Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nová analýza agentúry Transport and Environment (T&E) ukazuje, že elektromobily v tomto roku rapídne zvýšia svoj trhový podiel aj vďaka prísnejším emisným normám EÚ. Niektoré automobilky už dokonca majú emisné normy pre rok 2020 splnené.

Predaj elektromobilov v roku 2020 zažíva obrovský rozmach. Agentúra T&E uvádza, že ich podiel na trhu s automobilmi bude ku koncu tohto roka dosahovať 10 %, pričom do konca roka 2021 ich má byť až 15 %. Odborníci sa ale obávajú, že vývoj a predaj elektromobilov sa po budúcom roku spomalí, nakoľko Európska únia stanovila pre najbližšie desaťročie pomerne laxné ciele emisných noriem.

Práve emisné normy majú byť tým faktorom, pre ktorý mnohé automobilky začali tlačiť elektromobilitu do popredia. Julia Poliscanova z agentúry T&E uviedla, že v budúcom roku bude každé siedme predané vozidlo plug-in hybrid.

Zopár automobiliek už normy splnilo

Skvelou správou je, že niektoré automobilky už majú emisné normy pre rok 2020 splnené. Na základe štatistík z predajov v prvej polovici roka 2020, splnili normy skupiny PSA, Volvo, FCA-Tesla a BMW.

O približne 2 g CO2 na kilometer zatiaľ oproti normám zaostávajú automobilky Renault, Nissan, Toyota, Mazda a Ford. Automobilke Renault pomohol v tomto roku najmä úspech elektromobilu Zoe, ktorý im prilepšil až o 15 g CO2 na kilometer.

Oproti normám však výraznejšie zaostávajú európski giganti ako Volkswagen (5 g CO2/km) či Daimler (9 g CO2/km). Normy zatiaľ nespĺňa ani Hyundai (7 gramov CO2/km) a Kia (3 g CO2/km). Najhoršie je na tom automobilka Land Rover Jaguar, ktorá oproti normám zaostáva až o 13 g CO2 na kilometer.

Prísnejšie normy môžu tlačiť vývoj vpred

Ak chceme vývoj elektromobility udržať na priaznivom a rýchlom vzostupe, podľa agentúry T&E je potrebné v najbližšom desaťročí reevidovať a sprísniť emisné normy, aby boli automobilky neustále nútené predávať viac „zelených“ vozidiel.

Nenechaj si ujsť
Ďalšia verzia elektrického Fiat 500 predstavená. Má vlastnosť, ako žiadne iné auto

Odborníci sú tiež názoru, že plug-in hybridy by mali byť zakázané, pretože ich majitelia využívajú elektrický pohon len minimálne. Automobilky si údajne takýmito autami umelo znižujú produkciu emisií, ktoré môžu byť v skutočnosti až 4-krát vyššie.

T&E uvádza, že zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi, a teda aj plug-in hybridmi, by mal prísť do platnosti najneskôr do roku 2035.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú