Elektromobilov je na cestách čoraz viac. Aj keď je ich počet v porovnaní so spaľovákmi stále zanedbateľný, už o pár rokov to môže byť inak. Európske štáty by tak razom prišli o značný príjem z daní na palivách. Ako informovala televízia Markíza, jednou z možností, ako vynahradiť tieto príjmy, je zdanenie elektromobilov, no doplatiť by na to mali len tie najmenej efektívne vozidlá. Na tému upozornila facebooková skupina Ústredný Automotoklub Slovenská Republika.

Elektromobily by sa totiž mohli v budúcnosti zaraďovať do energetických tried podobne, ako je to pri bežných domácich elektrických spotrebičoch. V praxi by to znamenalo, že menšie a efektívnejšie elektromobily by neboli zdanené vôbec, alebo len minimálne.

Naopak ťažké a veľké elektrické SUV s vysokou spotrebou by boli výrazne drahšie, nakoľko môžu byť takéto modely zaťažené vyššou daňou. Tento prístup by mal za následok, že si budúci majitelia elektromobilov omnoho lepšie rozmyslia, či skutočne potrebujú veľké SUV, alebo im stačí menší úspornejší elektromobil.

Lacný elektromobil bude ten za vyše 20-tisíc

V súvislosti s elektromobilitou sa hovorí aj o tom kedy konečne príde na trh „lacný elektromobil“ s cenovkou okolo 20 000 €. Mnoho obyvateľov si však nemôže dovoliť ani auto za túto sumu, no podľa odborníkov sa pojem „lacné auto“ zmení a v dobe elektromobilov budeme môcť za lacný kus považovať práve model s cenovkou 20 až 25-tisíc eur.

Takéto elektromobily však už sú našťastie vo vývoji a pracuje na nich aj najväčší koncern VW. V roku 2025 by sme sa mali dočkať modelu VW ID.2, ktorý by mohol vychádzať z konceptu VW ID.Life. Takisto chystá lacný elektromobil aj automobilka Škoda, ktorá navyše prisľúbila, že pôjde o auto za cenu Fabie, píše Autocar.

Efektivitu elektromobilov skúma Green NCAP

Európska únia už dnes skúma efektivitu nových áut a teda aj elektromobilov. Organizácia Green NCAP okrem skutočne vyprodukovaných emisií počas celého životného cyklu vozidla sleduje aj jeho efektivitu na základe priemernej spotreby.

Spomínané opatrenia z výraznejším daňovým zaťažením na elektromobily by sa preto dali veľmi jednoducho aplikovať už teraz. Zároveň by takýto prístup prinútil automobilky k tomu, aby vyrábali ešte efektívnejšie vozidlá a nezvyšovali ich dojazd iba nasadením väčšej batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú