Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Plug-in hybridy zďaleka nie sú takou ekologickou alternatívou, za akú ich automobilky vydávali. Najnovšie dáta z rozsiahlej analýzy organizácie Transport & Environment ukazujú, že tieto vozidlá v skutočnosti vypúšťajú takmer päťkrát viac emisií, než sa uvádzalo v oficiálnych testoch. Výsledky sú natoľko zásadné, že môžu ovplyvniť budúcnosť celého segmentu.
Čísla automobiliek neukazujú pravdu
Nezisková organizácia Transport & Environment zverejnila rozsiahlu štúdiu, ktorá analyzovala dáta z palubných počítačov 800-tisíc plug-in hybridov registrovaných v Európe medzi rokmi 2021 a 2023. Výsledky výrazne naštrbujú imidž hybridov ako ekologických vozidiel.
Štatistiky ukazujú, že plug-in hybridy vypúšťajú len o 19 % menej oxidu uhličitého než klasické benzínové a dieselové autá. Výsledky laboratórnych testov pritom hovorili, že sú až o 75 % šetrnejšie k životnému prostrediu.
V roku 2023 dosiahli reálne emisie až 4,9-násobok oproti oficiálnym hodnotám, čo je výrazný nárast oproti 3,5-násobku v roku 2021. „Emisie v reálnom svete stúpajú, zatiaľ čo oficiálne čísla klesajú. Rozdiel sa zhoršuje a predstavuje skutočný problém,“ upozorňuje Sofía Navas Gohlke, analytička organizácie Transport & Environment. Dodáva, že plug-in hybridy sú v praxi takmer rovnako znečisťujúce ako benzínové autá.
Zásadná chyba v odhadoch
Kľúčovým problémom je nesprávny odhad toho, koľko kilometrov plug-in hybridy reálne prejdú v elektrickom režime. Výrobcovia predpokladajú, že až 84 % jazdy prebieha na elektrinu, no v skutočnosti je to len 27 %. Navyše, aj keď vozidlo ide na elektrinu, často spaľuje fosílne palivá, pretože elektromotor nie je dostatočne výkonný na samostatný pohon.
Výsledkom je, že takmer tretina vzdialenosti prejdenej v elektrickom režime je v skutočnosti poháňaná spaľovacím motorom. Rozpor medzi oficiálnymi testami a realitou na cestách má vážne dôsledky. Niektoré automobilky podľa štúdie využili medzery v testovacom protokole WLTP.
Obchádzanie pravidiel automobilkám umožnilo započítať plug-in hybridy ako ekologické vozidlá, čím si umelo zlepšili emisné kvóty a vyhli sa pokutám. V dôsledku toho nemuseli predávať toľko plne elektrických áut, ako si regulácie EÚ vyžadovali.
Štúdia upozorňuje, že v praxi sa vo výsledku predalo o milión menej elektromobilov oproti požiadavkám EÚ, čo spomalilo prechod k čistejšej doprave. Zároveň sa ukazuje, že plug-in hybridy nie sú takým ekologickým riešením, ako sa pôvodne tvrdilo a ich prínos k znižovaniu emisií je minimálny.
Európska komisia plánuje v roku 2026 revíziu emisných štandardov a práve tieto dáta môžu byť kľúčové pri rozhodovaní, či plug-in hybridy budú mať v zelenom vozovom parku ešte miesto. Ak sa potvrdí, že ich ekologický prínos je zanedbateľný, môže to výrazne ovplyvniť ich budúcnosť na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stavili na automobilky, teraz krachujú. Hrozí, že Slovensko postihne rovnako „desivý” osud
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Má až 13-litrový motor a utiahne aj tank. Mercedes predstavil kolos na špeciálne účely
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PRIESKUM: Prepad Smeru sa zastavil. Zmena ústavy výrazne uškodila jednej opozičnej strane
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Internet zažíva masívny výpadok: Nefungujú desiatky webov a obľúbené aplikácie
Ukrajinské sily zničili ruského „Boha vojny“. Likvidácia nebezpečnej zbrane môže otočiť dynamiku boja
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP