Spoločnosť Venus Aerospace predstavila koncept svojho vesmírneho lietadla Stargazer, ktoré je nezvyčajným hybridom raketoplánu a hypersonického lietadla. Ako informuje Interesting Engineering, vďaka bezprecedentnej rýchlosti sa má dostať za jedinú hodinu kamkoľvek na Zemi a využije typ raketového motora, ktorý už prakticky všetci zavrhli.

Mach 9 a zopár pasažierov

Venus Aerospace oznámila, že chce začať testovanie zmenšeného drona už v budúcom roku a vo vývoji takéhoto stroja toho má pred sebou skutočne veľa. Sľubuje totiž neuveriteľnú rýchlosť Mach 9, teda vyše 11 000 km/h. Žiadne z pripravovaných hypersonických lietadiel sa takémuto číslu nevyrovná, avšak táto prednosť je zároveň veľkou nevýhodou.

Stroj má lietať do výšky až 51 km a na svojej palube unesie naraz 12 pasažierov. To síce nie je veľké číslo, avšak pre lietadlo tohto typu dáva zmysel vzhľadom na požiadavky z hľadiska váhy, veľkosti a aerodynamiky. Či je takýto transport ekonomicky únosný je ale otázne, z technologického hľadiska sa ale nejedná o niečo nemožné.

Ako znázorňuje Venus Aerospace na svojej webovej stránke, Stargazer poženie jedinečný raketový motor typu aerospike. Kým v klasickom raketovom motore s Lavalovou dýzou prúdia vysokorýchlostné spaliny vnútrom výfukovej komory, v prípade motorov aerospike je to naopak a sú usmerňované po lineárnych alebo okrúhlych vonkajších stenách motora. Podľa zverejneného videa je ale Stargazer miesto toho vybavený niekoľkými menšími klasickými motormi s Lavalovou dýzou.

Stargazer proti Starship

Stargazer sa takýmto transportom dostáva do konkurencie proti rakete Starship, ktorú chce spoločnosť SpaceX použiť okrem vynášania materiálu a ľudí do kozmu práve aj na transport v rámci Zeme. Takisto sa má jednať o podobne rýchly spôsob dopravy, avšak unesie oveľa väčší náklad – za predpokladu, že dostane povolenie na takéto lety. Rakety sú totiž oveľa hlasnejšie a aerodynamika tiež nepomáha.

Krok ďalej

Aj keď je komerčný úspech takejto formy transportu vzhľadom na zvýšené náklady v porovnaní s lietadlami s prúdovým pohonom otázny, jedná sa o nesmierne dôležitý krok vpred. Venus Aerospace sa totiž v budúcnosti chystá aj do vesmíru a získané skúsenosti či technológie počas vývoja vesmírneho lietadla Stargazer môžu v takomto úsilí zásadne pomôcť.

Koncept je vybavený oknami, ktoré chce spoločnosť zachovať aj pre výslednú verziu Stargazera kvôli jedinečnému výhľadu pri výške 51 km, vysvetľuje Gizmodo. Spoločnosť neprezradila na aké palivo budú motory raketoplánu fungovať, avšak keďže sa má jednať o prevádzku bez emisií, s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o osvedčený vodík s kyslíkom.

Kvôli sonickému tresku odborníci tejto firmy spolupracovali aj s NASA a zistili, že stroj nie je možné z výšky 51 km počuť. Ako je na tom so sonickým treskom je ale otázna, keďže ten prekoná pravdepodobne ešte pred dosiahnutím letovej hladiny – pomôcť ale môže moderný aerodynamický dizajn, ktorý testuje aj samotná NASA v rámci projektu X-59 za účelom tichého prekonanie zvukovej bariéry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú