Tesla konečne začala s nasadzovaním Blade batérie spoločnosti BYD do najpopulárnejšieho elektromobilu, ktorým je Model Y. Revolučná LFP batéria je nielen lacnejšia, v benchmarkoch tiež preukázala fantastické výsledky pri nabíjaní v porovnaní s LFP batériou od CATL, ktorú Tesla takisto používa. Na tému upozornil Tesmanian.

Chémia batérií ovplyvňuje množstvo faktorov elektromobilu. Od dojazdu, až po samotné nabíjanie či správanie akumulátora v chladnom počasí, toto všetko môže byť odlišné pri rovnakom aute, ktoré používa batériu dvoch rôznych výrobcov.

Model Y s Blade batériou sa nabije rekordne rýchlo

Ako uvádza CSevTech, Model Y s Blade batériami spoločnosti BYD sa začal vyrábať v berlínskej Gigafactory, takže zakúpiť si ho budú môcť aj Slováci. Blade batéria je súčasťou najlacnejšej verzie s dojazdom 455 km podľa WLTP, pričom jej využiteľná kapacita je 55 kWh (60 kWh hrubá kapacita).

Až doposiaľ totiž Tesla do lacnejších Modelov Y montovala batérie spoločnosti CATL s hrubou kapacitou 62 kWh energie. Tie sú takisto založené na chémii LFP, no ako sme už naznačili v úvode, nie je batéria ako batéria a práve tá od BYD disponuje podstatne lepšími vlastnosťami.

eivissa/TFF Forum

Model Y s Blade batériou sa začal takmer okamžite nabíjať maximálnym výkonom až 170 kW, pričom takýto výkon si elektromobil stabilne držal až do 50 % SoC. Následne výkon začal takmer konštantne klesať, no až do vyše 70 % SoC sa držal nad 100 kW.

V porovnaní s CATL LFP batériou sa Blade batéria správala výrazne lepšie až do cca 85 % SoC, kedy sa nabíjací výkon oboch akumulátorov vyrovnal. Nabíjací výkon CATL batérie takmer ihneď klesol na cca 140 kW, pričom pri 50 % SoC už bol výkon iba 110 kW. To je v porovnaní so 170 kW Blade batérie ohromný rozdiel.

Výsledkom tejto fantastickej nabíjacej krivky je, že Model Y s Blade batériou od BYD sa nabil z 11 na 71 % za 15 minút. Pri maximálnej, 170 kW rýchlosti nabíjania “dokáže” majiteľ dobiť až 1200 km dojazdu za hodinu.

Dôležitá je cena

Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD sú v mnohých ohľadoch revolučné. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti súčasným a bežne používaným batériám v elektromobiloch je aj ich usporiadanie.

Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články a segmentované moduly, pri BYD sa spomínané moduly nenachádzajú.

Výrazný náskok má hlavne v cene samotných batérií. Konkurenční výrobcovia dokážu produkovať LFP batérie s cenou 85 € za jednu kilowatthodinu. Spoločnosť CATL, ďalší dodávateľ batérií pre Teslu, ich vyrába za 75 € za kilowatthodinu.

BYD dokáže vyrábať svoje Blade batérie s cenou 55 € za jednu kilowatthodinu, 100 kWh batéria by v takomto prípade stála 5500 €. Čínsky výrobca údajne dokáže ísť s touto cenou ešte nižšie, čoskoro totiž začne vyrábať batérie na báze sodíkových iónov alebo prizmatické články bez vzácneho a drahého kobaltu.

Výroba takýchto batérií je až o 30 % lacnejšia v porovnaní s lítium-iónovými batériami, ktoré sa v elektromobiloch využívajú dnes. Cena za jednu kilowatthodinu by sa tak mohla dostať pod magických 40 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP