História vývoja obrnenej techniky pozná len málo strojov, ktoré by tak zásadne zmenili doktrínu mechanizovanej pechoty ako sovietske bojové vozidlo pechoty BMP-1 (Bojevaja Mašina Pechoty). Keď sa tento stroj v polovici 60. rokov minulého storočia prvýkrát objavil na scéne, pre západných analytikov predstavoval technologický šok.

Nízka silueta, schopnosť plavby, a predovšetkým výzbroj kombinujúca 73 mm kanón s protitankovými riadenými strelami, definovali novú kategóriu vozidiel, ktorá mala dominovať potenciálnemu jadrovému bojisku v Európe.

Dnes, o viac ako polstoročie neskôr, sa však pohľad na túto legendu diametrálne líši. BMP-1, v našich končinách známe skôr pod licenčným označením BVP-1, ktoré je dodnes pevnou súčasťou výzbroje Ozbrojených síl Slovenskej republiky, sa stalo symbolom brutálnej reality opotrebovacej vojny. Prebiehajúci konflikt na Ukrajine, kde sú tieto stroje masovo nasadzované oboma stranami, slúži ako nemilosrdný záťažový test, ktorý odhaľuje priepastný rozdiel medzi teóriou studenej vojny a praxou moderného konfliktu.

Tento článok sa nebude venovať len suchej histórii. Pozrieme sa pod kapotu technických riešení, ktoré boli vo svojej dobe vizionárske, no dnes predstavujú pre posádky fatálne riziko. Reč bude o kontroverznom umiestnení palivových nádrží v zadných dverách, ktoré mení evakuáciu na hazardnú hru, či o pancierovaní, ktoré v ére moderných dronov a protitankových zbraní poskytuje skôr psychologickú než balistickú ochranu.

Prečo je teda tento „veterán“ stále chrbtovou kosťou mechanizovaných jednotiek na oboch stranách bojov v Ukrajine Európy a prečo Slovensko opäť naštartuje ich výrobu? Analyzovali sme konštrukciu, ktorá odmieta odísť do dôchodku.

Kombinácia ničivej sily a vysokej pohyblivosti

Aby sme pochopili revolučnosť, ktorú BMP-1 prinieslo, musíme sa vrátiť do obdobia, kedy mechanizovaná pechota slúžila len ako doplnok tankových zväzov. Do polovice 60. rokov bola úloha obrnených transportérov, ako americký M113 alebo sovietsky BTR-152, prozaická – doviezť vojakov čo najbližšie k línii dotyku, vysadiť ich a dúfať, že ich delostrelectvo neroztrhá na kusy skôr, než stihnú zaujať pozície. Boli to „bojové taxíky“ s pancierom tenkým ako papier a výzbrojou, ktorá stačila akurát na plašenie nepriateľskej pechoty.

Ukrajinské BMP-1 počas cvičenia.
Ministry of Defense of Ukraine

Sovietsky zväz však vnímal hrozbu jadrového konfliktu inak. Potrebovali stroj, ktorý by umožnil pechote nielen sa viezť, ale bojovať priamo z vnútra vozidla, uprostred zamorenej zóny, bez nutnosti vystúpiť. Výsledkom vývoja konštrukčnej kancelárie Čeľabinského traktorového závodu bol Objekt 765, ktorý vstúpil do služby v roku 1966 ako BMP-1. A tento stroj zmenil pravidlá hry, spomína National Interest.

To, čo robilo BMP-1 takým úspešným a zároveň obávaným, bola bezprecedentná kombinácia palebnej sily a strategickej mobility, natlačená do kompaktného balenia s hmotnosťou len okolo 13 ton. Konštruktéri totiž urobili niečo, čo bolo dovtedy nemysliteľné. Na podvozok, ktorý mal primárne voziť ľudí, namontovali zbraňové systémy schopné ohroziť hlavné bojové tanky.

Srdcom palebnej sily bol nízkotlakový kanón 2A28 Grom kalibru 73 mm s hladkým vývrtom. Hoci nebol primárne určený na boj s tankmi na veľké vzdialenosti, jeho kumulatívne strely dokázali preraziť pancier vtedajších západných obrnencov. Skutočným esom v rukáve však bolo odpaľovacie zariadenie pre protitankové riadené strely 9M14 Maljutka (v kóde NATO AT-3 Sagger), umiestnené nad hlavňou kanóna. Táto kombinácia znamenala, že každé jedno vozidlo pechoty sa teoreticky mohlo postaviť tanku Leopard 1 alebo M60 Patton a vyhrať. Pre západných plánovačov to bola nočná mora. Zrazu čelili armáde, kde každé „taxi“ hrýzlo ako tank.

Druhou polovicou rovnice úspechu bola mobilita. Vďaka nízkej siluete a skosenému prednému pancieru bolo vozidlo ťažko zasiahnuteľné. Použitie výkonného dieselového motora UTD-20 (300 koní) dávalo stroju vynikajúcu dynamiku v teréne, no kľúčovou vlastnosťou bola jeho obojživelnosť. BMP-1 dokázalo prekonávať vodné prekážky plávaním bez zložitej prípravy, poháňané pohybom pásov. To dávalo sovietskym divíziám schopnosť rýchlych manévrov cez rieky strednej Európy, ktoré mali byť prirodzenými obrannými líniami NATO.

Odvrátená stránka vysokej mobility

V konštrukcii obrnenej techniky platí neúprosný zákon „železného trojuholníka“: musíte balansovať medzi mobilitou, palebnou silou a ochranou. Keďže BMP-1 excelovalo v prvých dvoch kategóriách a muselo vedieť plávať, zákonite muselo dôjsť ku kompromisom v ochrane. Výsledkom je stroj, ktorého bojová hmotnosť sa ustálila na hodnote 13,2 tony (plus-mínus, podľa vybavenia). Pre porovnanie, moderné západné BVP často presahujú 30 ton. Tento priepastný rozdiel v mase sa niekde musel prejaviť a prejavil sa na hrúbke panciera, ktorá je v kontexte moderného bojiska alarmujúca.

Čítaj viac z kategórie: Vojenské technológie

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP