové zariadenie (napríklad kamera). Obsluhovaním takýchto zariadení, resp. vykonávaním inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla sa však nemá na mysli vykonanie jednoduchých úkonov napríklad zvýšenia hlasitosti rádia, či zapnutie klimatizácie jedným stlačením; naopak, ak by sa malo jednať už o zdĺhavejšie procesy (ladenie staníc, zadávanie cieľa cesty do navigácie), takáto činnosť je už pre vodiča počas jazdy zakázaná; naopak, ak sa tieto zariadenia ovládajú prostredníctvom doplnkových funkcií na uľahčenie obsluhy týchto zariadení (multifunkčný volant), takáto činnosť neodpútava pozornosť vodiča natoľko, aby bola kvalifikovaná ako porušenie zákona,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa Prezídia PZ, pplk. Ing. Denisa Bárdyová.

Čo z toho vyplýva? Vodič si počas jazdy teda môže prepnúť svoju obľúbenú rádiostanicu, avšak nie ladiť rádio, môže klimatizáciu zapnúť, ale nehrať sa s detailnými nastaveniami. Jednoducho povedané, základné úkony sú dovolené, ale dlhodobejšie ovládanie funkcií, ktoré výrazne odpútava pozornosť, je zakázané. A ako dokáže polícia previnilca odhaliť?

Počet takýchto priestupkov neklesá. Polícia sa chystá opäť zakročiť

Ešte pred časom sa hovorilo o špeciálnych radaroch a ďalekohľadoch, ktoré mal zbor nakúpiť, aby policajti na cestách videli vodiča aj na 1 km. Strážcovia zákona tak nekompromisne vyrukovali do boja proti nezodpovedným šoférom, ktorí nepustia smartfón z rúk ani počas jazdy. Podľa našich informácií sa však polícia chystá nakupovať ďalej.

„V dohľadnej dobe plánujeme nákup ďalšej techniky, v tejto chvíli je však predčasné poskytovať podrobnosti,“ dodala Bárdyová.

Rovnako tak chce polícia prísnejšie kontroly priamo na cestách a čoskoro sa môžu vodiči podľa hovorkyne Prezídia PZ „tešiť“ na „generálnu prevenciu proti nepoučiteľným vodičom porušujúcim zákon“. To znamená, že sa na previnilcov so smartfónom v ruke bude sústrediť aj naďalej.

Ako sme už aj v minulosti konštatovali, že telefonovanie a písanie správ za volantom je rastúci fenomén, preto sa neustále zameriavame na odhaľovanie tohto prehrešku vodičov a to nie len v rámci bežného výkonu služby, ale aj pri dopravno-bezpečnostných akciách,“ upresnila hovorkyňa Prezídia policajného zboru. A aby sme nezabudli, neoplatí sa fotografovať ani dopravné nehody.

Venuj sa šoférovaniu!

Poďme si to však zhrnúť a podčiarknuť. Účelom tohto komentára bolo poukázať na spôsoby (nielen) slovenských vodičov na cestách, ktorí okrem toho, že sú pri šoférovaní neraz poriadne agresívni, výrazne prekračujú povolené rýchlosti, používajú práve smartfóny za volantom a radi sa pohrajú aj s ovládaním infotainmentu vozidiel. Každá činnosť, ktorá odpútava pozornosť vodiča, môže mať nepredvídateľné následky. Situácia sa pritom vôbec nezlepšuje, čo nám potvrdila aj polícia.

„Nevenovanie sa vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávky, pod ktoré je možné subsumovať aj obsluhovanie telefónneho prístroja, patrí medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd.

Samotné obsluhovanie telefónu počas vedenia vozidla patrí medzi najčastejšie zistené a sankcionované porušenia pravidiel cestnej premávky, pričom ani zvýšený dohľad nad týmto negatívnym správaním neprináša pokles používania telefónov, ale naopak – používanie telefónov má u vodičov neustále stúpajúcu tendenciu (za posledných 5 rokov vzrástol počet zistených týchto priestupkov takmer trojnásobne),“ informovala FonTech.sk hovorkyňa Prezídia PZ.

Vo výsledku to nie je to len o smartfónoch za volantom, ani o tom, že polícia zvýšila pokuty (koniec koncov, ak by nebolo toľko priestupkov, nemusela by) a ani o ovládaní infotainmentu v autách, ktorý mnohokrát počas jazdy láka vodiča svojimi možnosťami, ale práve o samotnom vodičovi.

Každý šofér, skúsený či neskúsený, by mal počas jazdy venovať pozornosť tomu, čo sa deje na ceste a nie tomu, čo mu práve napísala manželka, priateľka, alebo aký skvelý príspevok zdieľal kamarát. To môže počkať, pokým zastavíš na čerpacej stanici alebo odpočívadle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú