Ako dokáže takmer 400 koňové benzínové SUV Mercedesu jazdiť neuveriteľne úsporne? Vďaka jednej technológii
V dnešnom svete plnom technológií je ťažké nájsť rýdzo športové autá, ktoré nemajú v sebe štipku modernej technológie alebo elektrickej energie. Posledné roky sa, okrem obrovského rozmachu elektromobilov či hybridov / plug-in hybridov, dostávajú do popredia aj rôzne iterácie týchto dvoch pohonov „budúcnosti“.
Základ v podobe hybridu či plug-in hybridu dnes pozná každý, a kým v jednom prípade ide o schopnosť vozidla jazdiť čisto na elektrický pohon (zopár desiatok kilometrov) bez možnosti samostatného dobitia elektromotora a dobíja sa len rekuperovaním energie (napríklad známa Toyota Corola či Prius), v prípade plug-in hybridov sa bavíme o akomsi krížení elektromobilov a tradičných áut.
V tomto prípade má totiž vodič možnosť dobíjať elektromotor klasicky na nabíjacích staniciach. Druhú menovanú technológiu sa rozhodla napríklad pridať tento rok aj Škodovka do nového Superbu iV. Je tu však ešte jedna iterácia hybridov, o ktorej vie minimum ľudí a zatiaľ sa nenachádza vo veľkom množstve áut.
Pre budúcnosť tradičných spaľovacích vozidiel je to však to najlepšie, čo ich mohlo stretnúť. Takzvané mild-hybridy sú vozidlá, ktoré popri spaľovacom motore majú aj zväčša 48 V elektrickú sieť, ktorá pomáha pri zrýchľovaní, štartovaní a dokonca vie auto v prípade niektorých výrobcov aj samostatne plachtiť len na elektromotore, avšak iba na zopár kilometrov. Na Slovensku majú navyše mild-hybridy zaujímavé zvýhodnenie od štátu, kedy pri registrovaní vozidla platíš iba polovičnú registračnú daň. Dávame však do pozornosti, že na tieto modely áut sa dotácie či iné výhody pre elektrické autá nevzťahujú!
Ukážme si reálny príklad, ako dobre môže fungovať spojenie technológií v aute. V posledných týždňoch som mal možnosť testovať Mercedes GLE 450. Na prvý pohľad si povieš, že toto ozrutné SUV so 6 valcovým benzínovým motorom a pohonom všetkých štyroch kolies zničí tvoju peňaženku behom pár tankovaní. 270 kW (367 koní) a na stovku pod 6 sekúnd. Na takmer 2,3 tonové vozidlo brutálne predpoklady, aby sa spotreba vyšplhala vysoko nad 10 litrov. Tu ťa však na chvíľu zastavím. Poďme na to postupne. Mercedes označuje svoju mild-hybridnú sústavu EQ-Boost a ver mi, v tomto aute dokáže divy.
K dispozícii je 16 kW elektromotor, ktorý vygeneruje potrebnú silu na akcelerácii a celkovo 48 V elektrická sieť pomáha pri štartovaní a hlavne znižuje spotrebu o markantné hodnoty. S týmto obrovským kolosom luxusu a technológií nebol problém jazdiť pri konštantnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h v priemere za 8,5 l na 100 km. Veľmi dobrým reálnym príkladom je aj fakt, že veľa ľudí v meste necháva zapnutý systém Start&Stop.
Vraj znižuje spotrebu, no väčšina ľudí naopak tento systém vypne hneď ako prvýkrát naštartuje motor. Faktom ale zostáva, že práve 48 V elektrická sieť a integrovaný štartovací generátor dokáže eliminovať vibrácie pri štartovaní a šetriť štartér, keďže pri opätovných štartovaniach sa využíva elektrická verzia tohto komponentu, tým je systém Start&Stop konečne pripravený na plnohodnotnú prevádzku a môže odviesť 100 % prácu.
Dobíjanie elektromotora funguje na báze rekuperovania energie. Samotná rekuperácia funguje pri brzdení alebo pustení plynového pedála a pri jazde vieš dokonca výraznejšie znižovať rýchlosť len obyčajným pustením plynového pedála. Brzdy sa ani nemusíš dotknúť a samotný elektromotor pri rekuperovaní pomerne slušne spomalí vozidlo.
Nespornou výhodou je, ako som už vyššie spomínal, tiež podporný efekt elektromotora pri akcelerácii. Keď sme si už vysvetlili detailné fungovanie motora v GLE 450, vybral som 3 hlavné body, v ktorých je toto SUV skutočným kráľom ciest a zatiaľ sa naň konkurenti pozerajú len z diaľky.
Multibeam LED svetlá – nepomýliš si ho s nikým iným na ceste
Svetelná LED technika je v prípade GLE-čka skutočným charakterom. Svetelný podpis z prednej časti je jednoznačný a spoznáš ho na prvý pohľad. Svetlomety sú vybavené 84 individuálne ovládateľnými svetelnými diódami. Nechýba ani vykrajovanie okolitých objektov (chodci, cyklisti, autá) a hlavne dosvit viac ako 600 metrov.
Pri EQC som sa sťažoval, že protiidúce autá mi sem-tam zasvietili späť kvôli diaľkovým svetlám, tentokrát to GLE zvládlo výrazne lepšie a aj pri neustále aktívnych diaľkových svetlách sa nikto ani raz nesťažoval. GLE si nepomýliš ani zo zadnej časti a LED technika si aj v tomto prípade vytvorila svoje charakteristické črty.
Aktívny podvozok
Komfort je v prípade SUV už známym pojmom ako to, že po noci príde deň. V prípade nového GLE je však úroveň komfortu opäť posunutá ešte o malý kúsok vyššie. Napríklad v režime Komfort sa podvozok dokáže prispôsobiť povrchu vozovky na základe jej skenovania prostredníctvom stereokamery, ktorá zaznamenáva vozovku pred vozidlom. Teleskopické vzpery pruženia sa naopak prispôsobia, aby sa výrazne zmiernili pohyby karosérie pri prejazde cez zvlnený povrch. Veľmi to cítiť pri agresívnejšom prejazde cez zákrutu, kedy sa auto až tak nenakláňa a pôsobí skutočne stabilným dojmom.
Maximálna bezpečnosť pomocou asistenčných systémov
GLE je kvalitným a špičkovým nasledovníkom rodiny SUV Mercedesu, ktoré majú asi najviac bezpečnostných a asistenčných systémov na trhu. Aktívny asistent pre jazdu v kolóne, sledovanie okolitých značiek pre maximálnu povolenú rýchlosť spolu s GPS pre inteligentné riadenie v režime tempomatu, 360 stupňová kamera či asistent pre parkovanie s prívesom. Rozobrať si do detailov všetky bezpečnostné systémy nemá zmysel, viac sme sa im venovali v našej recenzii na prémiový elektromobil EQC – viac sa dočítaš tu.
Celkovo je Mercedes GLE 450 naozaj unikátnym SUV-čkom a vo svojej podstate reprezentuje dve kategórie. Na jednej strane je to rýdzo technologicky vyspelé auto plné najmodernejších výdobytkov 21. storočia, na druhej je to už len krôčik od vrcholových AMG verzií, a tak neraz dokáže svojím prejavom pohladiť dušu zarytého motoristu, ktorý si rád vychutná športovú jazdu a burácajúci zvuk dobre odladeného spaľovacieho motora.
Nemožno GLE-čku uprieť, že sa snaží dostať do prémiového SUV segmentu to najlepšie z oboch svetov. O vlastnostiach ako vylepšený infotainment MBUX sa netreba baviť, keďže ide o to najlepšie, čo momentálne v autách môžeš dostať. Všetky tieto technologické drobnosti sme už rozobrali v predchádzajúcich recenziách.
GLE je skôr dokonalým príkladom toho, ako mild-hybridná technológia bude čoraz častejšie predstavovať základ pre autá do ďalších rokov. Stačí sa napríklad pozrieť aj na taký Golf 8, ktorý je v prípade benzínových motorov s automatickou prevodovkou dostupný už len ako mild-hybrid. Mild-hybridná technológia so 48 V elektrickou sieťou je v prípade Mercedesu dostupná pre štvorvalcové a šesťvalcové motory. Štvorvalcové motory však majú namiesto 16 kW elektromotora 10 kW ekvivalent.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
USA nasadili v ázijskej krajine ničivú zbraň s doletom 1600 km. Reakcia Číny prišla okamžite
Vedci vymenili lítium za sodík a ostali prekvapení. Prenosná elektráreň z Číny prežije aj v -25 °C
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Obyčajná sladkosť sa mení na nástroj dlhovekosti. Dokáže tlmiť zápal a spomaľovať starnutie, ukazujú štúdie
Dôchodky a dávky: Nemocenské vyše 1 700 eur, materské až 2 330 eur mesačne. Vieme, kto si v roku 2026 prilepší najviac
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Vedci ostali šokovaní: ChatGPT vyriešil 2000-ročný matematický problém kurióznym spôsobom
- Môže zasiahnuť ciele na celom svete. Európsky štát vyvíja jadrovú raketu s doletom 10 000 km
- Nikdy nevideli nič podobné. Vedci našli Stratené mesto, je kľúčom pre vznik života
- Kritici už teraz hovoria o filme roka. Nový triler s DiCapriom príde do našich kín už čoskoro
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Vedci ostali šokovaní: ChatGPT vyriešil 2000-ročný matematický problém kurióznym spôsobom
- Môže zasiahnuť ciele na celom svete. Európsky štát vyvíja jadrovú raketu s doletom 10 000 km
- Stroj zo studenej vojny prerobili na toto. Svetová veľmoc uchvátila svet, môže mať zákerné úmysly
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP