Z 0 na 100 % za pár minút. Nový druh batérie je „svätý grál“ elektromobilov, na ktorý sme čakali
Automobilový svet presedláva z vozidiel so spaľovacími motormi na elektromobily, z čoho má najväčšiu radosť planéta. Elektrické autá však majú ešte čo dolaďovať, najmä čo sa týka batérie a jej nabíjania či dojazdu, keďže jej životnosť už v blízkej budúcnosti problémom zrejme určite nebude.
Lenže ešte by sme potrebovali zrýchliť nabitie tejto batérie a pritom nedegradovať jej životnosť. V tejto oblasti už vedci naplno zarezávajú niekoľko rokov, no až teraz sa zdá, že by sme mohli byť naozaj blízko prelomu. Tím výskumníkov z University of Science and Technology of China predstavil novú technológiu, ktorá môže zmeniť budúcnosť elektromobility, upozorňuje portál InterestingEngineering.
Nová éra elektrokatalýzy v batériách
Vývoj v oblasti batérií pre elektromobily napreduje míľovými krokmi, čo potvrdili aj výskumníci v Číne. Ich inovatívna batéria využíva anódu z čierneho fosforu s prímesou síry, vďaka čomu dokáže dobiť 80 % svojej kapacity už za neuveriteľných 9 minút. Táto prelomová technológia zároveň sľubuje výdrž viac ako 300 nabíjacích cyklov bez výraznej straty výkonu.
Významným prvkom tejto technológie je využitie elektrokatalýzy v tuhom stave. Doteraz bola elektrokatalýza v lítium-iónových batériách obmedzená na rozhrania medzi kvapalinou a pevnou látkou, alebo plynmi a pevnou látkou. Tím čínskych vedcov však posunul tieto hranice a umožnil ultrarýchle nabíjanie pomocou pokročilej anódy z čierneho fosforu „dopovanej“ sírou, ktorá spolupracuje s katódou z oxidu lítneho kobaltu.
Tento technologický posun znamená veľký krok vpred pre batérie s vysokou energetickou hustotou a ultrarýchlym nabíjaním, čo má obrovský potenciál pre priemyselné aplikácie, predovšetkým v oblasti elektromobility.
Inovácia v materiáloch batérií
V tradičných lítium-iónových batériách sú najčastejšie používané anódy z grafitu. Nové materiály, ako sú kremík a fosfor, ponúkajú vyššiu špecifickú kapacitu, avšak majú problémy s rýchlosťou nabíjania kvôli pomalému pohybu lítiových iónov. Nová technológia „dopovania“, kde sú do štruktúry anódy zámerne zavádzané cudzie atómy, tieto problémy rieši.
V prípade novej batérie boli použité atómy síry, ktoré výrazne zlepšujú vodivosť a stabilitu anódy. Výsledkom je zvýšenie počtu reaktívnych miest v anódovom materiáli a zlepšenie kinetiky reakcie, čo umožňuje rýchlejšie a efektívnejšie nabíjanie.
Výhody pre elektromobily
Batéria vyvinutá tímom vedcov ponúka hustotu energie 302 Wh/kg, čo je vynikajúci výkon pre lítium-iónové batérie. S takouto technológiou by nabíjanie elektromobilu mohlo trvať len niekoľko minút, čo by výrazne zlepšilo používateľský komfort a zvýšilo atraktivitu elektrických vozidiel na trhu.
Okrem toho, stabilita batérie počas viac ako 300 nabíjacích cyklov zaručuje dlhodobú životnosť, čo je ďalší kľúčový faktor pre rozvoj elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Čína opäť predbehla svet. Spustila prevádzku lietajúceho vozidla budúcnosti
Škoda všetkých prekvapila. Nový elektromobil bude za dostupnú cenu, dostal aj veľa vylepšení
Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známu bratislavskú univerzitu okamžite evakuovali pre bezpečnostnú hrozbu
Ženy nechrápu viac ako muži, je to mýtus. Novodobý strašiak očí ti ničí spánok, varuje primár neurológie
Bývalý šéf Zľavomatu Aleš Mlátilík spúšťa nový startup. Má ambíciu uspieť na globálnom trhu
Príplatok až 100 %: Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o stovky eur. Novela platí od 1. januára
Podal sťažnosť. Študent, ktorý útočil na gymnáziu, nesúhlasí s väzobným stíhaním
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Najväčšia panoráma v histórii. Hubblov teleskop zachytil susednú galaxiu, ako nikdy predtým
Nikto nevie, čo sa deje. Niekto kúpil doménu OGOpenAI a presmeroval ju do čínskeho laboratória
76 miliónov rokov starý fosílny nález odhaľuje vzácnosť, s akou paleontológovia nepočítali
Volkswagen a odbory uzavreli dohodu. Stále však nie je záruka úspechu
AKTUÁLNE: Na vysokej škole v Bratislave nahlásili bombu. Všetkých museli evakuovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známu bratislavskú univerzitu okamžite evakuovali pre bezpečnostnú hrozbu
Ženy nechrápu viac ako muži, je to mýtus. Novodobý strašiak očí ti ničí spánok, varuje primár neurológie
Bývalý šéf Zľavomatu Aleš Mlátilík spúšťa nový startup. Má ambíciu uspieť na globálnom trhu
Príplatok až 100 %: Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o stovky eur. Novela platí od 1. januára
Podal sťažnosť. Študent, ktorý útočil na gymnáziu, nesúhlasí s väzobným stíhaním
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené