Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Raketa čínskej súkromnej spoločnosti Orienspace vyniesla na obežnú dráhu Zeme meteorologické satelity Yunyao-1, vďaka čomu sa stala vôbec najvýkonnejšou raketou svojho druhu na svete. Ako totiž upozorňuje portál SpaceNews, táto raketa, známa pod názvom Gravity-1, používa na svojom prvom stupni a štyroch prídavných nosičoch výlučne pevné palivo namiesto kvapalného, ktoré je využívanejšie a efektívnejšie.

Jednoduchšie motory

Výhodou raketových motorov na pevné palivo je najmä ich jednoduchosť v porovnaní s motormi spaľujúcimi kvapalné palivo, ktoré potrebujú spleť snímačov, potrubí, ventilov, čerpadiel a ďalších komplikovaných komponentov. Za takéto motory sa však platí aj daň a to napríklad v podobe oveľa nižšej efektivity. Vzhľadom na nižšiu cenu však nejde o najhoršiu voľbu, čo dokázala aj firma Orienspace.

Jej raketa Gravity-1 je schopná pomocou takýchto motorov vyniesť na obežnú dráhu do 6 500 kg a nejde tak len o doteraz najsilnejšiu raketu v tejto kategórii, ale zároveň o najvýkonnejšiu komerčnú raketu v Číne. Zaujímavé pritom je, že spoločnosť Orienspace vznikla len v roku 2020 a už v budúcom roku chce otestovať ďalšiu svoju raketu Gravity-2.

Gravity 2 má ponúknuť nosnosť až 25 600 kg, čím prekoná aj raketu Falcon 9 a na rozdiel od svojho predchodcu použije kvapalné palivo. Nasledovať má raketa Gravity-3, ktorá použije tri prvé stupne rakety Gravity-2, teda pôjde o jej výkonnejšiu verziu s nosnosťou do 30 600 kg.

Sú obzvlášť spoľahlivé

Orbitálne rakety v dnešnej dobe nie sú jediným využitím takýchto raketových motorov a oveľa väčší záujem má aj armáda. Dôvodom je ich vyššia spoľahlivosť, keďže pravdepodobnosť zlyhania sa v ich prípade môže pohybovať od 1:1000 až do 1:10000, čo je pri raketách úctyhodné.

Ďalšou výhodou je, že pri správnych podmienkach dokážu udržať palivo po dlhú dobu a nie je nutné pred letom vykonávať zložitú, zdĺhavú a potenciálne nebezpečnú procedúru čerpania paliva. Aj preto našli svoje využitie napríklad v medzikontinentálnych balistických strelách s jadrovými hlavicami.

Na prvý pokus

Okrem rýchleho tempa je zaujímavé aj to, že spoločnosť Orienspace dokázala dosiahnuť obežnú dráhu na prvý pokus, čo sa podarí len máloktorej rakete. Čiastočne pritom mohol pomôcť práve výber jednoduchších motorov na pevné palivo.

CCTV/Youtube screenshot

Jedna z najrozšírenejších kategórii pevných raketových palív je kompozitná, pri ktorej sú prašné činidlo a kov rovnomerne premiešané a spojené gumovým materiálom, ktorý taktiež slúži ako palivo.

Práve v tejto kategórii sa nachádza aj ten najsilnejší raketový motor na svete, prídavný nosič amerického Raketoplánu. Palivo sa v tomto prípade skladá z chloristanu amónneho (AP), ktorý tvorí 69,8 % hmotnosti paliva a slúži ako činidlo, atomizovaného hliníka (16 %), oxidu železa slúžiaceho ako katalyzátor (0,2 %) a nakoniec látky PBAN (Polybutadiene acrylonitrile), ktorá tvorí 12 % hmotnosti a okrem paliva slúži najmä ako spojovací materiál. Zvyšné 2 % tvorí epoxidové tužidlo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú