Brutálny rozvoj infraštruktúry. Británia postaví státisíce nabíjačiek, Slováci zatiaľ môžu len snívať
Podpora elektromobility zo strany štátu nespočíva iba v poskytovaní dotácií na autá, ale najmä v rozvoji nabíjacej infraštruktúry. Britská vláda si tento fakt uvedomuje a ako upozornil portál Autoblog, do roku 2030 chce mať vo svojej krajine minimálne 300 000 nabíjacích staníc.
O masívnom rozširovaní nabíjacej infraštruktúry v Británii informovala vláda na svojom webe gov.uk. Celý projekt zo štátneho rozpočtu ukrojí zhruba 1,6 miliárd libier, čo je v prepočte 1,92 miliárd eur.
V roku 2030 by tak malo byť v krajine viac než 300 000 nabíjacích bodov. Prostriedky pritom pôjdu na rozvoj pomalších staníc v rezidenčných oblastiach a viac ako 1 miliarda eur poputuje na rozvoj rýchlonabíjacích bodov, ktorých pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest vyrastie minimálne 6 000.
Slováci zatiaľ môžu len snívať
Na Slovensku je žiaľ budovanie infraštruktúry zatiaľ výhradne v rukách súkromných spoločností, ktoré navyše zo strany štátu a samospráv nedostávajú takmer žiadnu, alebo iba mizernú podporu.
O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:
Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.
Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.
Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.
Z tohto pohľadu vidím obrovský rozdiel medzi Slovenskom a Poľskom. Poľsko veľmi dlho pripravovalo dotáciu, no keď ju spustili, fungovala veľmi dobre. Požiadať sa o ňu dalo z mobilu a celý proces trval 5 minút. U nás na Slovensku som si žiadaním prešiel aj ja, to je otázka poslania asi 20 papierov a rôznych potvrdení, čo je čistá katastrofa. Za prvé by sa mali rozumne nastaviť dotácie na elektromobily a takisto by to malo fungovať aj pre nabíjaciu infraštruktúru. V Poľsku fungujú dotácie aj na nabíjacie body a celý proces požiadania o túto dotáciu trvá takisto 5 minút.
Potom je tu potreba väčších projektov, ako napríklad budovanie infraštruktúry v mestách, ktoré by tiež mohli od štátu dostať podporu. Vo veľkých mestách by mohlo ísť o celý multimiliónový projekt, kedy by sa vybudovala rozsiahla nabíjacia infraštruktúra aj na miestach, kde to nie je z organizačného hľadiska veľmi jednoduché a to sú práve parkoviská pred panelákmi.
Plán obnovy môže pomôcť
Plán obnovy výrazným spôsobom podporí odvetvie elektromobility. Ako informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) na svojom Facebooku, z rozpočtu pôjde na rozvoj nabíjacej infraštruktúry viac ako 50 miliónov eur.
Elektromobilita na Slovensku tak zažije v najbližších rokoch poriadny rozmach. Z celkového rozpočtu plánu obnovy poputuje na rozvoj infraštruktúry pre elektrickú mobilitu iba 1 %, no za sumu 51 miliónov eur sa toho dá v tomto odvetví vybudovať naozaj veľa.
Vláda SR v stredu schválila ambiciózny Plán obnovy, ktorý by mal posunúť množstvo oblastí života na Slovensku. Jednou z…
Posted by SEVA – Slovenská asociácia pre elektromobilitu on Friday, April 30, 2021
Presnejšie má ísť o 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2600 AC staníc, takisto pre mestá a podnikateľov. Okrem toho sa bude z tohto balíka financovať aj výstavba trojice nových vodíkových plniacich staníc.
V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP