Elektromobil Tesla pred pár dňami opäť havaroval. Vodič aj v tomto prípade poukazuje na zapnutý systém asistenčného riadenia, ktorý mal auto ovládať. Celá nehoda a hľadanie vinníka je ale komplikovanejšia záležitosť.

Pondelková nehoda značne zarezonovala v médiách, na sociálnych sieťach aj medzi odborníkmi. Elektromobil Tesla Model S na jednej z kalifornských diaľníc nabúral do stojaceho hasičského vozidla, ktoré zasahovalo pri inej kolízii. Akoby zázrakom sa nič nestalo, aj keď celá zrážka sa mala odohrať pri vysokej rýchlosti.

Aj vodič vyviazol bez zranení a po vystúpení prstom ukázal na funkciu Autopilota. Oficiálne vyšetrovanie ešte neskončilo a k obvineniam sa bližšie nevyjadrila ani Tesla, napriek tomu je však jasné, že podobná nehoda sa môže zopakovať každým dňom. Prečo?

Nevidieť a nechcieť vidieť

Problémom je to, akým spôsobom (ne)fungujú v súčasnosti systémy autonómnych asistentov, pričom bližší pohľad ponúka portál Wired. Faktom je, že údajná situácia z nedávnej nehody je typickým príkladom nehody, ktorá sa môže opakovať. Autonómni asistenti na vozidlách veľkých výrobcov spolupracujú s rôznou zostavou kamier, senzorov a radarov. Tieto zariadenia si vedú dobre pri spozorovaní a sledovaní pohyblivých cieľov, no ťažším orieškom sú statické objekty, obzvlášť pri rýchlosti nad 80 km/h.

Zobraziť celú galériu (3)
Vďaka prepracovanému systému, množstvu rôznych kamier, či radarov, dokázal autopilot v mnohých prípadoch zabrániť zrážke, vďaka čomu bolo zachránených viacero životov, Tesla

Spozorovanie objektov pri vysokej rýchlosti je ťažké, takže ani moderná technológia nevidí všetko. Do toho treba ešte prirátať fakt, že všetko vidieť ani úplne nechce. Keďže detekcia statických objektov nie je v rýchlosti úplne presná, aj dopravné značky, informačné tabule nad vozovkou či iné podobné predmety by mohli spustiť „poplach“.

Ten môže v situácii, keď si systém myslí, že je pred ním prekážka spustiť prudké brzdenie. Taká akcia ale nie je vždy žiaduca. Obzvlášť na diaľnici to znamená často väčšie nebezpečenstvo než vysoká rýchlosť, takže vývojári autonómnych asistentov museli urobiť kompromis – ignorovať niektoré (falošne-pozitívne) detekcie.

„Vždy musíte nájsť vyváženie medzi brzdením v nepotrebných situáciách a nebrzdením, keď je to potrebné.“ Erik Coelingh, vývojár autonómnej AI v rozhovore pre portál Wired.

Nebrzdím, pridám

Takže problémom môže byť napríklad situácia, keď zapnutý autonómny asistent nasleduje pred ním idúce auto, ktoré ale náhle odbočí, respektíve sa zaradí do iného pruhu. Ak je v takom prípade pred vozidlom odstavené iné vozidlo, autonómny systém nemusí začať spomaľovať či vyhýbať sa prekážke. Odignoruje ju, respektíve ak je tesne pred ním, ani ju nespozoruje a dokonca môže zvýšiť rýchlosť na povolený/nastavený limit.

Takúto situáciu napríklad opisuje Volvo vo svojom manuále pre svojho asistenta s názvom Pilot Assist. Akási obdoba tohto správania však môže byť u veľkých výrobcov veľmi podobná a situácia sa mohla odohrať aj pri pondelkovej nehode Tesly v Kalifornii.

„Pilot Assist nebrzdí vždy v prípade ľudí, zvierat, malých vozidiel ako sú bicykle a motocykle. Ani pri malých prívesoch, blížiacich sa áut, pomalých alebo nepohyblivých vozidlách a predmetoch.“ – manuál Volvo k Pilot Assist

Takže vozidlo so zapnutým asistentom nielenže nezastaví vždy pred stojacou prekážkou, ale môže voči nej za istých okolností aj zrýchliť. Takáto funkcia vzbudzuje značnú kontroverziu. Celé to pôsobí ako chyba či nedokonalosť systémov, len ich tvorcovia to skôr prezentujú ako funkciu. Každopádne, sú to vodiči, ktorí o takomto správaní asistentov musia dopredu vedieť. Ide zároveň presne o situácie, pre ktoré sú stále v autách brzdy aj volant. Pozornosť vodiča je totiž nevyhnutná počas celej jazdy, či už auto ovláda sám alebo s pomocou počítača. Nakoniec, ide stále o asistentov jazdy, nie plne autonómne režimy. Žiadne také auto nie je ešte komerčne dostupné. Takže ak vodič z pondelkovej nehody v Kalifornii prstom ukazuje na Autopilota Tesly, ukazuje zároveň na seba.

Pilot? Ten to odšoféruje

Otázkou je zároveň nakoľko automobilky dostatočne prízvukujú, že ich systémy slúžia len na asistenciu a nie na samostatné riadenia auta. Nedávno sme videli video, ktoré zobrazuje oklamanie bezpečnostného systému Tesly pomocou pomaranča, vodič tak musel držať ani ruky na volante. Aj názov Autopilot zrejme u niektorých šoférov Tesly evokuje pocit, že auto to zvládne samo.

Ostatní výrobcovia tiež dávajú svojím asistentom lákavé mená, ktoré vábia potencionálnych kupcov. Audi má Pilota pre jazdu v dopravnej zápche, Nissan zas systém s názvom ProPilot Assist a spomínané Volvo Pilot Assist. Aj títo piloti“ teda zrejme dodávajú niektorým šoférom priveľa sebadôvery a na tom nesú vinu aj automobilky.

Nenechaj si ujsť
Známy hacker chce vyhrať súboj o samojazdiace autá. Jeho systém za menej ako 1000 dolárov vie naučiť jazdiť aj tvoje auto

Keď sa návod hodí

Pondelková nehoda Tesly na kalifornskej diaľnici by tak mohla byť pripomienkou, že skutočne autonómne vozidlá po našich cestách stále nejazdia a k ich predstaveniu sme ešte pár rokov ďaleko. Počítačom ovládaní asistenti nie sú zďaleka perfektní, ale sú to samotní vodiči, ktorí si to musia uvedomiť ako prví. Drvivú väčšinu zaváhaní systému totiž vedia pri pozornosti napraviť, no vítané bude aj dôslednejšie upozorňovanie od automobiliek.  Zároveň je zjavné, že zapnutie asistenta jazdy v aute je jednou z tých (mála) vecí na svete, pred ktorou sa skutočne oplatí prečítať návod k používaniu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú