Ďalší čierny deň pre elektrický Hyundai. Obľúbený model znova zachvátili požiare batérie
Hyundai Kona Electric si pred pár mesiacmi nespravil príliš dobré meno a pre problémy s batériou automobilka zvolala do servisu viac ako 77 000 kusov tohto elektromobilu. Ako informuje portál InsideEVs, zdá sa, že problémy nie sú úplne zažehnané ani po servisnej prehliadke. V Nórsku totiž zachvátil požiar ďalšiu elektrickú Konu.
Posledný požiar elektrickej Kony mal nastať v nórskom Osle 21. júna. Detaily tohto požiaru zatiaľ známe nie sú, no podľa všetkého šlo znova o problémy s batériou. Auto však počas vzniku požiaru stálo zaparkované a dokonca sa ani nenabíjalo.
Hasiči vozidlo zabezpečili proti opätovnému vznieteniu. Najprv ho teda štandardne uhasili, neskôr ho prikryli protipožiarnou plachtou a následne ho ponorili do nádrže s vodou. Podobný požiar, kedy Kona stála na parkovisku a nenabíjala sa, bol dokonca nedávno aj v Južnej Kórei, píše Autobala.
Tento kus bol vyrobený po marci 2021, čiže nebol ovplyvnený veľkou zvolávačkou z októbra 2020. To však vyvoláva nepríjemnú otázku, a to, či sú aj nové Kony náchylné na problémy s batériou. Tiež totiž využívajú batériové články od LG. Ani jedna situácia rozhodne nevrhá dobré svetlo na kórejskú automobilku, ktorá do elektromobility vkladá nemalé úsilie.
Nie je to problém len pre Hyundai
Samozrejme, nehoria len elektromobily, tento problém sa týka aj spaľovacích automobilov a podľa štatistík sú na tom percentuálne ešte horšie, než elektrické autá. Požiar elektromobilu je však rozhodne nebezpečnejší, pretože batériu nie je tak ľahké uhasiť a navyše pri jej poškodení hrozí vysoké riziko opätovného vznietenia.
Dávnejšie sme ťa však informovali napríklad aj o horiacej Tesle, čínskych elektromobiloch, ktoré zachvátili plamene počas nabíjania, či elektromobile značky BAIC, ktorému počas nabíjania doslova explodovala batéria.
Problémom pri horiacom elektromobile je teda samotná náročnosť uhasenia a taktiež vysoké riziko ďalšieho vznietenia, na čo však mnohé hasičské tímy nie sú absolútne pripravené. Platí to aj na u nás.
Slovensko stále nie je pripravené
Hasenie bežného vozidla býva často kratšie ako uhasenie požiaru elektromobilu. Batériové články sa dokážu pod vplyvom rôznych faktorov vznietiť samé, prípadne začnú horieť pri skrate. A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.
Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor opäť po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.
Posted by Brandweer Midden- en West-Brabant on Monday, March 25, 2019
S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP