Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
Čínska automobilka BYD sa rozhodla priniesť do Japonska svoju agresívnu cenovú politiku, ktorá doma rozpútala bezprecedentnú cenovú vojnu v segmente elektromobilov. Po dvoch rokoch pôsobenia na japonskom trhu, kde sa jej stále nepodarilo dosiahnuť výraznejší prielom, prichádza s masívnymi zľavami. Niektoré jej modely sú dokonca dostupné až o 50 % lacnejšie, pričom do ceny sú započítané aj vládne dotácie. O tejto cenovej vojne informoval Electrek.
Japonsko však patrí medzi najťažšie automobilové trhy na svete. Domáci výrobcovia ako Toyota, Honda či Nissan dlhodobo dominujú predaju, najmä v segmente cenovo dostupných mestských vozidiel. Práve tieto malé a lacné autá sú tradične kľúčové pre japonských zákazníkov, čo robí z krajiny pre zahraničné značky mimoriadne náročné prostredie.
Zľavy ako lákadlo aj riziko
BYD vstúpil na japonský trh v januári 2023, no do júna tohto roka sa mu podarilo predať iba 5 300 vozidiel. V súčasnosti má v krajine štyri modely a sieť 45 predajných miest. Aby naštartoval predaj, spustil marketingovú kampaň so sloganom „Možno je čas na elektromobil“, pričom medzi zľavnenými modelmi sú obľúbené elektromobily Seal, Atto 3 a Dolphin.
Kompaktný elektrický SUV model Atto 3, ktorý patrí k najpredávanejším vozidlám BYD na globálnych trhoch, teraz v Japonsku začína na cene 4,18 milióna jenov (približne 28 100 dolárov), čo je pokles z pôvodných 4,4 milióna jenov (okolo 29 600 dolárov).
Takáto cenová stratégia sa firme osvedčila v Číne, no v Japonsku môže mať aj negatívne následky. „Tento krok môže znížiť zostatkovú hodnotu vozidiel a vyvolať nevôľu medzi existujúcimi majiteľmi, ktorí za rovnaké autá zaplatili viac,“ upozorňuje hlavný analytik automobilového priemyslu z Bloomberg Intelligence, Tacujo Jošida.
Značka chce získať uznanie
Podľa Jošidu sa BYD nesústredí iba na trhový podiel. „Cieľom nie je dobyť Japonsko, ale zanechať stopu. Pre BYD je dôležité získať uznanie od jedných z najnáročnejších zákazníkov na svete,“ vysvetľuje analytik. Dodáva, že BYD sa snaží vybudovať si povesť spoľahlivého partnera aj v krajine, kde je kladený mimoriadny dôraz na kvalitu, a to aj v prípade, že táto stratégia nebude okamžite ekonomicky výhodná.
Práve dôvera japonských zákazníkov a schopnosť obstáť v konkurencii s tradičnými domácimi výrobcami sú pre BYD kľúčové. Automobilka preto pripravuje produkt, ktorý by mal lepšie zodpovedať miestnym preferenciám, svoj prvý elektrický kei car, teda malý mestský elektromobil typický pre japonské ulice.
Nová výzva v podobe mestského elektromobilu
BYD plánuje predstaviť svoj prvý elektrický kei car v druhej polovici roka 2026. Tento model má potenciál zaujať zákazníkov, ktorí doteraz uprednostňovali domácu konkurenciu. V segmente malých mestských elektromobilov momentálne dominuje Nissan Sakura a najnovšie aj Honda N-ONE e, ktorú Honda uviedla na trh 12. septembra tohto roka s cenou od 2,7 milióna jenov (približne 18 300 dolárov).
Ak chce BYD uspieť, bude musieť presvedčiť japonských zákazníkov nielen cenou, ale aj kvalitou a spoľahlivosťou svojich vozidiel. Pre čínskeho giganta je tento trh dôležitým testom jeho globálnych ambícií – ak dokáže obstáť v tak náročnom prostredí, môže posilniť svoju povesť aj na ďalších vyspelých trhoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla Y dostáva tvrdú konkurenciu. Nové SUV Mazda EZ-60 stavia na gigantický displej a šokujúcu cenu
Investujeme na istotu: Európska únia daruje Afrike obrovské peniaze, chce aby sa stala energetickým lídrom
Stovky koní za „pár šupov“. Toto je 5 lacných jazdeniek, s ktorými sa nehorázne zabavíš
Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina zrovnala so zemou dôležitý ruský závod. 1 500 firiem príde o dodávky
Na Slovensku má vzniknúť nový trestný čin. Hrozí zaň až 6 rokov za mrežami
Vyššie dôchodky už od januára 2026: Vieme o koľko stúpnu a ako si ich vypočítaš
Samuel Migaľ prelomil ticho: „Nikam neodchádzam, som pri chuti,“ odkázal prezidentovi
Hrozí druhý Černobyľ, varuje Zelenskyj: Najväčšia jadrová elektráreň v Európe je mimo prevádzky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Už nemajú moc na výber. Európska mocnosť našla riskantný spôsob, ako zachrániť klímu
Prepustili až 10 000 ľudí: Automobilový gigant, pôsobiaci aj na Slovensku, drasticky znížil výrobu
Slováci masívne bojujú s rakovinou. Najnovšie štatistiky odhalili hrozivú pravdu o chorobe
Svet sa musí pripraviť, chystá sa čínsky elektromobilový šok. BYD odhalil brutálny plán expanzie
Ďalšia IT kauza na obzore? Slovensko plánuje digitalizáciu za 68 miliónov eur, odborníci sú pohoršení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP