Firma jedného z najbohatších ľudí na svete Jeffa Bezosa, ktorá chce na Mesiac dostať prvú ženu, úspešne otestovala nový raketový nosič typu New Shepard a vylepšenú kapsulu pre turistickú posádku. Raketa odštartovala o 18:20 nášho času a úspešnou misiou priblížila Blue Origin o krok bližšie k ostrým turistickým letom.

Nová raketa, nová kapsula, úspešná misia NS-14

Let prebehol úspešne a 160 sekúnd po plynulom štarte sa vylepšená kapsula vo výške 73 km odpojila od raketového nosiča. Obe časti rakety opísali balistickú dráhu a po dosiahnutí maximálnej výšky, v prípade kapsule 107 km, začali klesať. Raketa úspešne pristála pomocou svojho jediného motora BE-3PM zhruba 3,3 km od vzletovej rampy, kým kapsula využila k mäkkému pristátiu padáky a pristála v púšti.

Kapsula má šesť sedadiel, z ktorých jedno pre misiu NS-14 obsadila testovacia figurína pomenovaná Manekýn Skywalker (áno, niekto v Blue Origin je fanúšikom Star Wars). Živé vysielanie letu bolo možné sledovať na YouTube kanáli Blue Origin.

Manekýn Skywalker na palube po úspešnom lete. Zdroj: Blue Origin

Blue Origin tak úspešne dovŕšil štrnásty let rakety New Shepard a jej úspešné trináste pristátie – rekord v počte pristátí drží New Shepard 3 so siedmymi pristátiami na konte a ďalším letom naplánovaným už na tento rok.

Pre Blue Origin ide v poradí o štvrtú skonštruovanú raketu New Shepard (pomenovanej po prvom Američanovi vo vesmíre) v plnej veľkosti a úspešná misia NS-14 ich priblížila o veľký krok bližšie k vyhliadkovým letom s posádkou, informuje Everyday Astronaut.

New Shepard 4 má už naplánovaný aj ďalší let, ktorého presný dátum síce stanovený nie je, ale má sa uskutočniť v roku 2022 a dostať nad hranicu 100 km prvých turistov.

Živý prenos (+záznam): 

Motor BE-3PM a jeho väčší brat

Motor, ktorý si firma Blue Origin vyvinula úplne sama, po prvý krát úspešne pristál s raketou vracajúcou sa z vesmíru už koncom roku 2015 a než došlo k vyradeniu nosiča New Shepard 2, letel ešte štyri krát (New Shepard 1 prvý pokus o pristátie 29. apríla 2015 nezvládol a došlo k jeho strate).

Motor je navrhnutý, aby medzi letmi vyžadoval len minimálnu údržbu a spaľuje tekutý vodík a kyslík. Produkuje ťah až 490 kN, čo je viac než jeden milión konských síl a počas pristátia dokáže znížiť ťah len na 90 kN, píše Blue Origin.

Raketový motor BE-3PM firmy Blue Origin, ktorý poháňa ich suborbitálne rakety New Shepard. Zdroj: Blue Origin

Napriek tomu, že má dnes Blue Origin len jednu suborbitálnu raketu, v oblasti raketových motorov sú pomerne aktívny. Okrem malého BE-3PM momentálne testujú aj jeho o niečo väčšiu verziu – BE-3U pre použitie na druhých stupňoch rakiet operujúcich vo vákuu. Ešte väčším je však napríklad BE-4, ktorý chcú použiť na obrovskej rakete New Glenn, s ktorou chce spolupracovať aj NASA.

Motor BE-3U pre použitie vo vákuu s väčšou tryskou. Zdroj: Blue Origin

Vízia Blue Origin a Jeffa Bezosa

Suborbitálne turistické lety sú pre Jeffa Bezosa len kvapkou v mori oproti jeho finálnemu cieľu. Do vesmíru chce totiž pomocou svojej firmy dostať milióny ľudí a vytvoriť tam pre nich pracovné miesta. Elon Musk síce mieri na Mars, avšak jedno majú predsa len spoločné – obaja chcú zabezpečiť prežitie ľudstva v prípade katastrofy na Zemi.

Blue Origin založil skôr, než bol založený SpaceX a ak ich porovnáme, SpaceX dosiahol oveľa viac a momentálne vozí astronautov na ISS. To môže navodzovať pocit, že Jeff Bezos sa na celý projekt díva skôr ako na spôsob zárobku. Aké sú jeho skutočné dôvody vie však len on, pre nás je najdôležitejšie len jedno – obrovská snaha rozšíriť život mimo Zem.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom