BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
BMW postupne odhaľuje ďalší krok v oblasti alternatívnych pohonov. Po batériových elektromobiloch prichádza na rad technológia vodíkových palivových článkov, ktorá má v sériovej podobe debutovať už v roku 2028. Prípravy na jej výrobu bežia naplno a automobilka už naznačila, ako bude vyzerať jej dodávateľský reťazec. Kľúčovú úlohu pritom zohrá Bavorsko a Rakúsko, informuje o téme portál Electrive.
Myslia to naozaj vážne
Hoci sa pozornosť verejnosti sústreďuje najmä na premiéru novej generácie iX3 či revolučnej platformy Neue Klasse, BMW už niekoľko dní pred autosalónom IAA odhalilo pohľad do zákulisia. V prototypových centrách v Mníchove a Steyri vznikajú prvé kusy palivového článku, ktorý sa o tri roky objaví v sériovej verzii.
„Výroba prototypov sa v súčasnosti zameriava na vývoj a validáciu procesov montáže a testovania, pričom osobitná pozornosť sa venuje industrializácii, zabezpečeniu kvality a škálovateľnosti v dlhodobom horizonte,“ uviedla automobilka. Tieto systémy poslúžia nielen na testovanie v laboratóriu, ale aj na overenie funkčnosti v samotnom vozidle.
Spolupráca s Japoncami
BMW sa vo vodíkových technológiách opiera o dlhoročnú spoluprácu s Toyotou. Prvý spoločný projekt siaha do roku 2014, keď japonská automobilka dodala kompletný pohon pre model 535iA. Druhá generácia, nasadená v iX5 Hydrogen, už obsahovala len samotné palivové články od Toyoty, pričom kompletný systém vyvinulo BMW. Doň patria aj chladiace jednotky, vzduchové a vodíkové podsystémy či riadiaca elektronika.
Pre tretie vydanie, plánované na rok 2028, sa obe značky spojili ešte viac. „Pre novú generáciu BMW Group a Toyota Motor Corporation spoločne vyvíjajú systém pohonu pre osobné vozidlá, pričom základná technológia palivových článkov vytvára synergie pre aplikácie v úžitkových aj osobných vozidlách,“ uvádza automobilka.
Vývoj sa sústredí na zvýšenie účinnosti, výkonovej hustoty a na lepšiu integráciu do rôznych automobilových architektúr. Vďaka tomu je nový systém o štvrtinu kompaktnejší než doteraz a jednoduchšie sa prispôsobí rôznym modelom.
V porovnaní s pohonom v iX5 Hydrogen sľubuje BMW citeľne vyššiu efektivitu. „Toto sa dosahuje modernizáciou jednotlivých komponentov, ktoré sú založené na technológii pohonu vyvinutej spoločne s Toyotou, a vylepšenými prevádzkovými stratégiami,“ dodáva automobilka. V praxi to znamená dlhší dojazd pri nižšej spotrebe energie, čo predstavuje zásadný posun oproti druhej generácii. Konkrétne technické parametre, ako výkon palivového stacku či objem nádrží, zatiaľ výrobca neuvádza.
Rozdelené úlohy v závodoch
Jasnejšie je už rozdelenie výrobných úloh. Rakúsky závod v Steyri, kde sa dnes vyrábajú elektromotory pre Neue Klasse, dostane na starosť aj kľúčové komponenty pre vodíkový model. Do prevádzky pribúdajú nové skúšobné zariadenia a linky, ktoré umožnia prispôsobiť fabriku tejto technológii. „Sme hrdí na to, že v budúcnosti budeme v závode Steyr vyrábať ďalšiu inovatívnu technológiu pohonu popri najnovšej generácii elektromotorov a spaľovacích motorov,“ hovorí Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production v BMW AG.
Dôležitú úlohu zohrá aj závod v Landshute. Od mája 2026 tu začne sériová výroba nového „BMW Energy Master“, teda riadiacej jednotky energetického hospodárstva, ktorá sa podobne ako v batériových elektromobiloch postará o optimálne fungovanie celého systému. Prvé prototypy vzniknú v Dingolfingu, kde sa vyrábali aj kusy pre Neue Klasse.
Landshut má na starosti aj výrobu obalov a tlakových platní, ktoré sú potrebné pre novú generáciu vozidiel. To všetko ukazuje, že BMW nezanevrelo na technológiu palivových článkov a naďalej trvá na svojom „technologicky otvorenom“ prístupe. Vodík tak v Mníchove vidia ako realistickú alternatívu k čisto batériovým elektromobilom – a už čoskoro aj v sériovej produkcii.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podnikatelia prišli o obľúbený trik: Slovenská pošta stopla obchádzanie transakčnej dane
Každý štvrtý Slovák nemá finančnú rezervu: Stačí drobná kríza a sú tu problémy (ROZHOVOR)
Táto trojkombinácia predlžuje život: Riziko úmrtia dokáže znížiť až o 28 %, tvrdia vedci
251 dronov zničených za jedinú noc. Rusko spustilo masívnu obranu
Slovensko smeruje k rekordnému zadlženiu v histórii krajiny, varuje rozpočtová rada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak jazdí na dvoch prevodových stupňoch naraz
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
Umelá inteligencia mení pracovné návyky Slovákov. Rutinné úlohy zvláda lepšie než človek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP