Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínske automobilky sú doslova nezastaviteľné a aktuálne chrlia jeden špičkový elektromobil za druhým. Postupne totiž začínajú do noviniek nasadzovať revolučnú Qilin batériu spoločnosti CATL, ktorá autám zabezpečuje dojazd cez 1 000 km. Ďalším modelom, ktorý je vybavený týmto akumulátorom, je športový sedan Neta S od automobilky Hozon. Na tému upozornil CarNewsChina.

Elektrický sedan Neta S má podľa dokumentov, ktoré zverejnilo čínske Ministerstvo priemyslu a informačných technológií, oficiálny dojazd podľa cyklu NEDC až 1 075 km. Čínsky cyklus je však o niečo „štedrejší“ ako európska norma WLTP. Každopádne v reálnych podmienkach môže Neta S hravo atakovať svojim dojazdom hranicu 800 km.

Batéria s ohromnou energetickou hustotou

Pri takomto dojazde by sme čakali, že batéria bude mať obrovskú kapacitu niekde okolo 150 kWh. Akumulátor v športovom sedane Neta S však má relatívne skromných 117 kWh a jeho hmotnosť dosahuje 588 kg. Batériu s podobnou kapacitou má napríklad aj vlajkový Mercedes EQS či BMW i7. Tie však poskytujú papierový dojazd 762 km, respektíve 625 km v prípade BMW. Po výkonnostnej stránke sa elektrický sedan automobilky Hozon takisto nemusí hanbiť, nakoľko elektromotory produkujú až 268 koní.

Hozon

Neta S je v predaji už od júna 2022, no až teraz vstupuje na trh verzia s Qilin batériou a extrémnym dojazdom na jedno nabitie. Verzie s menšími akumulátormi poskytujú dojazd 520 km, 650 km alebo 715 km. Luxusný športový sedan pritom v Číne začína na sume pod 25 000 €.

Za tú cenu ponúka auto priam neuveriteľný interiér prešpikovaný technológiami. Vyzdvihnúť môžeme head-up displej s rozšírenou realitou, 12,3″ displej pred spolujazdcom či 17,6″ displej infotainmentu, ktorý má rozlíšenie až 2,5 K. Celé to poháňa procesor Qualcomm Snapdragon 8155.

Qilin batérie spôsobia revolúciu

Batéria Qilin, pomenovaná po bájnom tvorovi v čínskej mytológii, ponúka rekordnú efektívnosť využitia objemu, až 72 %. Pre porovnanie, prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh v roku 2019, mala efektivitu využitia objemu na úrovni 50 %.

ScreenShot/CATL Official/YouTube

Zvýšila sa taktiež energetická hustota batériového systému, a to až na 255 Wh/kg. Podľa dostupných informácií ide o batériu s vôbec tou najvyššou úrovňou integrácie, aká sa aktuálne nasadzuje do sériových elektromobilov.

Teslu úplne vymaže

Výsledky porovnania novej Qilin batérie však určite nepotešia Teslu s batériami 4680, ktoré pre Muskovu automobilku tiež predstavujú „revolučnú batériu“.

Batérie 4680 sú, vďaka svojej štruktúre, ktorá umožňuje montáž konštrukcie sedadiel priamo na ňu, považované za nosný prvok auta a umožňujú tak vozidlu dosiahnuť vyšší dojazd.

Nedávno sa tiež objavili informácie, že spoločnosť LG sa rozhodla investovať do výroby tohto typu batérií pre Teslu až 450 miliónov $ (427 miliónov €). Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.

Qilin vs Tesla 4680

Zdá sa, že aj napriek tomu, že Qilin sú postavené na rovnakom chemickom systéme a majú rovnakú veľkosť, poskytnú až o 13 % viac energie ako spomínané 4680.

Celkovo tak Qilin poskytnú nielen lepší dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, životnosť a účinnosť pri nízkych teplotách.

Okrem toho, integrovaná energetická jednotka zložená z článku a multifunkčnej elastickej medzivrstvy dokáže spevniť celú nosnú konštrukciu, čím zvyšuje odolnosť akumulátora proti nárazom a vibráciám.

CATL

Ako ďalej píše portál Insideevs, skrátia sa aj časy nabíjania, keďže Qilin je možné nabiť z 10 % kapacity na 80 % už v priebehu 10 minút, prípadne za 5 minút, ak je batéria už zohriata.

CATL, ktorá dodáva batérie mnohým výrobcom automobilov, vrátane BMW, Tesly, či Volkswagenu, tvrdí, že vďaka novým technológiám Qilin poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 000 km.

Tým by sa elektromobily využívajúce túto batériu zaradili jednoznačne medzi absolútnu špičku svetovej elektromobility.

Má ich aj elektromobil, ktorý zrejme príde do Európy

Zeekr 001 je ďalší elektromobil vybavený revolučnou Qilin batériou spoločnosti CATL, ktorej kapacita je v tomto prípade až 140 kWh. Automobilka patriaca do čínskeho koncernu Geely začala dodávať prvé kusy elektrického kombi zákazníkom, pričom tento konkrétny model by sa mal v blízkej budúcnosti dostať aj k nám do Európy.

Geely

Pod krídla Geely totiž patria aj automobilky ako Volvo či Polestar. Je teda viac než pravdepodobné, že Qilin batérie sa neskôr dostanú aj do elektromobilov týchto značiek.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú