AMD predstavilo 96 a 128-jadrové beštie. Procesory Zen 4 už pôjdu na 5 nm technológii
AMD na seba nenechalo dlho čakať. Po predstavení procesorov od spoločností Apple a Intel prichádza na rad aj AMD so svojou architektúrou Zen 4 a procesormi Genoa a Bergamo. Na tému upozornil portál Tom’s Hardware.
Na dnešnom podujatí AMD Accelerated Data Center generálna riaditeľka AMD Lisa Su oznámila kľúčové správy o pripravovaných podnikových procesoroch.
Minuloročnú jeseň sme nadšene písali o procesorovej rade AMD Ryzen 5000, ktorá sa pýšila Zen 3 architektúrou. Tá ešte stále bola vyrábaná 7 nm výrobným procesom, kedy sa však spoločnosť pohrala s optimalizáciou a na prakticky identickej platforme priniesla nárast výkonu o desiatky percent.
Ako píše portál AnandTech, pred pár mesiacmi bolo prezradené, že nová, v poradí už štvrtá generácia EPYC procesorov známa ako Genoa, uzrie svetlo sveta budúci rok.
Avizovanú štvrtú generáciu procesorov, ktorá bude postavená na architektúre Zen 4 a 5 nm výrobnej technológii od TSMC, podľa najnovších informácií rozšíri ďalší segment procesorov optimalizovaných pre cloud s názvom Bergamo.
V rámci dnešnej prezentácie AMD nielenže odhalilo procesory Genoa a Bergamo, ale taktiež predstavilo úplne novú čipovú architektúru Zen 4c. Ako sme spomínali, prvý menovaný 96-jadrový procesor Genoa príde s „kožou na trh“ už budúci rok, zatiaľ čo 128-jadrové Bergamo s novou architektúrou Zen 4c sa na trhu objaví až niekedy v roku 2023. Písmenko „c“ naznačuje, že ide o čip optimalizovaný pre cloud.
AMD taktiež uviedlo, že 5 nm polovodiče TSMC, ktoré použije pre nové čipy Genoa a Bergamo poskytnú dvojnásobne väčšiu hustotu, energetickú účinnosť a 1,25-krát vyšší výkon oproti súčasným polovodičom vyrábaným 7 nm technológiou.
O čipe AMD EPYC Genoa sa toho popísalo už pomerne mnoho. Vieme, že ide o 96-jadrový procesor s 192 vláknami postavený na 5 nm technológii a architektúre Zen 4 s podporou 5. generácie PCI-Express (128 liniek), ale tiež špičkových DDR5 RAM pamätí, upozorňuje Wccftech.
Okrem toho, bude EPYC Genoa kompatibilný s novou platformou SP5, ktorá so sebou prináša úplne nový socket. Podľa dostupných informácií by mal socket obsahovať až 6096 pinov usporiadaných vo formáte LGA (Land Grid Array). Nový socket tak bude mať až o 2002 viac pinov ako aktuálny socket s označením LGA 4096.
Procesor je zložený z 12 CCD, pričom každý z nich obsahuje 8 jadier založených práve na architektúre Zen 4. Architektúra taktiež sľubuje „šialený“ pokrok v oblasti nárastu inštrukcií za cyklus.
Čo sa týka čipov Bergamo, ide o 128-jadrové procesory s 256 vláknami, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre cloudové aplikácie. Tak ako Genoa i Bergamo podporuje PCI-Express Gen 5 a DDR5. Najväčší rozdiel by mal byť v tom, že čip Genoa je optimalizovaný pre vyššie takty, zatiaľ čo Bergamo je optimalizované pre pracovné zaťaženia s vyššou priepustnosťou, píše portál Wccftech.
Ako sme spomínali, Bergamo je postavený na architektúre Zen 4c, ktorá poskytuje lepšiu energetickú účinnosť. Okrem toho, zatiaľ čo architektúra Zen 4 na jednom chiplete rozbehá 8 jadier, Zen 4c dokáže až 16.
Nová línia podnikových procesorov tak jednoznačne prinesie rapídny nárast výkonu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Kvôli EÚ nedostaneš nové funkcie iPhonu. Slovákov čakajú veľké obmedzenia, dôvod ťa prekvapí
Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Dreame L50 Pro Ultra a L50 Ultra: Robotické vysávače, ktoré menia pravidlá hry
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Európa výrazne zbrojí. Budeme mať supertank budúcnosti, spojilo sa už množstvo krajín aj gigantov
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP