Francúzska automobilka Citroën predstavil staro-nový model Ami, ktorý oživila po viac ako 40 rokoch. Koncept vozidla však ostal zachovaný a stále ide o malé mestské auto. Najväčšia zmena sa ale udiala pod kapotou, kde klasický spaľovací motor nahradil elektrický – píše TechCrunch.

Koncept vozidla bol prvýkrát ukázaný takmer presne pred rokom na autosalóne v Ženeve. Z pohľadu technických špecifikácií nedošlo takmer k žiadne zmene, no po vizuálnej stránke už áno. Pri podobných prototypoch a konceptoch sme si na to ale už zvykli. Dôvod, prečo takéto vozidlo vôbec vzniklo je jednoduchý. Vo Francúzsku je vodičský preukaz pomerne drahý (až 3000 eur) a na každodenné presúvanie ide o zaujímavú voľbu pre začínajúceho vodiča či turistu. Vozidlo totiž nevyžaduje žiadne vodičské oprávnenie a je ho možné šoférovať už od 14 rokov (ak si Francúz, inak 16).

Koncept vs. realita

Skúter s kapotážou

Na prvý pohľad toto vozidlo pripomína viac skúter s dvomi sedadlami a kapotážou, než reálne auto. Napriek tomu sa zaraďuje medzi automobily, na ktoré ale nepotrebuješ vodičské oprávnenie. Vo väčšine prípadov ide o vozidlá s objemom motora do 125 cm3 a maximálnou rýchlosťou 45 km/h. Citroën Ami je v tomto prípade elektroauto, ktoré je možné nabíjať z klasickej zásuvky, dosahuje dojazd až 70 km a maximálna rýchlosť je 45 km/h. Francúzska automobilka vozidlo prezentuje ako budúcnosť mestskej mobility.

Batéria má kapacitu 5,5 kWh a z klasickej elektrickej siete sa dokáže nabiť už za 3 hodiny. Zaujímavé sú aj dvere vozidla, ktoré sa otvárajú každé do opačnej strany. Vďaka malým rozmerom tiež nehrozí, že by si mal problémy s parkovaním. Otázne však ostáva, či dané parametre budú dostatočne atraktívne pre dospievajúcich vodičov.

Vzhľadom na cenu je však predpoklad, že Citroën Ami zožne úspech. Tá sa totiž bude pohybovať okolo 6000 €, no k dispozícii bude niekoľko ďalších možností financovania. S akontáciou len 2644 € si budeš môcť vozidlo prenajať len za 20 € mesačne a v prípade, ak by aj to bolo pre teba veľa, je možný aj tarifný prenájom, kde si automobilka bude účtovať 26 centov za minútu jazdy. Z dlhodobého hľadiska ide ale o najmenej výhodnú možnosť.

Zo začiatku bude dostupnosť vozidla okrem Francúzska aj v Španielsku, Taliansku, Belgicku, Portugalsku a Nemecku (o čosi neskôr). Prvé predobjednávky sa začnú prijímať už koncom marca, pričom doručenie vozidiel sa odhaduje už na jún tohto roka.

Elektromobilita