Jeden z najväčších výrobcov smartfónov sveta si od minulého desaťročia rozvinul komplexný ekosystém služieb, ktoré spájajú jeho zariadenia s používateľmi. Rovnako vyvíjal aj virtuálny obchod s aplikáciami, ktorých vývojári sa však dočkali veľkej zmeny. V apríli minulého roka sa s Apple stretla mala skupina vývojárov, ktorým spoločnosť radila, aby prešli na nový spôsob predplatného v aplikáciách.

Od uvedenia obchodu App Store s aplikáciami pre zariadenia s iOS systémom uplynulo 10. júla už 10 rokov. Z pôvodných pár stoviek titulov sa ponuka rozrástla na milióny aplikácií, ktoré si môžu vychutnať všetci majitelia iPhonov a iPadov. Tento softvér sa však ešte delí podľa rôznych kategórií, pričom jednou z tých dôležitých sú aplikácie, ktoré predstavujú nástroje. Ide o produkty, ktoré môžu používatelia využívať pre rôzne úlohy. Špecializované aplikácie im tak umožňujú napríklad programovať, kresliť, či upravovať fotografie.

Apple zmenil biznis model pre App Store a vývojárov aplikácií

Práve tento druh aplikácií je pre App Store a samotných vývojárov kľúčovým. Doteraz si mnohé takéto tituly používatelia kupovali len jednorázovo, pričom ich tvorcovia znášali náklady na prevádzku serverov a s vydaním novej aktualizácie nezarobili ani cent. Apple však chce, aby si vývojári tretích strán udržali svoj stabilný biznis. Ten by v prípade problémov mohol ohroziť citlivý ekosystém spoločnosti, ktorý z veľkej časti robí jej smartfóny tak cennými.

Hlavným spôsobom ako tomu chce Apple zabrániť je pravidelné predplatné, ktoré majú používatelia platiť vývojárom za ich aplikácie. Kvôli tomu si spoločnosť 17. apríla v minulom roku zavolala do New Yorku skupinu 30 vývojárov, ktorým prezentovala zmeny v obchodnom modeli App Store. Apple kladie veľký dôraz práve na producentov užitočných aplikácií, ktoré predstavujú pre používateľov každodenné nástroje pri ich tvorbe.

Nenechaj si ujsť
Apple opäť zdôrazňuje, že zákazník nie je pre spoločnosť produktom

Zaviesť tento systém do praxe malo „Predplatné 2.0“, ktoré spoločnosť predstavila pred 2 rokmi. Podľa nej je pre udržateľný biznis vývojárov jednorázová transakcia nevhodným spôsobom. Nová zmena mala priviesť vývojárov na cestu spoplatnenia svojich aplikácií, ktoré by bolo používateľom účtované každý mesiac. Týmto spôsobom by sa vytvoril peňažný tok nevyhnutný pre udržanie žiadaného typu aplikácií.

Jednorázové platby nahradilo predplatné

Počas stretnutia Apple vývojárom radil ako nový biznis model spustiť, ako si získať zákazníkov, testovať a propagovať aplikácie a premeniť ich na ziskové aj pomocou reklám. Správa, ktorú spoločnosť vyslala bola jasná. Populárne aplikácie mali do svojho systému zaviesť predplatné. Tých, ktorí by aj naďalej využívali systém platených aplikácií miesto predplatného, Apple varoval pred problémami v ich biznise. Do roku 2016 si z cien predaných titulov spoločnosť brala 30 % sumy a 70 %  putovalo ich tvorcom. Rovnaký spôsob bol uplatnený aj pri predplatnom, no po roku, ak si zákazníci aplikáciu predplatia, zníži Apple svoju čiastku len na 15 % z celkovej ceny.

Vývojári tak museli svojich zákazníkov pomaly previesť na ich nový biznis model. Stále tu však bolo riziko, že mnohí odmietnu platiť mesačné poplatky za využívanie vybraných aplikácií. Reakcie teda boli zmiešané, no napriek tomu sa zdá byť plán Applu úspešný. Z App Store doteraz používa aplikácie so systémom predplatného až 300 miliónov ľudí.

Nenechaj si ujsť
Toto je príbeh, ktorým Steve Jobs navždy zmenil Apple a poslal ho na cestu prvej biliónovej spoločnosti

Medzi nich patria aj tí, ktorí využívajú priamo Apple aplikácie, no väčšina z nich mesačne platí tretím stranám. Viacerí úspešní vývojári dosiahli úspech, no k najviac ziskovým aplikáciám patri veľké tituly ako HBO s 5 miliónmi predplatiteľov, Netflix so 125 miliónmi týchto zákazníkov, ale aj Spotify. Ten si z App Store stiahlo a mesačne zaň platí 83 miliónov zákazníkov.

Zobraziť celú galériu (2)
Mike Deerkoski/Flickr

Pomaly nástup nového biznis modelu zožal úspech a Apple tak buduje jeden z najväčších biznisov s predplatným na svete. Jeho rozvoj je aktuálne nevyhnutým spôsobom pre zárobky spoločnosti, keďže predaje iPhonov nie sú práve ideálne. Plány sú navyše veľmi ambiciózne. Apple chce totiž už do roku 2020 dostať svoje služby, vrátane App Store, do rebríčka Top 50 biznisov sveta podľa prestížneho magazínu Forbes. K tomu však bude potrebných ešte veľa aplikácií, ktoré si budú zákazníci mesačne predplácať, aby zvýšili príjmy spoločnosti.

Pošli nám TIP na článok



Apple