Čínska automobilka BYD sa rozhodla priniesť do Japonska svoju agresívnu cenovú politiku, ktorá doma rozpútala bezprecedentnú cenovú vojnu v segmente elektromobilov. Po dvoch rokoch pôsobenia na japonskom trhu, kde sa jej stále nepodarilo dosiahnuť výraznejší prielom, prichádza s masívnymi zľavami. Niektoré jej modely sú dokonca dostupné až o 50 % lacnejšie, pričom do ceny sú započítané aj vládne dotácie. O tejto cenovej vojne informoval Electrek.

Japonsko však patrí medzi najťažšie automobilové trhy na svete. Domáci výrobcovia ako Toyota, Honda či Nissan dlhodobo dominujú predaju, najmä v segmente cenovo dostupných mestských vozidiel. Práve tieto malé a lacné autá sú tradične kľúčové pre japonských zákazníkov, čo robí z krajiny pre zahraničné značky mimoriadne náročné prostredie.

Zľavy ako lákadlo aj riziko

BYD vstúpil na japonský trh v januári 2023, no do júna tohto roka sa mu podarilo predať iba 5 300 vozidiel. V súčasnosti má v krajine štyri modely a sieť 45 predajných miest. Aby naštartoval predaj, spustil marketingovú kampaň so sloganom „Možno je čas na elektromobil“, pričom medzi zľavnenými modelmi sú obľúbené elektromobily Seal, Atto 3 a Dolphin.

Kompaktný elektrický SUV model Atto 3, ktorý patrí k najpredávanejším vozidlám BYD na globálnych trhoch, teraz v Japonsku začína na cene 4,18 milióna jenov (približne 28 100 dolárov), čo je pokles z pôvodných 4,4 milióna jenov (okolo 29 600 dolárov).

elektromobil od BYD
BYD

Takáto cenová stratégia sa firme osvedčila v Číne, no v Japonsku môže mať aj negatívne následky. „Tento krok môže znížiť zostatkovú hodnotu vozidiel a vyvolať nevôľu medzi existujúcimi majiteľmi, ktorí za rovnaké autá zaplatili viac,“ upozorňuje hlavný analytik automobilového priemyslu z Bloomberg Intelligence, Tacujo Jošida.

Značka chce získať uznanie

Podľa Jošidu sa BYD nesústredí iba na trhový podiel. „Cieľom nie je dobyť Japonsko, ale zanechať stopu. Pre BYD je dôležité získať uznanie od jedných z najnáročnejších zákazníkov na svete,“ vysvetľuje analytik. Dodáva, že BYD sa snaží vybudovať si povesť spoľahlivého partnera aj v krajine, kde je kladený mimoriadny dôraz na kvalitu, a to aj v prípade, že táto stratégia nebude okamžite ekonomicky výhodná.

Práve dôvera japonských zákazníkov a schopnosť obstáť v konkurencii s tradičnými domácimi výrobcami sú pre BYD kľúčové. Automobilka preto pripravuje produkt, ktorý by mal lepšie zodpovedať miestnym preferenciám, svoj prvý elektrický kei car, teda malý mestský elektromobil typický pre japonské ulice.

Nová výzva v podobe mestského elektromobilu

BYD plánuje predstaviť svoj prvý elektrický kei car v druhej polovici roka 2026. Tento model má potenciál zaujať zákazníkov, ktorí doteraz uprednostňovali domácu konkurenciu. V segmente malých mestských elektromobilov momentálne dominuje Nissan Sakura a najnovšie aj Honda N-ONE e, ktorú Honda uviedla na trh 12. septembra tohto roka s cenou od 2,7 milióna jenov (približne 18 300 dolárov).

Ak chce BYD uspieť, bude musieť presvedčiť japonských zákazníkov nielen cenou, ale aj kvalitou a spoľahlivosťou svojich vozidiel. Pre čínskeho giganta je tento trh dôležitým testom jeho globálnych ambícií – ak dokáže obstáť v tak náročnom prostredí, môže posilniť svoju povesť aj na ďalších vyspelých trhoch.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP