Oveľa lepší nástupca Concordu? Takto vyzerá nadzvukové lietadlo NASA, ktoré je tiché aj pri prekonaní zvukovej bariéry
NASA zverejnila timelapse z konštrukcie jedinečného stroja, ktorý je známy pod skratkou X-59. Celým názvom sa volá Lockheed Martin X-59 QueSST, pričom QueSST je skratkou pre „tichú nadzvukovú technológia“. Na jej vývoji pracuje, ako udáva samotný názov, spoločnosť Lockheed Martin a má dokázať prekonať zvukovú bariéru aj bez sonického tresku.
Dôležitý krok vpred pre nadzvukové letectvo
Video nádherne zachytáva výstavbu trupu nadzvukového lietadla X-59 QueSST v konštrukčnom hangári spoločnosti Lockheed Martin, ktorá je známa aj strojmi ako armádna stíhačka F-22 Raptor či absolútnu ikonu „neviditeľných“ lietadiel, F-117.
Prekonať zvukovú bariéru bez hlasného sonického tresku napomáha práve špecifický tvar stroja, píše NASA. Ten pôsobí mierne komicky. Jeho nos meria vyše 9 metrov a kvôli aerodynamike plynulo prechádza do kokpitu. Podľa NASA je najrozpoznateľnejšia časť X-59 jej krídlo, pri pohľade na dlhočizný nos trupu sa ale objavujú pochybnosti o tomto tvrdení.
To znamená, že chýba typická sklená kupola, ktorá zvyčajne z trupu vystupuje. Ako môže pilot tejto neuveriteľne rýchlej stíhačky vidieť, čo je pred ním? Podľa NASA je to vďaka monitoru s rozlíšením 4K, ktorý bude mať pilot pred sebou.
Neuveriteľná rýchlosť a letová hladina
Podľa Lockheed Martin dosiahne X-59 Quesst rýchlosti takmer 1 490 km/h a dokáže letieť vo výške 16 700 metrov. Spoločnosť navyše deklaruje, že pri prekonaní zvukovej bariéry produkuje zvuk hlasný asi ako zatvorenie dverí na aute.
Konštrukcia trupu X-59 v časti chvosta zároveň obsahuje motor, ktorý celý stroj poháňa. V tomto prípade je to GE F414 spoločnosti General Electric. Ten dokáže vyvinúť ťah v hodnote približne 100 kN a stroju umožňuje dosiahnuť jeho závratnú rýchlosť.
Prvý let je naplánovaný na budúci rok, kedy stroj zároveň vstúpi do služby. Ide ale predovšetkým o experimentálne lietadlo, ktoré razí cestu pre svojich nástupcov v podobe armádnych či komerčných nadzvukových lietadiel s pomerne tichým chodom.
Technológiu chcú využiť aj aerolínie
Na lietadlách s tichým prekonávaním zvukovej bariéry pracujú aj ďalšie súkromné spoločnosti, jedná sa ale o stroje na hromadnú prepravu ľudských pasažierov. Niektoré z nich majú navyše neuveriteľné ambície a chcú dosiahnuť oveľa vyššie rýchlosti, než X-59.
Jedným z nich je napríklad aj spoločnosť Aerion, ktorá vyvíja nadzvukové lietadlo AS3. To má dosiahnuť rýchlosť takmer 5 000 km/h a kamkoľvek na svete dopraví 50 pasažierov do troch hodín. Dizajn spoločnosti Aerion je tiež typický pomerne dlhou špičkou lietadla, s X-59 sa však ani zďaleka porovnávať nedá.
Parametre firmy Aerion sú, samozrejme, pomerne šialené a iné spoločnosti sú so svojimi vyjadreniami o čosi striedmejšie. Napríklad nadzvukové lietadlo Overture spoločnosti Boom Supersonic dosiahne asi 2000 km/h a doletí do vzdialenosti až 7800 km.
Niekoľko aerolínie si navyše tieto stroje objednalo a majú reálnu šancu na úspech – realita sa ale ukáže až časom. Dovtedy ostáva najistejším práve X-59 QueSST, ktorý je už čiastočne skonštruovaný a blíži sa k prvému skutočnému letu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci porušili 160-ročný zákon fyziky. Našli spôsob, ako chytať „stratenú” energiu
Záhadná anomália priťahuje všetky objekty na stovky miliónov svetelných rokov
Letí závratnou rýchlosťou. K Marsu sa blíži záhadný objekt, ktorý nechal vedcov bez slov
Stojí menej ako jedno euro. Vedci z MIT vymysleli jednoduchý test, ktorý odhalí rakovinu
Hawking mal naozaj pravdu. Desivý jav zničí celý vesmír
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP