Jedna z najznámejších technologických spoločností – Panasonic Energy – plánuje spustiť hromadnú výrobu nových batériových článkov typu 4680, ktoré majú byť náhradou za články typu, resp. rozmerov 2170, ktoré používa väčšina batérií elektrických áut.

Ako upozorňuje Interesting Engineering, tieto nové batérie, ktorými sa v minulosti chválila aj americká automobilka Tesla, majú v tomto prípade priniesť enormný nárast dojazdu elektromobilov.

Až 5-násobná efektivita

Nové batérie od spoločnosti Panasonic, resp. ich konkrétne články, majú v porovnaní s tými konvenčnými dosahovať až 5-násobnú kapacitu. Sú síce o niečo väčšie, avšak nie sú 5-násobne väčšie, vďaka čomu má byť v blízkej budúcnosti možné intenzívne navýšiť dojazd elektrických áut alebo zmenšiť ich batérie pri zachovaní rovnakého dojazdu a zlepšení jazdných vlastností či nákladov na výrobu.

Práve nižšie náklady na výrobu majú byť najväčšou z výhod nových článkov typu 4680, pričom podľa Panasonic vyžaduje ich výroba pokročilejšie technológie a lepšiu expertízu, čo je dôvodom, prečo ešte nie sú štandardom. Firma ich chce začať vo veľkom vyrábať v japonskej továrni Wakayama a do marca 2025 má na tejto technológii v továrni pracovať už okolo 400 zamestnancov.

Panasonic

Továreň má zároveň na svoje prevádzku využiť obnoviteľné zdroje ako je solárna energia a veterná energia z pobrežných veterných turbín, čím sa má produkcia CO2 dostať prakticky na nulu.

To, samozrejme, neznamená, že bude výroba batérií elektromobilov úplne čistá, keďže je veľkým problémom aj naďalej ťažba a spracovanie materiálov. Tie je ale možné prekvapivo efektívne recyklovať, čo už využíva viacero spoločností.

Nižšie ceny čaká aj Tesla

Vďaka vlastným batériovým článkom 4680 očakáva aj americká automobilka Tesla, ktorá je zrejme tým najznámejším výrobcom elektrických áut na svete, zníženie cien svojich áut. Podľa aktuálnych informácií produkcia batériových článkov 4680 vzrástla približne o 18 %, čo by malo postačovať na aktuálnu produkciu Cybertrucku. S postupným zvyšovaním objemu produkcie sa očakáva znižovanie výrobných nákladov.

Viditeľné zmeny

Vedci a automobilky už roky sľubujú rôzne potenciálne prevratné technológie v oblasti batérií a teda aj dojazdu elektrických áut a i keď na niektoré stále len čakáme, je nutné uznať, že mnohé z nich sa do priemyslu a na trh skutočne dostali a boli veľkou pomocou.

V efektivite elektrických áut zásadne pomohli tepelné čerpadlá, nové technológie konštrukcie samotných batérií či dokonca nové chemické zloženia, vďaka ktorým dnes dosahujú ohromnú energetickú hustotu.

Do značnej miery ale bola túžba o enormnom dojazde potlačená možnosťou rýchleho nabíjania, ktoré už má dnes k dispozícii väčšina moderných elektromobilov. Ak je možné nabiť auto pomerne rýchlo a na oveľa viac miestach než spaľováky, nie je nutné so sebou ťahať batériu s obrovskou kapacitou, aspoň nie v osobných autách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú