Loď Canopée na prvý pohľad vyzerá ako obyčajná loď, je však prvou priemyselnou nákladnou loďou na svete, ktorú poháňa kombinácia hybridného elektrického systému, tepelného pohonu a veterných plachiet. Nedávno dosiahla významný miľník, keď dokončila dva roky svojej prevádzky, počas ktorého ušetrila tony paliva a emisií. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Loď je vybavená štyrmi veľkými automatickými plachtami, ktoré zachytávajú vietor. Vďaka nim dokáže denne ušetriť priemerne 5,2 tony paliva. To je výkon, ktorý by inak museli pokryť klasické motory. Každá plachta sama o sebe ušetrí asi 1,3 tony denne, čo spolu zníži emisie oxidu uhličitého o viac než 20 ton za deň.

Za celým projektom stojí francúzsky startup OceanWings, ktorý spolupracoval s dizajnérmi z VPLP Design. Loď prevádzkuje spoločnosť Alizés a bude slúžiť raketovému programu ešte najmenej 15 rokov. Technológia sa podľa spoločnosti osvedčila a plachty fungovali počas dvoch rokov nepretržite so spoľahlivosťou 99,6 %. Francúzska akadémia námorníctva udelila tímu cenu Henriho Kummermana za prínos k inováciám v oblasti námornej dopravy.

Canopée
OceanWings

Až 90 % svetového tovaru sa prepravuje po mori a lodná doprava je zodpovedná za približne 3 % globálnych emisií skleníkových plynov. „Tento trend sa za posledné desaťročia len zintenzívnil, pričom objem námornej prepravy vzrástol za 40 rokov o 250 %,“ uvádza spoločnosť.

Na jednej z posledných plavieb cez Atlantik loď zaznamenala ešte lepšie výsledky, keď plachty ušetrili až 2,2 tony paliva denne na jednu plachtu, čo zodpovedá úspore 510 kilowattov na krídlo – celkovo približne 2 megawatty motorového výkonu. Pod plachtami dosiahla loď rýchlosť až 13,7 uzla, čo jasne ukazuje, že veterný pohon už nie je len ekologickým snom, ale plnohodnotnou a efektívnou súčasťou modernej dopravy.

Spoločnosť OceanWings zároveň zdôrazňuje, že systém sa naďalej zdokonaľuje, najmä vďaka vlastnej softvérovej a AI platforme, ktorá optimalizuje výkon plachiet v reálnom čase. To zaručuje nielen úsporu paliva, ale aj jednoduchosť používania a bezproblémovú integráciu do každodennej prevádzky.

„Naša skupina sa odlišuje tým, že svoje odborné znalosti a know-how venuje inovatívnym, na mieru šitým projektom,“ uviedol Jean-Michel Berud, predseda spoločnosti Alizés a generálny riaditeľ Jifmar. „Sme hrdí, že môžeme byť súčasťou tejto cesty k zodpovednejšiemu námornému svetu.“

Canopée tak ukazuje, že veterná energia má v modernom priemysle svoje pevné miesto a môže byť kľúčovým nástrojom pri dekarbonizácii svetovej lodnej dopravy.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP