Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Komplikovaná situácia spôsobila v posledných dňoch problémy mnohým podnikateľom a obchodom aj na Slovensku. V snahe zamedziť šíreniu koronavírusu prijala vláda prísne opatrenia, ktoré však dopadli na fungovanie obchodných domov a mnohých predajcov.

Tí sa museli prispôsobiť novým podmienkam a tovar predávať už len prostredníctvom internetových obchodov. Je však aj takýto spôsob doručovania bezpečný? Ako vplýva koronavírus na predaje a fungovanie najväčších e-shopov na Slovensku? Zisťovali sme, ako sa so situáciou vysporiadali najväčší prevádzkovatelia internetových obchodov s elektronikou a ako fungujú ich e-shopy v týchto časoch.

Zobraziť celú galériu (7)
jcomp/Freepik (Úprava redakcie)

Alternatívou za nákup iného tovaru ako drogérie, potravín a liekov sú internetové e-shopy, ktorých je na Slovensku neúrekom. Oslovili sme najväčších prevádzkovateľov, ktorí prezradili, ako to aktuálne vyzerá pri online nákupoch a ako celú situáciu zvládajú aj pri doručovaní tovaru.

Keďže sú kamenné predajne zavreté, obchody sa musia spoliehať na internetový predaj a kuriérov či výdajne miesta, čo však podlieha prísnym bezpečnostným opatreniam. Dnes si už ani bežnú zásielku nepreberieme ako počas bežných dní.

E-shopy berú hygienu a bezpečnosť pri doručovaní naozaj vážne

Obchodníci dbajú na zdravie a bezpečnosť svojich zamestnancov, ale aj zákazníkov, čomu patrične prispôsobili preventívne opatrenia. Mnohí využívajú kuriérske služby, ktoré by bez kontroly mohli byť zdrojom nákazy.

Mall.sk

MALL.sk vo všetkých priestoroch skladov bolo posilnené upratovanie. Sklad je vybavený dezinfekčnými mydlami a bezoplachovými dezinfekčnými gélmi. Pravidelné meranie telesnej teploty u všetkých zamestnancov a bezkontaktný režim s dopravcami v skladoch sú samozrejmosťou.

E-shop zaviedol aj špeciálnu výmennú prevádzku, kedy sa zamestnanci navzájom vôbec nestretávajú. Medzi smenami dochádza k dezinfekcii priestorov. vyjadrila sa pre redakciu FonTech.sk Pavla Hobíková, hovorkyňa MALL GROUP.

E-shopy pristúpili k riešeniam, ktoré majú zamedziť riziku šírenia nákazy. Niektoré z nich využívajú vlastné a iné zasa partnerské kuriérske spoločnosti, ktoré tovar rozvážajú priamo k zákazníkom, no vybrané obchody túto možnosť dočasne zastavili. U každého momentálne platia prísne pravidlá.

E-shop obmedzil aj počet zákazníkov, ktorí sa môžu naraz pohybovať na výdajni, na tri osoby. Zároveň tiež testujeme výdaj zásielok priamo pri vchode, aby zákazníci vôbec nemuseli do uzavretých priestorov vstupovať. Mall.sk zároveň zaviedol obmedzenia týkajúce sa platieb priamo na pobočke.

Posledné objednávky s platbou v hotovosti na predajni bolo možné vytvoriť v nedeľu 15.3.2020. Aktuálne je na Mall.sk možné zaplatiť za tovar len bezhotovostne pri objednávaní,a to buď kartou alebo prevodom na účet. Vodiči majú k dispozícii ochranné pomôcky, dezinfekčné gély a autá sa pravidelne dezinfikujú.

Služba komfortného doručenia až do bytu je teraz vzhľadom k čo najväčšiemu zníženiu kontaktu medzi kuriérom a zákazníkom dočasne nedostupná,“ dodáva vo vyjadrení pre redakciu FonTech.sk Pavla Hobíková.

Hoci zviedli internetové obchody doručenie zadarmo, dbajú na zdravie a bezpečnosť. NAY Elektrodom uvádza: „Všetky objednávky v sklade pred odoslaním dôkladne dezinfikujeme pre maximálnu bezpečnosť„.

Vírus totižto dokáže prežiť v závislosti od konkrétneho povrchu a podmienok aj niekoľko desiatok hodín.

NAY.sk

„Zákazníkom nepretržite doručujeme všetky objednávky domov a zadarmo, pričom tie ťažšie im vynesieme až k dverám bytu. Tiež zadarmo. Zároveň sme otvorili 30 výdajných miest po celom Slovensku, kam si môžu zákazníci prísť vyzdvihnúť objednávky osobne.

Všetky sme maximálne hygienicky zabezpečili a dovoľujeme zákazníkom vstupovať len po jednom, v rúškach a platiť len bezhotovostne. Všetky objednávky sú taktiež dezinfikované – aj tie, čo vezieme domov, aj tie vo výdajných miestach.

Denne dezinfikujeme autá, sklad výdajné miesta, terminály atď.. Pracovníci sú vybavení rúškami a rukavicami,“ informoval FonTech.sk František Vámoši, marketingový manažér NAY

Rovnaký prístup zavádza aj Alza, DATART a Hej.sk či PLANEO Elektro.

Základom je dezinfekcia a ochrana zdravia

Alza vybavila vodičov ochrannými prostriedkami. Hotovostné platby kuriéri neprijímajú, zaplatiť je možné len online alebo bezkontaktne.

„Alza okamžite vybavila všetkých šoférov prichádzajúcich do kontaktu so zákazníkmi ochrannými rúškami s membránou z nanovláken zn. Respilon, zároveň sme zaviedli pravidelnú dezinfekciu dodávok, telefónov a platobných terminálov.

Vodiči majú k dispozícii jednorázové rukavice a ochranné okuliare. Pri predaní balíkov nedochádza k priamemu kontaktu vodiča so zákazníkom. Platby pri doručení kuriérom umožňujeme v tomto prípade iba online (vopred alebo bezkontaktne prostredníctvom terminálu),“ informovala redakciu FonTech.sk Ing. Kateřina Daňková z PR oddelenia spoločnosti Alza.cz.

Niektorí predajcovia zaznamenali pokles objednávok

Planeo.sk

„Pri online objednávke z nášho webu planeo.sk doručujeme tovar domov bezplatne a to do 24 hodín od objednania. Na doručovanie využívame overené prepravné spoločnosti, s ktorými dlhodobo spolupracujeme. Pravidelne dezinfikujeme firmu aj naše sklady, rúška alebo respirátory a rukavice sú pre našich zamestnancov samozrejmosťou. Kuriéri tiež pracujú s rúškami, v rukaviciach.

Objednávku privezie až domov, v prípade nadrozmerného tovaru ako chladničky alebo práčky prinesie tovar po prvé dvere. Našim zákazníkom odporúčam platbu ideálne kartou, nakoľko niektoré prepravné spoločnosti obmedzujú platbu hotovosťou,odpovedal pre redakciu FonTech.sk Juraj Nedeliak, obchodný riaditeľ firmy FAST Plus, ktorá prevádzkuje sieť predajní PLANEO Elektro.

Spolu s týmto obchodom zaviedlo preventívne opatrenia aj Tchibo.sk, ktoré využíva partnerské služby na doručovanie zásielok.

V túto chvíľu sú vzhľadom k situácii naše výdajné miesta – kamenné obchody uzatvorené, ale zákazníci stále môžu objednávať tovar online. Všetkým teraz ponúkame dopravu zadarmo. Kuriér im zásielku dopraví na akúkoľvek adresu s popisným číslom v SR,“ dodala Eva Kotýnková, hovorkyňa Tchibo Slovensko.

Nápor na prevádzkovanie e-shopu Tchibo však spoločnosť nezaznamenala, naopak, množstvo objednávok podľa našich informácií mierne kleslo. Niektorí prevádzkovatelia internetových obchodov teda nezaznamenali zvýšený počet objednávok.

…u iných e-shopov zasa objednávky rapídne stúpajú

DATART a Hej.sk však prirovnávajú nakupovanie online k predvianočným nákupom. Alza musí zvládať veľký nápor objednávok, ktoré rapídne pribudli aj v prípade PLANEO Elektro, kde sa prekvapivo zvýšil predaj šijacích strojov, nápojových zariadení, čističiek vzduchu, teplomerov či chladničiek a domácich pekární.

„Okrem uvedených opatrení funguje online objednávanie tovaru bez obmedzení. Neevidujeme meškanie zásielok, ale, samozrejme, stále sa môžu objaviť výnimky, ktoré sa snažíme flexibilne vyriešiť. Evidujeme zvýšený záujem o online objednávky a ich počet je porovnateľný s predvianočným obdobím,“ vyjadrila sa pre FonTech.sk Sabina Boudová, marketingová manažérka obchodov DATART a Hej.sk.

Alza aktuálne zaznamenáva veľký nápor zo strany zákazníkov. Počet objednávok vzrástol, čomu musí prispôsobovať aj svoje systémy a počet pracovníkov. Napriek snahe sa nájdu neohľaduplní zákazníci, ktorí si svoju zásielku v AlzaBoxe nevyzdvihnú aj niekoľko dní. Výrazný nárast objednávok však značne zvýšil obrat Alzy, a to až o stovky percent.

„Uzatvorenie časti kamenných predajní a obmedzení verejného života v ČR a SR sa výrazne podpisuje na nákupnom chovaní zákazníkov. Česi aj Slováci sa intenzívne presúvajú do online prostredia a volia e-shopy ako bezpečnejšiu variantu nákupu – obrat pri medziročnom porovnaní stúpol v oboch krajinách o viac než 70 %, v Maďarsku o viac ako 100 %, v Rakúsku cez 300 %,“ informovala FonTech.sk Ing. Kateřina Daňková z PR oddelenia spoločnosti Alza.cz.

Pripomíname, že len nedávno sme informovali o spustení predaja domáceho testu na koronavírus, ktorý začne Alza dodávať zákazníkom už onedlho. Produkt je podľa spoločnosti v procese certifikácie IVD, so snahou o udelenie výnimky pre zrýchlené uvedenie na trh v Českej republike, avšak v tomto prípade môžeme rátať so simultánnym spustením aj na Slovensku.

Táto mimoriadna situácia môže samozrejme ovplyvniť aj čas doručenia. Zákazníkov prosíme o trpezlivosť a taktiež o ohľaduplnosť – napríklad pri závozoch do AlzaBoxov, ktoré intenzívne fungujú, v tejto mimoriadnej situácii vyzývame zákazníkov, aby boli ohľaduplní a svoje objednávky vyzdvihovali obratom a uvoľnili tak sloty pre ostatných čakajúcich. Hľadáme intenzívne všetky možné spôsoby, ako uvoľniť kapacitu a zvýšiť dodávky“  dodala Ing. Kateřina Daňková.

PLANEO Elektro zaznamenáva zvýšenie predaja o stovky percent. Zákazníci majú veľký záujem o množstvo domácich spotrebičov. Obchod uisťuje, že skladové zásoby sú dostatočné.

„Zatvorenie našich 50 predajní 14. marca po celom Slovensku predaj samozrejme výrazne ovplyvnilo. Zákazníci sa však rýchlo preorientovali na náš e-shop www.planeo.sk, čo dokazuje aj nárast objednávok o 300 % za tri dni. „ odpovedal na otázky FonTech.sk Juraj Nedeliak, obchodný riaditeľ spoločnosti FAST Plus.

Objednávky vybavujeme do 24 hodín, aby naši zákazníci pociťovali čo najmenší diskomfort,“ hovorí Peter Matuška, riaditeľ maloobchodnej siete PLANEO Elektro.

Podobne je na tom aj internetový obchod Mall.sk, ktorý eviduje výrazne viac objednávok a NAY, ktorý ťaží z vlastnej kuriérskej služby.

NAY eviduje výrazný nárast objednávok, ktorý je podľa slov marketingového manažéra spoločnosti na úrovni najvyššej vianočnej sezóny.

Samozrejme sa objem online objednávok okamžite po zavretí predajní zdvihol a stále rastie. Momentálne dosahujeme objem objednávok na úrovni najvyššej vianočnej sezóny. Čo sa týka dopravy, tak vzhľadom na to, že máme vlastnú dopravnú službu, pevne veríme, že aj v prípade výpadku kuriérov budeme schopní aj naďalej doručovať,“ informoval FonTech.sk František Vámoši, marketingový manažér NAY.

Doručenie tovaru so sprísnenými podmienkami

Internetové obchody si teda prechádzajú neľahkou situáciou. Mnohí Slováci totiž vo veľkom objednávajú potrebný tovar práve z pohodlia domova, čo však vytvára nápor na e-shopy. Obchody však stále ponúkajú klasické možnosti doručenia tovaru, avšak už s prísnymi bezpečnostnými opatreniami.

Zobraziť celú galériu (7)
Ilustračný obrázok. Zdroj: SPS / SITA

Zákazníci majú na výber niekoľko možností doručenia a okrem kuriéra môžu svoje objednávky dostávať aj vo výdajniach, kde ale nesmú vstúpiť bez ochranného rúška. Taktiež sa na týchto miestach nesmie zhromažďovať veľké množstvo ľudí a je potrebné dodržiavať si dostatočný odstup.

Datart a Hej.sk

„Ak si zákazník pri objednaní tovaru zvolí možnosť doručenia Štandardnou dopravou, môže sa s vodičom vopred dohodnúť na ponechaní zásielky priamo pred dverami domu alebo bytu. Ak objednávku zaplatí vopred online, dokáže sa tak vyhnúť akémukoľvek kontaktu. Pri objednávkach na osobný odber platia prísne bezpečnostné pravidlá nielen pre našich zamestnancov, ale aj pre zákazníkov.

Vstup na výdajné miesto majú povolený len s rúškom a musia dodržiavať minimálne 2 metrový rozostup. Objednávku môžu uhradiť vopred online alebo kartou priamo na mieste. Výdajné miesta neposkytujú možnosť odstúpenia od kúpnej zmluvy a reklamácie tovaru,“ vyjadrila sa pre našu redakciu Sabina Boudová, marketingová manažérka DATART-u a Hej.sk.

Alza upozorňuje zákazníkov na dodržiavanie bezpečnostných nariadení, ktoré majú minimalizovať riziko šírenia vírusu. Zároveň dbá na dezinfekciu.

„Väčšina pobočiek (kde to podmienky umožňujú) zostáva v prevádzke, hoci v rámci zvýšených bezpečnostných opatrení a maximálne ochrany zdravia všetkých osôb sme našich zamestnancov v predných líniách vybavili ochrannými nákrčníkmi s nanovláknovou membránou, zaviedli sme ochranné fólie a zároveň na všetkých prevádzkach realizujeme každú hodinu dezinfekčné upratovanie.

K dispozícii sú pre všetkých taktiež antibakteriálne gély, mydlá a jednorázové utierky. Ďalej upozorňujeme zákazníkov, že nemôžu do prevádzok vstupovať bez ochranných pomôcok a pri čakaní by mali dodržiavať bezpečný odstup.

Zákazníci taktiež môžu maximálne urýchliť vyzdvihnutie tovaru a minimalizovať pohyb v prevádzkach môžu využitím mobilnej aplikácie, a to ešte v dobre, kedy nie sú fyzicky priamo na pobočke. V aplikácii stačí kliknúť na vyzdvihnúť, a to napr. 5-10 min. pred príchodom. Tovar doručujeme taktiež do samoobslužných AlzaBoxov, na poštu a ďalších výdajní alebo doručením až domov,“ informovala redakciu FonTech.sk Ing. Kateřina Daňková z PR oddelenia Alza.cz.

MALL.sk predĺžil lehotu na reklamácie a vrátenie tovaru o 2 týždne. Zákazníci môžu využiť stovky odberných miest, no musia dbať na bezpečnosť a ochranu zdravia pri preberaní tovaru.

„Zákazníci Mall.sk stále majú možnosť využívať širokú výdajnú sieť Mall.sk – 10 Mall Shopov, viac ako 200 partnerských Mall Pointov po celom Slovensku (fungujúca partnerská sieť Tabak Express) a 63 bezkontaktných Mall Boxov. Rovnako tak funguje služba doručenia tovaru kuriérom, všetci naši partneri prijali preventívne opatrenia na zníženie priameho kontaktu so zákazníkom.

Ak chcú svoj tovar reklamovať alebo vrátiť už teraz, môžu ho poslať poštou alebo kuriérom na adresu Mall.sk na Galvaniho 6 v Bratislave. Lehotu na vrátenie tovaru bez udania dôvodu alebo reklamácie, ktorá končí počas obdobia núdzového stavu vyhláseného vládou SR, sme predĺžili na dobu 14 dní po jej ukončení. Ostatné podmienky pre vrátenie tovaru zostávajú nezmenené,“ vyjadrila sa pre redakciu FonTech.sk Pavla Hobíková, hovorkyňa MALL GROUP.

Situácia teda podľa vyššie popísaných informácií nie je jednoduchá ani pre prevádzkovateľov internetových obchodov, ktorí musia v mnohých prípadoch zvládať obrovský nápor zákazníkov a ich požiadaviek.

Niektorí dokonca zaznamenávajú preťažené infolinky, preto odporúčame v prípade problémov byť trpezlivý. Prísne opatrenia a vzniknuté problémy sú tu totiž na to, aby Slovensku a aj iným krajinám pomohli zastaviť šírenie koronavírusu. Pokiaľ chceš mať aktuálny prehľad o tejto pandémii, neprehliadni naše štatistiky v detailných grafoch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú