Vodík predstavuje ešte čistejší zdroj energie ako elektrická energia a batérie a zdá sa, že Nemci si to dobre uvedomujú. V spolupráci so spoločnosťou H2 Mobility Germany plánujú do roku 2020 vybudovať viac ako 100 nových vodíkových čerpacích staníc, informuje portál AutoRoad.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

O tom, že vodíkové vozidlá neprodukujú absolútne žiadne emisie, si sa mohol presvedčiť už v našom minulom článku, kde sme ti ukázali video, v ktorom beží olympijská bežkyňa v uzavretej bubline, ktorá je napojená na výfukový systém vodíkového vozidla od Hyundai. Nie je sa preto čomu diviť, že Nemci sa rozhodli ísť práve touto cestou a začali budovať novú, obrovskú sieť čerpacích staníc na vodík.

Honda

V súčasnosti už majú v krajine 76 staníc na tankovanie vodíka, do konca roka 2020 ich má pribudnúť ďalších 100 a za ďalší rok ich postavia ešte 30. Nové stanice budú navyše oveľa väčšie ako tie súčasné, mali by dokázať obslúžiť až 3-krát viac vozidiel. Vybudovaním tejto obrovskej siete chcú dosiahnuť zvýšenie atraktivity vodíkových vozidiel pre obyvateľov. Navyše, budúci rok sa má dostať na európsky trh už druhá generácia vodíkovej Toyoty Mirai, ktorá oproti súčasnej generácii príde s dojazdom lepším až o 30 %.

Súčasná generácia disponuje dojazdom 500 km na jednu nádrž so spotrebou 0.76 kg vodíka na 100 km. Nový model sa okrem Európy bude predávať aj v domácom Japonsku či dokonca v USA. Cestou vodíkových automobilov sa vydávajú aj vyspelé ázijské krajiny, ako Čína či Japonsko. Tí už dnes okrem niekoľkých osobných automobilov na vodíkový pohon využívajú tento typ paliva vo veľkom pri vozidlách verejnej dopravy.

Aktuálny stav čerpacích staníc na vodík je 102 (zelené bodky). Niekoľko ďalších je už v procese výstavby, no na Slovensku stále chýba Zdroj: H2

Samozrejme ako každá nová technológia, aj vodíkové automobily majú svoje výhody, ale aj nevýhody. U nás na Slovensku by si si s takýmto autom asi veľmi nezajazdil, no budovanie infraštruktúry nie je také jednoduché napríklad ani vo vyspelom Nórsku, pretože prevádzka vodíkových staníc je extrémne nákladná.

Výdavky na ich prevádzku spoločnosť Hyop stáli takmer 7 miliónov nórskych korún, zatiaľ čo zisky činili iba 132 tisíc. Z toho dôvodu museli zatvoriť až 5 zo 7 staníc. Celý článok o výhodách a nevýhodách vozidiel na vodíkový pohon si môžeš prečítať tu.