Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
Čínska automobilka BYD sa rozhodla priniesť do Japonska svoju agresívnu cenovú politiku, ktorá doma rozpútala bezprecedentnú cenovú vojnu v segmente elektromobilov. Po dvoch rokoch pôsobenia na japonskom trhu, kde sa jej stále nepodarilo dosiahnuť výraznejší prielom, prichádza s masívnymi zľavami. Niektoré jej modely sú dokonca dostupné až o 50 % lacnejšie, pričom do ceny sú započítané aj vládne dotácie. O tejto cenovej vojne informoval Electrek.
Japonsko však patrí medzi najťažšie automobilové trhy na svete. Domáci výrobcovia ako Toyota, Honda či Nissan dlhodobo dominujú predaju, najmä v segmente cenovo dostupných mestských vozidiel. Práve tieto malé a lacné autá sú tradične kľúčové pre japonských zákazníkov, čo robí z krajiny pre zahraničné značky mimoriadne náročné prostredie.
Zľavy ako lákadlo aj riziko
BYD vstúpil na japonský trh v januári 2023, no do júna tohto roka sa mu podarilo predať iba 5 300 vozidiel. V súčasnosti má v krajine štyri modely a sieť 45 predajných miest. Aby naštartoval predaj, spustil marketingovú kampaň so sloganom „Možno je čas na elektromobil“, pričom medzi zľavnenými modelmi sú obľúbené elektromobily Seal, Atto 3 a Dolphin.
Kompaktný elektrický SUV model Atto 3, ktorý patrí k najpredávanejším vozidlám BYD na globálnych trhoch, teraz v Japonsku začína na cene 4,18 milióna jenov (približne 28 100 dolárov), čo je pokles z pôvodných 4,4 milióna jenov (okolo 29 600 dolárov).

Takáto cenová stratégia sa firme osvedčila v Číne, no v Japonsku môže mať aj negatívne následky. „Tento krok môže znížiť zostatkovú hodnotu vozidiel a vyvolať nevôľu medzi existujúcimi majiteľmi, ktorí za rovnaké autá zaplatili viac,“ upozorňuje hlavný analytik automobilového priemyslu z Bloomberg Intelligence, Tacujo Jošida.
Značka chce získať uznanie
Podľa Jošidu sa BYD nesústredí iba na trhový podiel. „Cieľom nie je dobyť Japonsko, ale zanechať stopu. Pre BYD je dôležité získať uznanie od jedných z najnáročnejších zákazníkov na svete,“ vysvetľuje analytik. Dodáva, že BYD sa snaží vybudovať si povesť spoľahlivého partnera aj v krajine, kde je kladený mimoriadny dôraz na kvalitu, a to aj v prípade, že táto stratégia nebude okamžite ekonomicky výhodná.
Práve dôvera japonských zákazníkov a schopnosť obstáť v konkurencii s tradičnými domácimi výrobcami sú pre BYD kľúčové. Automobilka preto pripravuje produkt, ktorý by mal lepšie zodpovedať miestnym preferenciám, svoj prvý elektrický kei car, teda malý mestský elektromobil typický pre japonské ulice.
Nová výzva v podobe mestského elektromobilu
BYD plánuje predstaviť svoj prvý elektrický kei car v druhej polovici roka 2026. Tento model má potenciál zaujať zákazníkov, ktorí doteraz uprednostňovali domácu konkurenciu. V segmente malých mestských elektromobilov momentálne dominuje Nissan Sakura a najnovšie aj Honda N-ONE e, ktorú Honda uviedla na trh 12. septembra tohto roka s cenou od 2,7 milióna jenov (približne 18 300 dolárov).
Ak chce BYD uspieť, bude musieť presvedčiť japonských zákazníkov nielen cenou, ale aj kvalitou a spoľahlivosťou svojich vozidiel. Pre čínskeho giganta je tento trh dôležitým testom jeho globálnych ambícií – ak dokáže obstáť v tak náročnom prostredí, môže posilniť svoju povesť aj na ďalších vyspelých trhoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou

Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo

Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8x4 s ultimátnym pohonom

Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
