Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínske automobilky pomaly začínajú ofenzívu na starom kontinente. Značka MG je síce pôvodom britská, no dnes už jej autá schádzajú z liniek v Číne. Prvým elektromobilom od MG je model MG4, ktorý sme testovali ešte minulé leto a celú recenziu si môžeš prečítať tu.

Automobilka koncom minulého roka priniesla na náš trh ešte jeden elektrický model, ktorým je MG5 Electric. MG5 ako také ale nie je žiadnou novinkou. V Číne sa toto kombi predáva už zhruba 7 rokov, avšak ako spaľovák. Inžinieri teda zobrali 7-ročné šasi, vyhodili z neho spaľovací motor a nahradili ho elektromotorom s batériou.

Už z minulých testov dobre vieme, že podobné „prestavby“ majú isté rezervy. Pekne je to vidieť napríklad v rámci koncernu Stellantis, ktorý svoje prvé elektrické autá staval na platforme spaľovákov. Dnes už tieto modely len ťažko konkurujú moderným elektromobilom, ktoré sú od podlahy navrhnuté ako elektrické autá.

MG5 Electric ale ťaží z dvoch vecí. Je to kombi, a teda zatiaľ ide o jediné elektrické kombi na Slovensku. Druhou silnou stránkou je jeho cena. Auto začína na sume 35 500 € za verziu s 50 kWh batériou, respektíve 39 300 za verziu so 61 kWh akumulátorom. To, ako celé auto funguje z hľadiska pohonu a spotreby, bolo vo finále tým najväčším prekvapením.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aké konfigurácie ponúka MG5 Electric
  • Čo všetko dostaneš v základnej výbave
  • Kde sú najväčšie slabiny prvého a zatiaľ jediného elektrického kombi na našom trhu
  • Aká je spotreba v meste a na diaľnici
  • Aké technológie prináša MG5 Electric

Na test som dostal MG5 Electric s väčšou, 61,1 kWh batériou. Paradoxom je, verzia s väčším akumulátorom má nižší výkon ako verzia s 50 kWh baterkou. V tomto prípade teda ide o elektromotor s výkonom 115 kW (156 koní), naproti čomu má lacnejší model výkon 130 kW (177 koní).

Mário Šimovič/FonTech

Tých 156 koní ale autu tohto typu bohato stačí. S nižším výkonom je samozrejme lepšia aj spotreba, no o koľko, to, žiaľ, v praxi odskúšané nemám. Spotreba MG5 Electric je však famózna.

Mário Šimovič/FonTech

Počas testovacieho týždňa už síce vonku panovali jarné teploty, a tak to nemôžem priamo porovnávať s autami testovanými v januári, kedy nad ránom mrzlo, no moje bežné trasy to do práce a z práce počas týždňa som dokázal absolvovať s priemernou spotrebou 16 kWh/100 km. Kúrenie som pritom mal neustále zapnuté.

Len pre porovnanie, rovnaké trasy v rámci mesta, keď bývali ráno mínusové teploty, som s inými elektromobilmi absolvoval so spotrebou vyššou pokojne aj o 10 kWh/100 km. MG5 Electric sa teda minimálne v mestskej premávke javí ako efektívne auto.

Mário Šimovič/FonTech

Keďže auto nie je karosársky navrhnuté ako elektromobil, diaľničnej spotreby som sa mierne obával. Pri vyšších rýchlostiach totiž hrá skvelá aerodynamika významnú rolu k dosahovaniu nízkej spotreby, no už po prvých kilometroch sa moje obavy úplne vytratili.

Mário Šimovič/FonTech

Pri pohodovom tempe, kedy som mal tempomat nastavený na 115 km/h, sa priemerná spotreba zastavila na 19,2 kWh/100 km. Takto by zvládlo MG5 Electric prejsť bez problémov 300 km na plné nabitie. Pri plnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h sa spotreba vyšplhala len mierne, a to na 22,7 kWh/100 km, čo je stále fantastická hodnota.

MG5 Electric je prvé elektrické kombi na Slovensku

MG5 Electric je teda ďalším dôkazom, že kombi karoséria elektromobilom výrazne svedčí a verím, že tento typ áut sa opäť dostane do popredia rovnako, ako tomu bol pred pár rokmi ešte pred spopulárnením SUV.

Mário Šimovič/FonTech

Interiér auta je pomerne jednoduchý. Hardvérové tlačidlá na volante tu dopĺňa dotyková obrazovka infotainmentu, ktorá sa, žiaľ, cez volant ovládať nedá. Odkázaný si teda iba na dotyk. Zamrzela ma neprítomnosť ovládacieho panelu klimatizácie.

Mário Šimovič/FonTech

Kúrenie sa teda dá regulovať iba cez 10,25″ displej. Grafika displeja je veľmi jednoduchá. S modernými nemeckými autami sa nemôže ani porovnávať, no konzervatívnejší zákazník zasa ocení veľké ikony a ľahko pochopiteľné rozhranie.

Mário Šimovič/FonTech

Klimatizácia je však iba manuálna. V elektrickom aute v roku 2024 by som už čakal automatickú klímu. Obzvlášť v prípade, keď toto auto disponuje technológiami, ako napríklad adaptívny tempomat či asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Obe funkcie sú pritom dostupné už v základe, preto je pre mňa absencia automatickej klimatizácie sklamaním.

Mário Šimovič/FonTech

Základná výbava MG5 Electric je ale v skutku zaujímavá. Okrem vyššie spomenutých technológií dostaneš napríklad aj vyhrievané predne sedadlá, bezkľúčový prístup či LED svetlá. Za príplatok 317 € si dokonca môžeš zakúpiť špeciálny kábel, ktorý „odomkne“ funkciu V2L. Energiou z batérie tak môžeš napájať iné elektrické zariadenia.

Mário Šimovič/FonTech

Túto funkciu dnes nemajú niektoré nové prémiové elektromobily, no čínske MG5 Electric ju má a za toto dostáva elektrické kombi ďalší palec hore. Aby som nezabudol, všetka táto výbava je v základe dostupná pre jednu aj druhú verziu, teda tú s menšou aj väčšou batériou.

Mário Šimovič/FonTech

Spomenúť som zabudol digitálny štít pred vodičom. Obrazovka má rozmer 12,3″ a zobrazuje všetky podstatné informácie ako spotrebu, navigáciu, asistentov či informácie o samotnom vozidle.

Mário Šimovič/FonTech

Po pravej a ľavej strane sa nachádza ukazovateľ rýchlosti a výkonu. Zaujímavú grafiku pripomínajúcu lupene kvetov dopĺňa číselná hodnota uprostred týchto dvoch ukazovateľov.

Mário Šimovič/FonTech

Rekuperácia sa dá nastaviť v troch úrovniach, no aj ten najvyšší stupeň je pomerne slabý. Auto dokáže rekuperovať maximálne na 25 %. Predpokladám, že ide o 25 % z maximálneho výkonu vozidla, čo je 115 kW. Auto teda rekuperuje maximálne výkonom 30 kW, čo je takisto na dnešné pomery dosť málo.

Mário Šimovič/FonTech

Samotná rekuperácia sa nastavuje tlačidlom s popisom „KERS“ na stredovej konzole. Tento názov (Kinetic Energy Recovery System) poznáme aj z F1.

Mário Šimovič/FonTech

Dostávam sa k asi najslabšej stránke MG5 Electric, ktorou je nabíjanie. Elektrické kombi sa zvládne nabíjať výkonom maximálne 87 kW, čím zaostáva aj za elektromobilmi starými niekoľko rokov. Je to škoda, pretože nebyť takto slabého nabíjania, vzhľadom na famóznu spotrebu by išlo o výborný elektromobil aj na dlhé trasy. Takto môže jedna nabíjacia zastávka trvať pokojne aj 40 minút, čo už je dosť.

Zhodnotenie

Aj napriek drobným nedostatkom je MG5 Electric stále najlepšie elektrické kombi na našom trhu. Je totiž jediné. Niektoré staršie technológie zamrzia, no jedno sa tomuto autu uprieť nedá.

Spotreba je jednoducho famózna a verím, že práve vďaka tomuto parametru si nájde mnoho priaznivcov. Cena základného modelu na úrovni 35 500 € je takisto atraktívna a mne osobne by stačila aj menšia, 50 kWh batéria.

Navyše auto nemá príliš veľa príplatkovej výbavy, takže všetko podstatné už dostaneš prakticky v základe. Jediné, pri čom by som z príplatkovej výbavy neváhal ani na sekundu, je kábel V2L na napájanie bežných elektrických spotrebičov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú