Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
Legendárne trio zo šou The Grand Tour (TGT) a pôvodne z Top Gearu zavítalo aj na Slovensko a počas natáčania novej časti pre Amazon Prime Video odskúšalo aj skutočnú slovenskú raritu. Vyrobil ju startup Patak Motors a svoje okolie zaujme nielen jedinečným vzhľadom.
Retro elektro
Zatiaľ jediný model startupu dostal názov Rodster a spája automobilový dizajn 30. rokov minulého storočia s modernými prvkami ako v technologickej, tak aj estetickej rovine. Rodster je tak z dizajnérskeho hľadiska istotou, keďže sa jedná o v podstate osvedčený vzhľad a ten z módy už nevyjde.
Na rozdiel od áut spred 2. svetovej vojny však Patak Motors sľubuje aj komfort a spoľahlivosť. Pre zabezpečenie čo najvyššieho pohodlia v kombinácii s malými rozmermi ponúka klimatizáciu, nastaviteľné sedadlá, odkladací priestor v prístrojovej doske, držiak na mobilný telefón a tiež 12 V zásuvku s výkonom 55 W – teda všetko, čo sa na malé mestské auto patrí.
Elektrická verzia 1st stage ponúka dojazd 100 km, maximálnu rýchlosť 130 km/h a bez akumulátora váži 400 kg. Startup však dodáva, že sa môžu výsledné parametre od udávaných líšiť kvôli neustálej snahe ich zlepšenia – dojazd teda môže ešte nejaké kilometre získať. Kompaktné rozmery 3360x1360x1395 mm tiež docielili, že s autom zaparkuješ aj na miestach pre motorky.
Ocenil ho aj Clarkson
Medzi nadšencami automobilov dobre známe trio sa pozrelo na verziu Rodsteru so spaľovacím benzínovým motorom, ktorá mú skutočne lahodný a jedinečný zvuk.
„Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “RODSTER je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán.“ Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie,“ píše v tlačovej správe Patak Motors. Chvála od pomerne kritického a náročného Clarksona je pritom pre tak mladý startup obzvlášť veľkým povzbudením. „V rozhovore s jeho dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom dizajne,“ dodáva startup.
Zvládne aj dlhšie cesty
Patak Motors má v pláne uviesť na trh aj verziu s väčším akumulátorom s kapacitou 20 kWh (namiesto 10 kWh). Táto verzia poskytne dojazd 250 km, čo je postačujúce aj na dlhšie trasy do vzdialenejších miest. Na nabitie postačí jednoduchá domáca 230V zástrčka a 4 až 9 hodín času. Elektrické modely majú maximálnu rýchlosť 130 km/hod, zatiaľ čo model so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou dosahuje rýchlosť až 125 km/hod. Komfort jazdy zvyšuje nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies.
Vďaka vodičskému oprávneniu B1 a zaradeniu do kategórie ťažkých štvorkoliek (trieda L7eA2), sa v niektorých krajinách môže Rodster riadiť už od 16 rokov. Vodiči takýchto áut však majú na takýchto trasách zásadnú nevýhodu z hľadiska bezpečnosti, keďže trhu, bohužiaľ, dominujú veľké autá triedy SUV. Okrem biednej efektivity áut SUV je zrážka s nimi pre menšie autá často katastrofálna – to je nanešťastie výsledok módy, ktorú SUVčka ovládli a stali sa extrémne populárnymi napriek obrovským nevýhodám.
Napriek rozmerom zaručuje Rodster čo najvyššiu bezpečnosť vďaka čo najdlhšej deformačnej zóne, bezpečnostným pásom a systému ABS. Ale práve autá ako Rodster od slovenského startupu Patak Motors sú azda tým najideálnejším kompromisom medzi pragmatizmom a emóciami. Startup navyše plánuje aj verziu so spaľovacím motorom na benzín, ktorá je zameraná skôr na nadšencov túžiacich po pôžitku z jazdy – udávaná priemerná spotreba je totiž na úrovni 5,6 l na 100 km, čo je porovnateľné s niektorými oveľa väčšími modernými autami.
Je už za rohom
So základným dizajnom započal Patak Motors koncom roku 2020 a v roku 2023 chce spustiť výrobu. Základná verzia má stáť 16 900 € s DPH, čo môže pôsobiť za dvojmiestne auto prehnane. Na druhej strane je ale nutné započítať aj extrémne nízke náklady na prevádzku a následne aj na servis, čím majiteľ zásadne ušetrí.
Kombinácia efektivity blížiacej sa k hromadnej doprave s pohodlím a pôžitkom osobnej dopravy tak nie je len ďalším autom, ale aj životným štýlom spojeným s minimalizmom a túžbou čo najväčšmi sa vzdialiť konzumnej spoločnosti bez toho, aby musel človek obetovať všetko pohodlie.
Zhrnutie cien
Cena benzínového modelu začína na 16 900 € a cena elektrického na 22 900 €. Patak Rodster si môžeľ rezervovať online už teraz na stránke výrobcu so strechou alebo bez nej v 5 výrazných farbách. Rezervačný poplatok je len 500 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Koľko v realite zarábajú slovenskí IT-čkari? Vieme, kde dostaneš až 14 000 € mesačne
Slováci budú o pár hodín vidieť vesmírne divadlo. Zem zasiahnu zvyšky silnej geomagnetickej búrky
Každý rok ťa pripravia o stovky eur. Slováci doma ignorujú týchto „fantómových“ žrútov elektriny
Energetickí giganti sa spájajú. Tisíce Slovákov môžu zásadne ušetriť na elektrine (PREHĽAD)
Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Štát nie je startup: Muskove posledné mesiace „otriasli“ Washingtonom, jeho experiment prináša veľké varovanie (ANALÝZA)
Zdravotná poisťovňa rozposiela dôležité listy. Neignoruj to, môže ťa postihnúť mastná pokuta
Tretí deň som sa takmer zrútila. Žila som podľa návykov Elona Muska: Žiadne „urobím to zajtra“
Slovensko príde o viac než milión € : Sme prvá krajina, ktorú EÚ potrestala za konflikt záujmov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Nemecko ustupuje od zelenej vlny. Fosílne palivá zatienili slnko aj vietor
Fuego opäť vybuchla. Sopka v Guatemale núti obyvateľov utekať pred skazou
Slovensko čelí veľkej AI výzve. Ak nič neurobíme, prehĺbime digitálnu priepasť
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Štát nie je startup: Muskove posledné mesiace „otriasli“ Washingtonom, jeho experiment prináša veľké varovanie (ANALÝZA)
Zdravotná poisťovňa rozposiela dôležité listy. Neignoruj to, môže ťa postihnúť mastná pokuta
Tretí deň som sa takmer zrútila. Žila som podľa návykov Elona Muska: Žiadne „urobím to zajtra“
Slovensko príde o viac než milión € : Sme prvá krajina, ktorú EÚ potrestala za konflikt záujmov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené