Nepochybne si už zaznamenal, že ruská vojenská invázia na Ukrajinu vyhnala ceny ropy prudko nahor, čo so sebou nesie aj zvýšenie cien plynu, nafty a benzínu. Kým na Slovensku sa tento týždeň Natural prehupol cez 1,70 eur za liter, v iných okolitých krajinách sú to aj viac než dve eurá.

Medzinárodná energetická agentúra (IEO) však ide ešte ďalej a hovorí o „globálnej energetickej kríze“. Cituje svoju vlastnú správu, podľa ktorej by v apríli, ak sa konflikt u našich susedov nevyrieši, mohlo prísť k úplnému odstaveniu dodávok až 2,5 milióna barelov denne práve z Ruska.

Zatiaľ sa to zdá nepravdepodobné a ceny ropy by mohlo zmierniť napríklad zvýšenie produkcie ropy Kuvajtom, no pokiaľ by Putin vo svojej vojenskej agresii pokračoval, nedá sa úplne vylúčiť ani ďalšie kolo sankcií v podobe úplného zastavenia dodávok ruských energií – práve za tie totiž Európa Putinovi stále platí a nechtiac tak prispieva aj na jeho vojenské manévre.

Treba znížiť spotrebu ropy

Ako informuje Startitup, IEO predpokladá, že takýto výpadok by sa dal vykryť len masívnym poklesom spotreby ropy. Dodáva aj kontroverzný 10-bodový plán, ako to dosiahnuť. V praxi by ním svet mohol ušetriť až 2,7 milióna barelov denne, a to už do nadchádzajúcich 4 mesiacov.

„V dôsledku ruskej invázie na Ukrajinu môže svet čeliť najväčšiemu zásobovaciemu šoku na trhu s ropou za posledné desaťročia s obrovským dopadom na ekonomiky a spoločnosti,“ povedala Faith Birol z Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA).

Plán hovorí napríklad o znížení rýchlostného limitu na diaľniciach, čo by (opäť skôr teoreticky) znížilo spotrebu paliva všetkých vozidiel, ktoré po nej jazdia. Vodiči by tak museli tankovať menej často a prispeli by k poklesu celosvetovej spotreby nafty a benzínu, teda aj ropy, z ktorých sa tieto deriváty vyrábajú.

Samozrejme, v zásobe sú ešte trochu agresívnejšie a účinnejšie nápady, napríklad zavedenie práce na diaľku (home office) aspoň 3-krát týždenne a dokonca aj nedele úplne bez áut, napríklad aspoň vo veľkých mestách, čo by mohlo byť kontrolované príslušným zákonom.

IEA.org

Dobré nápady, alebo teórie do vetra?

Už menej konkrétne nápady Medzinárodnej energetickej agentúry hovoria aj o „znižovaní nákladov na MHD, propagácii cyklistiky, carsharingu alebo elektromobilov“. Spolu s „obmedzením služobných ciest“ a zvýšením využívania vysokorýchlostných vlakov namiesto leteckej dopravy, však už zrejme nejde o opatrenia, ktoré by bolo možné implementovať do pár mesiacov.

Kým prvá skupina opatrení teda vyzerá pomerne reálne a možno by ich naozaj bolo potrebné zaviesť, ak by napr. Rusko alebo EÚ kohútiky z východu skutočne zatvorili, druhá znie skôr ako veľmi teoretické idey od stola – bez toho aby autori povedali aj „B“.

Je jasné, že drahší benzín ľuďom z peňaženiek vysáva podstatnú časť z ich platu. „Palivový lockdown“ by však okamžite spôsobil tvrdý ekonomický dopad na aerolinky, reštaurácie alebo koniec-koncov aj automobilky s tisíckami zamestnancov. Neboli by v tomto prípade ekonomické škody ešte vyššie? Na to už 10-bodový plán žiadnu odpoveď nedáva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú