Hyundai Kona Electric si pred pár mesiacmi nespravil príliš dobré meno a pre problémy s batériou automobilka zvolala do servisu viac ako 77 000 kusov tohto elektromobilu. Ako informuje portál InsideEVs, zdá sa, že problémy nie sú úplne zažehnané ani po servisnej prehliadke. V Nórsku totiž zachvátil požiar ďalšiu elektrickú Konu.

Posledný požiar elektrickej Kony mal nastať v nórskom Osle 21. júna. Detaily tohto požiaru zatiaľ známe nie sú, no podľa všetkého šlo znova o problémy s batériou. Auto však počas vzniku požiaru stálo zaparkované a dokonca sa ani nenabíjalo.

Požiar elektrického Hyundai Kona Electric v Nórsku. Zdroj: Avisla Oslo

Hasiči vozidlo zabezpečili proti opätovnému vznieteniu. Najprv ho teda štandardne uhasili, neskôr ho prikryli protipožiarnou plachtou a následne ho ponorili do nádrže s vodou. Podobný požiar, kedy Kona stála na parkovisku a nenabíjala sa, bol dokonca nedávno aj v Južnej Kórei, píše Autobala.

Požiar elektromobilu Hyundai Kona v Južnej Kórei. Zdroj: Segye

Tento kus bol vyrobený po marci 2021, čiže nebol ovplyvnený veľkou zvolávačkou z októbra 2020. To však vyvoláva nepríjemnú otázku, a to, či sú aj nové Kony náchylné na problémy s batériou. Tiež totiž využívajú batériové články od LG. Ani jedna situácia rozhodne nevrhá dobré svetlo na kórejskú automobilku, ktorá do elektromobility vkladá nemalé úsilie.

Nie je to problém len pre Hyundai

Samozrejme, nehoria len elektromobily, tento problém sa týka aj spaľovacích automobilov a podľa štatistík sú na tom percentuálne ešte horšie, než elektrické autá. Požiar elektromobilu je však rozhodne nebezpečnejší, pretože batériu nie je tak ľahké uhasiť a navyše pri jej poškodení hrozí vysoké riziko opätovného vznietenia.

NEPREHLIADNI
Slovensko stále nie je pripravené. Hasičom chýba presný postup pri hasení elektromobilu a nevieme čo s poškodenými batériami

Dávnejšie sme ťa však informovali napríklad aj o horiacej Tesle, čínskych elektromobiloch, ktoré zachvátili plamene počas nabíjania, či elektromobile značky BAIC, ktorému počas nabíjania doslova explodovala batéria.

Problémom pri horiacom elektromobile je teda samotná náročnosť uhasenia a taktiež vysoké riziko ďalšieho vznietenia, na čo však mnohé hasičské tímy nie sú absolútne pripravené. Platí to aj na u nás.

Slovensko stále nie je pripravené

Hasenie bežného vozidla býva často kratšie ako uhasenie požiaru elektromobilu. Batériové články sa dokážu pod vplyvom rôznych faktorov vznietiť samé, prípadne začnú horieť pri skrate. A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.

NEPREHLIADNI
Slovensko stále nie je pripravené. Hasičom chýba presný postup pri hasení elektromobilu a nevieme čo s poškodenými batériami

Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor opäť po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.

Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.

Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.

S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom