BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
BMW postupne odhaľuje ďalší krok v oblasti alternatívnych pohonov. Po batériových elektromobiloch prichádza na rad technológia vodíkových palivových článkov, ktorá má v sériovej podobe debutovať už v roku 2028. Prípravy na jej výrobu bežia naplno a automobilka už naznačila, ako bude vyzerať jej dodávateľský reťazec. Kľúčovú úlohu pritom zohrá Bavorsko a Rakúsko, informuje o téme portál Electrive.
Myslia to naozaj vážne
Hoci sa pozornosť verejnosti sústreďuje najmä na premiéru novej generácie iX3 či revolučnej platformy Neue Klasse, BMW už niekoľko dní pred autosalónom IAA odhalilo pohľad do zákulisia. V prototypových centrách v Mníchove a Steyri vznikajú prvé kusy palivového článku, ktorý sa o tri roky objaví v sériovej verzii.
„Výroba prototypov sa v súčasnosti zameriava na vývoj a validáciu procesov montáže a testovania, pričom osobitná pozornosť sa venuje industrializácii, zabezpečeniu kvality a škálovateľnosti v dlhodobom horizonte,“ uviedla automobilka. Tieto systémy poslúžia nielen na testovanie v laboratóriu, ale aj na overenie funkčnosti v samotnom vozidle.

Spolupráca s Japoncami
BMW sa vo vodíkových technológiách opiera o dlhoročnú spoluprácu s Toyotou. Prvý spoločný projekt siaha do roku 2014, keď japonská automobilka dodala kompletný pohon pre model 535iA. Druhá generácia, nasadená v iX5 Hydrogen, už obsahovala len samotné palivové články od Toyoty, pričom kompletný systém vyvinulo BMW. Doň patria aj chladiace jednotky, vzduchové a vodíkové podsystémy či riadiaca elektronika.
Pre tretie vydanie, plánované na rok 2028, sa obe značky spojili ešte viac. „Pre novú generáciu BMW Group a Toyota Motor Corporation spoločne vyvíjajú systém pohonu pre osobné vozidlá, pričom základná technológia palivových článkov vytvára synergie pre aplikácie v úžitkových aj osobných vozidlách,“ uvádza automobilka.
Vývoj sa sústredí na zvýšenie účinnosti, výkonovej hustoty a na lepšiu integráciu do rôznych automobilových architektúr. Vďaka tomu je nový systém o štvrtinu kompaktnejší než doteraz a jednoduchšie sa prispôsobí rôznym modelom.
V porovnaní s pohonom v iX5 Hydrogen sľubuje BMW citeľne vyššiu efektivitu. „Toto sa dosahuje modernizáciou jednotlivých komponentov, ktoré sú založené na technológii pohonu vyvinutej spoločne s Toyotou, a vylepšenými prevádzkovými stratégiami,“ dodáva automobilka. V praxi to znamená dlhší dojazd pri nižšej spotrebe energie, čo predstavuje zásadný posun oproti druhej generácii. Konkrétne technické parametre, ako výkon palivového stacku či objem nádrží, zatiaľ výrobca neuvádza.
Rozdelené úlohy v závodoch
Jasnejšie je už rozdelenie výrobných úloh. Rakúsky závod v Steyri, kde sa dnes vyrábajú elektromotory pre Neue Klasse, dostane na starosť aj kľúčové komponenty pre vodíkový model. Do prevádzky pribúdajú nové skúšobné zariadenia a linky, ktoré umožnia prispôsobiť fabriku tejto technológii. „Sme hrdí na to, že v budúcnosti budeme v závode Steyr vyrábať ďalšiu inovatívnu technológiu pohonu popri najnovšej generácii elektromotorov a spaľovacích motorov,“ hovorí Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production v BMW AG.

Dôležitú úlohu zohrá aj závod v Landshute. Od mája 2026 tu začne sériová výroba nového „BMW Energy Master“, teda riadiacej jednotky energetického hospodárstva, ktorá sa podobne ako v batériových elektromobiloch postará o optimálne fungovanie celého systému. Prvé prototypy vzniknú v Dingolfingu, kde sa vyrábali aj kusy pre Neue Klasse.
Landshut má na starosti aj výrobu obalov a tlakových platní, ktoré sú potrebné pre novú generáciu vozidiel. To všetko ukazuje, že BMW nezanevrelo na technológiu palivových článkov a naďalej trvá na svojom „technologicky otvorenom“ prístupe. Vodík tak v Mníchove vidia ako realistickú alternatívu k čisto batériovým elektromobilom – a už čoskoro aj v sériovej produkcii.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Hon na zlodejov začína. Vláda schválila tvrdé pravidlo, krádeže sa nevyplatia

Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Experti ostali totálne zarazení. Umelá inteligencia má temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Zažehnali krízu v automobilkách? Čína sa v Európe dočkala ústupku, ktorý nikto nečakal
EÚ cúva pred vlastným návrhom. Najprísnejší zákon o AI sa odkladá, dôvod prekvapil aj odborníkov
Slovenským a českým vedcom sa podaril mimoriadne vzácny objav. Môže prepísať učebnice biológie
Covid nepovedal posledné slovo. Nemecko ide riešiť problém, o ktorom sa nehovorí
Rusko škrípe zubami. USA posilňuje vojenské vybavenie Ukrajiny, zlepší jej schopnosť čeliť útokom
Žiadna výnimka ani pre Slovensko. Europarlament chce sprísniť zákaz dovozu ruskej energie, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Hon na zlodejov začína. Vláda schválila tvrdé pravidlo, krádeže sa nevyplatia

