Vo svete osobnej a nákladnej dopravy sa čoraz častejšie skloňuje spojenie autonómneho riadenia, technológie, ktorá má zabezpečiť samostatné riadenie vozidiel bez potreby zásahu vodiča. Hoci je takáto možnosť ďaleko od dokonalosti, mnohé spoločnosti v jej vývoji značne pokročili. Dôkazom toho je teraz aj startup Plus.ai. Autonómny kamión prešiel cestu dlhú až 4 506 km napriek Spojenými štátmi, kde prevážal 18 ton masla. Jazdu však neabsolvoval bez vodiča, informuje Futurism.

Svoju cestu autonómny kamión začal v kalifornskom meste Tulare, odkiaľ mal namierené do Quakertownu v Pensylvánii. Takmer počas celej cesty išiel kamión v autonómnom režime, kedy dokázal riadenie prevziať bez zásahu vodiča. Ako však dobre vieme, táto technológia ešte nie je úplne bezchybná. Hoci bol kamión s autonómnym riadením schopný dôjsť do cieľa sám, za volantom predsa len sedel vodič, ktorého úlohou bolo v prípade nutnosti zasiahnuť a prevziať kontrolu.

Prvý autonómny kamión, ktorý zvládol náročnú cestu naprieč štátmi

Týmto počinom sa tak kalifornský startup Plus.ai zapísal do histórie ako prvý, ktorý dokázal úspešne vyslať na dlhú cestu cez USA autonómny kamión. Zároveň šlo o demonštráciu tejto technológie, ktorá je už dostatočne vyspelá na to, aby zvládla aj tak náročnú úlohu. Kamión pritom jazdil počas dňa aj noci a bezpečne prešiel aj popri cestných prácach či tunelmi, a to v zimných podmienkach, kedy bol na ceste sneh a dážď.

Nenechaj si ujsť
Šokujúce zistenie: Softvér autonómneho auta Uberu, ktoré zabilo ženu, vôbec nebralo do úvahy ľudí mimo prechodu pre chodcov

Autonómne riadenie pritom pozostáva z multimodálnych snímačov startupu, ktorým vypomáhajú zložité algoritmy s technológiou hĺbkového učenia, mapovania a simultánnym určovaním polohy. Okrem vodiča bol v kabíne aj technik, ktorý sledoval všetky zaznamenané dáta systémov počas jazdy, informuje Forbes. Tento kamión bol vybavený autonómnym riadením levelu 4, čo znamená, že sa dokáže samostatne riadiť len za určitých podmienok a vodič musí prevziať v prípade problémov kontrolu.

Autonómna budúcnosť nákladnej dopravy

Samostný startup Plus.ai začal ešte v roku 2016 a jeho cieľom je priniesť do komerčného prostredia kamióny s autonómnym riadením najvyššieho stupňa, kedy by boli schopné samostatne zvládať rôzne situácie a nebol by potrebný zásah vodiča. Podobné testovanie autonómnych kamiónov pritom v minulosti vykonali aj iné spoločnosti v nákladnej doprave.

Žiadnej z nich sa ešte nepodaril podobný úspech ako zaznamenal tento startup. Vďaka tejto technológii sa však môžeme v budúcnosti dočkať kamiónov, ktoré budú schopné úplne samostatne prevážať náklad za kratší čas na veľké vzdialenosti. Pritom budú musieť zvládať všetky nástrahy a situácie, ktoré na cestách vodičov stretávajú.

Pošli nám TIP na článok



Tech