Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prechod na „zelenú“ dopravu je aktuálne horúcou témou vo všetkých oblastiach dopravy, nielen v osobných automobiloch. Popri riešení s využitím batériového pohonu ale mnohí hráči na trhu vidia potenciál aj vo vodíku, s ktorým to myslí vážne aj Slovensko.

Jedno z prvenstiev si však môže o niekoľko rokov pripísať aj susedné Česko a jeho legendárny výrobca nákladných áut Tatra, ktorý spojil sily s ďalšími 5 domácimi firmami a vyvíja vodíkový nákladiak, informovali ako prvé Hospodářské noviny. V prípade zdarného vývoja takéhoto projektu by sa potom mohlo jednať o vôbec prvý vodíkový nákladiak svojho druhu na svete.

Česká Tatra bude jazdiť na vodík

Ako informoval český Forbes, alternatívny vodíkový pohon pre Tatru momentálne vyvíja pätica firiem z organizácie ÚJV Řež spadajúcej pod skupinu ČEZ. Nákladiak by mal byť postavený na podvozku Tatra Force, ktorý je využitý v doterajších modeloch značky a pýši sa najmä možnosťou nízkeho umiestnenia kabíny vodiča, pneumatickým odpružením všetkých náprav či možnosťou dodatočného opancierovania.

Tatra Trucks

Práve s týmto podvozkom potom príde prvá vodíková Tatra s elektromotorom poháňaným vodíkovými článkami. Spolupracujúce firmy majú spoločnosti dodať technológie a Tatra potom podľa vyjadrenia hovorcu Daniela Potockého z agentúry PP Partners Prague pre Forbes.cz zaistí integráciu všetkých komponentov a dodá podvozok s kabínou.

Využitie vodíkového pohonu v takomto nákladom vozidle má z pohľadu dojazdu omnoho väčší význam ako batériový pohon, ktorý by nákladiak zaťažil nielen po finančnej stránke pri vývoji a výrobe, ale aj hmotnosťou trakčnej batérie a jej samotným nabíjaním. Vodíkový pohon v budúcej Tatre tak prinesie hneď viacero benefitov, hoci je drahší.

NEPREHLIADNI
Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov

Nákladiak musí zvládať aj najnáročnejšie podmienky

Kopřivnický výrobca ale nie je zďaleka jediným, ktorý sa vrhá do vodíkových nákladných áut. S vodíkovým pohonom už začal dodávať prvé tradičné nákladiaky napríklad Hyundai, no ich vývojom sa zaoberá aj skupina Daimler a Volvo.

Pokiaľ však Tatra prinesie na trh vlastné riešenie nákladiaku s vodíkovým pohonom, môže tak konkurovať spomenutým výrobcom a uplatniť svoj vodíkový model najmä v civilnej oblasti, kde by si miesto našiel napríklad pri preprave rôznych materiálov.

Tatra Trucks

Pre nasadenie do náročných podmienok však musí vodíkový pohon spĺňať tie najnáročnejšie testy. Ako vo vyjadrení pre český Forbes dodal Daniel Potocký, technológia bude musieť zvládnuť všetky extrémne podmienky, s ktorými sa nákladná Tatra môže v praxi stretnúť.

Nevyhnutnosťou je tak aj fungovanie v extrémnych klimatických podmienkach, vysokej prašnosti alebo odolnosť voči silným nárazom a vibráciám či štartovanie pri nízkych teplotách. Prvá takáto vodíková Tatra by mohla z Kopřivníc vyjsť už do 3 rokov, pokiaľ pôjde vývoj projektu podľa očakávaní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú