BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
BMW postupne odhaľuje ďalší krok v oblasti alternatívnych pohonov. Po batériových elektromobiloch prichádza na rad technológia vodíkových palivových článkov, ktorá má v sériovej podobe debutovať už v roku 2028. Prípravy na jej výrobu bežia naplno a automobilka už naznačila, ako bude vyzerať jej dodávateľský reťazec. Kľúčovú úlohu pritom zohrá Bavorsko a Rakúsko, informuje o téme portál Electrive.
Myslia to naozaj vážne
Hoci sa pozornosť verejnosti sústreďuje najmä na premiéru novej generácie iX3 či revolučnej platformy Neue Klasse, BMW už niekoľko dní pred autosalónom IAA odhalilo pohľad do zákulisia. V prototypových centrách v Mníchove a Steyri vznikajú prvé kusy palivového článku, ktorý sa o tri roky objaví v sériovej verzii.
„Výroba prototypov sa v súčasnosti zameriava na vývoj a validáciu procesov montáže a testovania, pričom osobitná pozornosť sa venuje industrializácii, zabezpečeniu kvality a škálovateľnosti v dlhodobom horizonte,“ uviedla automobilka. Tieto systémy poslúžia nielen na testovanie v laboratóriu, ale aj na overenie funkčnosti v samotnom vozidle.

Spolupráca s Japoncami
BMW sa vo vodíkových technológiách opiera o dlhoročnú spoluprácu s Toyotou. Prvý spoločný projekt siaha do roku 2014, keď japonská automobilka dodala kompletný pohon pre model 535iA. Druhá generácia, nasadená v iX5 Hydrogen, už obsahovala len samotné palivové články od Toyoty, pričom kompletný systém vyvinulo BMW. Doň patria aj chladiace jednotky, vzduchové a vodíkové podsystémy či riadiaca elektronika.
Pre tretie vydanie, plánované na rok 2028, sa obe značky spojili ešte viac. „Pre novú generáciu BMW Group a Toyota Motor Corporation spoločne vyvíjajú systém pohonu pre osobné vozidlá, pričom základná technológia palivových článkov vytvára synergie pre aplikácie v úžitkových aj osobných vozidlách,“ uvádza automobilka.
Vývoj sa sústredí na zvýšenie účinnosti, výkonovej hustoty a na lepšiu integráciu do rôznych automobilových architektúr. Vďaka tomu je nový systém o štvrtinu kompaktnejší než doteraz a jednoduchšie sa prispôsobí rôznym modelom.
V porovnaní s pohonom v iX5 Hydrogen sľubuje BMW citeľne vyššiu efektivitu. „Toto sa dosahuje modernizáciou jednotlivých komponentov, ktoré sú založené na technológii pohonu vyvinutej spoločne s Toyotou, a vylepšenými prevádzkovými stratégiami,“ dodáva automobilka. V praxi to znamená dlhší dojazd pri nižšej spotrebe energie, čo predstavuje zásadný posun oproti druhej generácii. Konkrétne technické parametre, ako výkon palivového stacku či objem nádrží, zatiaľ výrobca neuvádza.
Rozdelené úlohy v závodoch
Jasnejšie je už rozdelenie výrobných úloh. Rakúsky závod v Steyri, kde sa dnes vyrábajú elektromotory pre Neue Klasse, dostane na starosť aj kľúčové komponenty pre vodíkový model. Do prevádzky pribúdajú nové skúšobné zariadenia a linky, ktoré umožnia prispôsobiť fabriku tejto technológii. „Sme hrdí na to, že v budúcnosti budeme v závode Steyr vyrábať ďalšiu inovatívnu technológiu pohonu popri najnovšej generácii elektromotorov a spaľovacích motorov,“ hovorí Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production v BMW AG.

Dôležitú úlohu zohrá aj závod v Landshute. Od mája 2026 tu začne sériová výroba nového „BMW Energy Master“, teda riadiacej jednotky energetického hospodárstva, ktorá sa podobne ako v batériových elektromobiloch postará o optimálne fungovanie celého systému. Prvé prototypy vzniknú v Dingolfingu, kde sa vyrábali aj kusy pre Neue Klasse.
Landshut má na starosti aj výrobu obalov a tlakových platní, ktoré sú potrebné pre novú generáciu vozidiel. To všetko ukazuje, že BMW nezanevrelo na technológiu palivových článkov a naďalej trvá na svojom „technologicky otvorenom“ prístupe. Vodík tak v Mníchove vidia ako realistickú alternatívu k čisto batériovým elektromobilom – a už čoskoro aj v sériovej produkcii.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vodiči pozor, známy horský prechod je pre sneženie úplne uzavretý. Zimné počasie prinieslo prvé komplikácie

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

Dýchanie cez konečník nie je len vedecká kuriozita – prvé testy naznačujú jeho medicínsky potenciál pre záchranu života

Dôchodky porastú, ale pozor, nie každému seniorovi. Títo penzisti budú mať smolu

AKTUÁLNE: Polícia spustila masívnu akciu GRAN TURISMO, zadržala 12 osôb
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Konečne rozumný krok od Google. Chystá sa obnoviť odstavenú jadrovú elektráreň, toto je dôvod
Európania kupujú čoraz viac áut. Predaj stúpol o neuveriteľné čísla, najpopulárnejší pohon nesklamal
Slovanský štát tvrdo zakázal mobily na školách. Dopad na študentov prekvapil úplne všetkých
Slovensko chystá prelom v jadrovej energii. Veľmoc má s nami tieto veľké plány
Experti bijú na poplach: Umelá inteligencia má novú temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vodiči pozor, známy horský prechod je pre sneženie úplne uzavretý. Zimné počasie prinieslo prvé komplikácie

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

Dýchanie cez konečník nie je len vedecká kuriozita – prvé testy naznačujú jeho medicínsky potenciál pre záchranu života

Dôchodky porastú, ale pozor, nie každému seniorovi. Títo penzisti budú mať smolu

