Čína opäť posunula hranice technológií. Na novom 158-kilometrovom úseku diaľnice medzi Pekingom, Hongkongom a Macaom totiž nepracovali ľudia, minimálne nie priamo na stavbe. Všetku prácu totiž zvládli autonómne stroje poháňané umelou inteligenciou, ktoré sa postarali o asfaltovanie, zhutňovanie a dokonca aj osadzovanie obrubníkov úplne bez zásahu človeka. Tento projekt sa tak stal prvým rozsiahlym autonómnym stavebným projektom svojho druhu na svete.

Len dohliadali na celý proces

Celý proces stavby bol výsledkom vysoko presnej spolupráce strojov. Povolané boli autonómne roboty, drony a ďalšie zariadenia vybavené pokročilými geolokačnými a polohovacími systémami. Ľudia sa síce nachádzali v okolí, no len v úlohe dohľadu a samotná práca sa odohrávala bez ich priamej účasti.

Základom úspechu boli sofistikované AI algoritmy, ktoré v reálnom čase navigovali autonómne stroje po prednastavených trasách s neuveriteľnou presnosťou. Použitý bol čínsky satelitný systém BeiDou, v kombinácii s technológiami na vyhýbanie sa prekážkam a núdzové zastavenie, čo zabezpečilo bezpečnosť aj v nepredvídateľných situáciách na stavbe.

Jednou z kľúčových výhod bola schopnosť strojov medzi sebou komunikovať a synchronizovať úkony. Vďaka tomu sa minimalizovali chyby, stavba napredovala rýchlejšie a kvalita finálneho povrchu bola výrazne vyššia ako pri bežnej výstavbe. Stroje si zároveň v reálnom čase upravovali svoju činnosť tak, aby bol povrch čo najhladší a najtrvácnejší.

Veľké značky spolupracujú na smart cestách

Automatizácia priniesla množstvo výhod, najmä výrazné skrátenie času výstavby, zníženie nákladov na pracovnú silu, ale aj optimalizované využívanie zdrojov. Výsledkom bola diaľnica, ktorá bola nielen postavená rýchlejšie, ale aj s vyššou presnosťou a kvalitou ako pri tradičnom spôsobe. Zároveň sa týmto znížili riziká úrazov, keďže sa v rizikových zónach prakticky nenachádzali žiadni ľudia.

Tento úsek je len malou časťou väčšieho plánu. Čína sa totiž rozhodla masívne modernizovať svoju diaľničnú sieť a premeniť ju na takzvané „smart roads“. Tých je už po celej krajine viac ako 2 000 kilometrov a okrem samotnej autonómnej výstavby podporujú aj budúce autonómne riadenie. Sú vybavené senzorikou, komunikujú cez 5G a využívajú výpočtovú silu cloudu, čím umožňujú zber dát v reálnom čase aj pre ďalšie dopravné inovácie.

Na projekte sa podieľajú najväčšie technologické mená Číny – Huawei, Baidu či Alibaba – ktoré spoločne s vládou pracujú na vytváraní národných štandardov pre autonómnu dopravnú infraštruktúru. Cieľom je zabezpečiť, aby bol prechod na autonómne vozidlá čo najhladší, a to v kombinácii so smart dopravným manažmentom.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP